باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

آیا "انصارالله " موشک‌های "سانبِرن" و "یاخونت" دارد؟

باتوجه به شرایط ویژه "یمن" و در صورتی که ادعای رسانه‌ها درباره موشک‌های پیشرفته روسی که در اختیار انصارالله قرار گرفته درست باشد می‌تواند شرایط جنگ را تغییر دهد و این تغییرات باعث متأثر شدن تأسیسات نفتی عربستان و نیروی دریایی آن خواهد شد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ بیش از ده روز از تجاوز عربستان سعودی به "یمن" می‌گذرد و این کشور با تمام توان به فقیرترین کشور عربی حمله‌ور شده و نتیجه این جنایت ددمنشانه ده‌ها کشته و زخمی است.

اما سوالی که مطرح می‌شود اینکه چرا "انصارالله" پاسخ تجاوزات آل سعود را نمی‌دهد و اینکه آیا این اقدام تاکتیکی است یا "انصارالله" به پادشاه عربستان فرصت داده تا از اشتباه خود عدول کند و یا در آینده منتظر پاسخ "انصارالله" خواهیم بود؟


آیا انصارالله موشک ضد کشتی دارد؟

یکی از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرده، موشک‌های بسیار پیشرفته‌ای دریافت کرده‌اند که بسیار دقیق بوده و می‌تواند تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده و این موشک‌ها خطری جدی برای نیروی دریایی ارتش عربستان و "مصر" هستند.




به نظر می‌رسد از دقت و قدرت این موشک‌ها بتوان این فرضیه را مطرح کرد که آیا انصارالله موشک "سانبرن" یا "یاخونت" دارد؟ در این بخش به بیان خصوصیات این دو موشک می‌پردازیم و توان تاکتیکی انصارالله در صورت احتمال وجود این دو موشک قابل بررسی است.



خصوصیات موشک "یاخونت"

سایت "گلوبال سیکیوریتی" (Global Security) درباره موشک کلاس "یاخونت" نوشت موشک مافوق سوت "یاخونت" (P800 Yakhont) موشکی با برد 300 کیلومتر و سرجنگی قابل حمل 200 کیلوگرم بوده که توانایی "کروز" بودن را چند صدمتر بالای آب دارد (شایان ذکر است موشک "کروز"، موشکی است که سامانه هدایت وکنترل (Guidance and Control) در تمام مرحله شلیک موشک از مبدا تا مقصد فعال است. این موشک 0/9 متر قطر و 9 متر طول داشته و در نواحی مرتفع تا 120 کیلوگرم مواد انفجاری را حمل می‌کند.



آیا


این سایت ادامه داد: سامانه هدایت الکترونیکی این موشک "دریاپایه" به توانایی ارزیابی هدف غلط و صحیح از یکدیگر براساس اطلاعاتی که می‌دهند را داشته است. 


سایت "گلوبال سیکیوریتی" (Global Security) یادآور شد: "اندونزی" تعدادی از موشک‌های مافوق صوت "یاخونت" (SS-N-26) را از روسیه به قیمت یک میلیون و دویست هزار دلار خریداری کرده است.(اگر دلار را به قیمت 3 هزار تومان پایه در نظر بگیریم هر فروند موشک "یاخونت" قیمتی معادل 3 میلیارد و ششصد میلیون تومان دارد.) 



آیا


سایت فَس میلیتاری آنالایزیس نت ورک (Fas Military Analysis Network) درباره موشک "یاخونت" نوشت موشک "یاخونت" یک موشک ضدکشتی بوده که از زیردریایی شناورهای دریایی پیشرفته شلیک می‌شود.

این سایت درباره خصوصیات این موشک یادآور شد: موشک "یاخونت" ساخت شرکت "بریف" فدراسیون روسیه با نقش ضد شناورهای آبی با برد قریب به 120 تا 300 کیلومتر (بسته به نوع گذرگاه و ارتفاع شلیک)، سرعت 2 تا 2 2/5 ماخ، وزن سرجنگی 200 کیلوگرم، با سوخت دوگانه، زاویه پرتاب 15 تا 90 درجه و وزن 3 تا 4 تن و طول قریب به 9 متر و قطر 7 دهم متر است.

