هانی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

تمام تحریم‌ها باید بدون هیچ تفسیری لغو شود/ اجازه تعبیر دوگانه از طرف‌های غربی گرفته شود

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تفاوت زیادی میان بیانیه و توافق‌نهایی وجود دارد. به لحاظ حقوقی، بیانیه دسترسی به یک چارچوب کلی است که الزام‌آور نیست، ولی توافقنامه دارای الزاماتی است، که طرف‌های امضا‌کننده باید به آن پایبند باشند.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تفاوت زیادی میان بیانیه و توافق نهایی وجود دارد، گفت: به لحاظ حقوقی بیانیه صرفاً دسترسی به یک چارچوب کلی است که الزام‌آور نیست،  اما توافقنامه قطعاً به لحاظ بار حقوقی دارای الزاماتی است که طرف‌های امضا کننده توافقنامه باید به آن پایبند باشند.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: به هر حال بیانیه لوزان یک بیانیه مطبوعاتی بود، که باید در انتظار انتشار متن انگلیسی توافقنامه نهایی باشیم تا چارچوب کلی این توافقات مشخص شود.
 
وی ادامه داد: اظهارنظرات متفاوتی صورت گرفته که متن بیانیه مطبوعاتی فارسی و انگلیسی کاملاً متفاوت است. قطعاً تیم مذاکره کننده ایرانی در آینده از طریق شفاف‌سازی و انتشار متن انگلیسی مردم را درباره آخرین وضعیت توافقات به دست آمده قرار خواهد داد.

هانی‌زاده با اشاره به این موضوع که بعد از لوزان، طرفین مذاکره کننده، اظهار داشته‌اند، که ما به تفسیر خود معتقد و پایبندیم، گفت: معنی این اظهارنظرها این است که آن‌ها یک تلقی دوگانه‌ای از توافقات هسته‌ای دارند و ممکن است در آینده طرف‌های غربی یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه سعی کنند که متن توافقنامه را تغییر دهند و یک تلقی دوگانه‌ای داشته باشند. به نظر می‌رسد که تیم مذاکره کننده باید با هوشمندی دنبال این باشد که آمریکا در آینده نتواند از توافق هسته‌ای و بندهای این توافقنامه تعبیر دوگانه‌ای داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ماجرای لوزان را برد صد در صد و برخی باخت اساسی معرفی می‌کنند، اظهار داشت: در واقع نه برد صددرصد و نه باخت صددرصد است. الان بیانیه لوزان در حد یکسری گمانه‌زنی‌هایی است، که هنوز کاملاً شفاف و مشخص نشده و آینده ثابت خواهد کرد که تیم مذاکره کننده ایرانی چه اندازه توانسته از حقوق ملت ایران دفاع کند. باید در انتظار اظهارنظر صریح تیم مذاکره کننده و انتشار متن انگلیسی توافقنامه باشیم که در آن صورت می‌توانیم در خصوص مذاکرات لوزان داوری کنیم.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: تمرکز تیم مذاکره کننده در خلال ماه‌های آینده تا تیرماه باید رفع کامل تحریم‌ها باشد، یعنی تمام تحریم‌هایی که شورای امینت، آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال کرده، بدون هیچ تفسیری باید لغو شود. شورای امنیت باید تحریم‌ها را به صورت یکجانبه لغو کند و حق ایران برای برخورداری از چرخه هسته‌ای محفوظ بماند.

هانی‌زاده اضافه کرد: مسئله فوردو، مسئله غنی‌سازی و نحوه غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و موضوع آب سنگین اراک مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان خط قرمز تیم مذاکره کننده ایرانی تلقی شود. ضمن این که رفع تحریم‌ها به طور عملی مورد توجه قرار گیرد و تحریم‌ها باید سریعاً برداشته شود.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص تغییر رویکرد فوردو گفت: فردو یک مسئله پیچیده فنی است که باید در این خصوص تیم مذاکره کننده ایرانی زحمات دانشمندان هسته‌ای را مورد توجه قرار دهد و نباید تابع اراده غرب و آمریکا باشد، زیرا اساساً آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که فعالیت هسته‌ای ایران را به طور کلی متوقف کنند که این امر با منافع ملی ما در تعارض است.

وی در رابطه با مسئله نطنز نیز اظهار داشت: طبق گفته تیم مذاکره کننده، نطنز، به صورت فعلی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و هنوز کاملاً مشخص نیست، چون متن توافقنامه انگلیسی منتشر نشده و نمی‌توان در این خصوص پیش داوری کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آب سنگین اراک یک موضوع فنی است که گفته می‌شود که تغییراتی بر روی این مسئله صورت خواهد گرفت و این مسئله نگرانی‌هایی برای غرب و آمریکایی‌ها ایجاد کرده که با این وضعیت بهانه از دست آن‌ها خارج خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: توافق ، ایران ، لوزان ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار