تبریز؛

بهبود راندمان آبياری بهانه ای برای تغییر الگوی کشت

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: تغيير الگوی کشت،بهبود راندمان آبياری و افزايش بهره‌وری براي جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی امری ضروری به نظر می رسد.

یعقوب دین پژوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: اگر ما بتوانيم راندمان آبياري را افزايش دهيم مي توانيم براي توليد هركيلو محصول نياز به آب را كاهش دهيم كه اين مساله از دو طريق ممكن است اول اين كه آب كمتری مصرف كنيم و دوم اين كه مازاد آب حاصل از افزايش بهره وري در اراضي مكانيزه شده و در اراضی كه از اين سيستم استفاده نمي كنند برای آبياري مورد استفاده قرار بگيرد.

دین پژوه ادامه داد: با مصرف بهینه آب در این حوزه  باید قبول کرد که دریاچه ارومیه و کشاورزی را می توان در کنار هم داشت.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: لزوم مدیریت علمی آب در حوزه دریاچه ارومیه ضروری است.

 دین پژوه تاکید کرد: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.
 انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۵
با سلام
به استحضار می رساند راندمان آبیاری ارتباط مستقیم با عملکرد محصول ندارد. کارآیی مصرف آب یا بهره وری آب است که با عملکرد محصول ارتباط دارد. و با افزایش کارآیی مصرف آب محصول می توان برای توليد هركيلو محصول نياز به آب را كاهش داد. در حال حاضر در سطح جامعه جهانی شاخص راندمان آبیاری بسیار کمرنگ شده و متخصصین آب دنیا روی شاخص کارآیی مصرف آب متمرکز شده اند. در حال حاضر امکان گسترش اراضی آبی با آب مازاد وجود دانشته و از آب مازاد برای جبران تنش کمبود آب سایر محصولات استفاده می گردد. آبیاری بارانی به دلیل مصرف زیاد انرژی در حال حاضر باید با دقت و بررسی بیشتری امعان نظر قرارگیرد.
امیدوارم این نوشته کوتاه مورد استفاده متخصصین آب و آبیاری قرارگیرد.