ناگفته هایی از گروه تروریستی بوكو‌حرام

گروه تروریستی بوكو‌حرام در 5 سال اخیر جان بیش از 10 هزار نفر را گرفته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اكونومیست؛ شناخت گروههای تروریستی مانند القاعده ، طالبان و داعش برای جامعه بین المللی كمی آسانتر از پی بردن به رازهای پنهان بوكو‌حرام بود. علت اصلی آن، بی‌علاقگی بوكو‌حرام به استفاده از ابزارهای مدرن فن آوری و بستن تمام راههای نظارتی است.

 این گروه تروریستی فعالیت خود را با نام "بوكو‌حرام" از 5 سال پیش در نیجریه آغاز و سپس در كشورهای دیگری مانند نیجر، كامرون و چاد نفوذ كرد. 

بوكو‌حرام به معنی "آموزش غربی حرام"  است و می‌توان محمد یوسف را بنیانگذار اولیه آن دانست. او در سال 2002 یك گروه تروریستی را در مایدوگوری تاسیس كرد و به سرعت در مناطق شمال شرقی نیجریه گسترش داد. محمد یوسف در سال 2009بوسیله نیروهای امنیتی دستگیر و اعدام شد و پس از او ابوبكر شكائو رهبر این گروه شد.

بوكو‌حرام با هر نوع تحصیل مدرن و غربی مخالف است و سال گذشته 200 دختر دانش آموز را ربود. سركرده این گروه دستور به فروش دختران دانش آموز داد و ادعا كرد تصمیم او بر مبنای حكم الهی اتخاذ شده است. گروه تروریستی بوكوحرام در پنج سال فعالیت مسلحانه در نیجریه، نیجر، كامرون و چاد موجب كشته شدن بیش از 10 هزار نفر شد و 1.5 میلیون نفر دیگر را از خانه هایشان فراری داد. كشورهای درگیر با بوكوحرام به تازگی عملیات مشتركی علیه این گروه تروریستی انجام داده و به موفقیت های چشمگیری در برابر آنها رسیده اند. 

بوكوحرام رفتارهایی به مراتب خشن تر از دیگر گروههای تروریستی از خود بروز می‌دهد و همین موضوع، دستیابی به اطلاعاتی راجع به آن، انجام مصاحبه و تهیه گزارش از رهبران آن را تقریبا غیرممكن كرده است.

بوكوحرام نقش تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه ایفا كرد و باعث شد برگزاری انتخابات شش هفته به تاخیر بیوفتد. نیروهای امنیتی نیجریه علت به تعویق افتادن انتخابات را ناتوانی در حفظ امنیت شعب اخذ رای عنوان كردند. سرانجام این انتخابات 28 مارس (8 فروردین) برگزار شد اما بوكوحرام حملات تروریستی متعددی در مناطق شمال شرقی نیجریه انجام داد و در برخی نواحی مانع از برگزاری انتخابات شد.

ابوبکر شکائو رهبر گروه بوکوحرام اسفند 93 پیامی صوتی در اینترنت منتشر و به طور رسمی بیعت خود را با ابوبکر البغدادی، خلیفه داعش اعلام کرد. این گروه قصد دارد فعالیت های تروریستی خود را تا سوریه و عراق هم گسترش دهد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
کافران را بوکوشید ،مورولید ببرید
آخرین اخبار