                
**خصوصیات موشک "سانبرن" 

سایت فَس میلیتاری آنالایزیس نت ورک (Fas Military Analysis Network) درباره موشک "سانبرن" نوشت این یک موشک ضدکشتی با سرعت 3 ماخ بوده و عملکرد این موشک در سرعت کم مشابه موشک اگزوست (Exocet) عمل می‌کند و قبل از برخورد موشک با هدف سامانه دفاعی کشتی 120 تا 150 ثانیه برای عکس‌العمل فرصت دارد.

آیا


این سایت ادامه داد: این موشک زمانی‌که بخواهد بر روی هواپیما سوار شود بر روی بالک‌ها مستقر می‌شود و در مراحل آغازی، اتو پایلوت(سلاح خودکار) بوده و سپس به حالت پایلوت هواپیما بازخواهد گشت.


آیا



 سایت فَس میلیتاری آنالایزیس نت ورک (Fas Military Analysis Network) ادامه داد: این موشک با طول بیش از 9 متر ، وزن کلی 4 هزار و 500 کیلوگرم، وزن سرجنگی 320 کیلوگرم، سرعت 3 ماخ و برد 250 کیلومتر و با هدایت راداری فعال (َActive Radar) پتانسیل‌های فراوانی را دارد.


سایت "گلوبال سیکیوریتی" (Global Security) درباره موشک موسکیت (سانبرن) نوشت این موشک بر روی ناوشکن "ساورمنی" (Sovermenny Destroyer) و "تارانتال" (Tarantul Destroyer) نصب می‌شود و شکل "دلتا" داشته و دارای سرجنگی 300 کیلوگرم وسرعت 3 ماخ و وزن کلی بیش از 4 تن می‌باشد که در شرایط تاکتیکی می‌تواند به صورت خودکار عمل کند.



"احمد اسفندیاری" رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره تحولات "یمن" و تجاوز زمینی عربستان سعودی، اظهار داشت: عربستان با طناب پوسیده آمریکا وارد یک چاه شده که به راحتی نمی‌تواند از آن خارج شود.  
 
کشورهای عربی در اوایل انقلاب اسلامی، از صدام حمایت کردند
 
وی ادامه داد: بر اساس اخبار و گزارش‌ها پاکستان از تحولات یمن عقب کشیده و مشابه این هم در دوران دفاع مقدس دیده شد که کشورهای عربی در اوایل انقلاب اسلامی، از "صدام" حمایت و او را اجیر و تقویت کردند و سرنوشت "صدام" را نیز مشاهده کردیم. 
 
جنایات آل‌‌سعود در یمن و بحرین

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر یادآور شد: ۴ سال انقلاب مردمی یمن و تحولات امروز، هیچ نتیجه‌ای جز کشتار برای سعودی‌ها نداشته و برای یمن فرصت انتقام تاریخی از سعودی‌ها را فراهم کرده است.  
 
ادعای مضحک عربستان سعودی
 
اسفندیاری با اشاره به ادعای مضحک عربستان سعودی مبنی بر اینکه حوثی‌ها یمن را اشغال کرده‌اند، گفت: سعودی‌ها اموال عربستان را حیف و میل می‌کنند و تجاوز سعودی به یمن آغاز سرنگونی آل‌سعود است.  
 

وی خاطرنشان کرد: با انهدام تأسیسات زیربنایی عربستان، بازارهای انرژی جهان با بحران روبرو می‌شود و آل‌سعود ضربه خواهد خورد و به نوعی حربه‌ای که آمریکا علیه ایران برای کاهش قیمت نفت به‌کار برده، به خود عربستان باز می‌گردد.  




آیا




تغییر شرایط جنگ انصارلله با موشک های روسی

باتوجه به شرایط ویژه "یمن" و در صورتی که ادعای رسانه‌ها درباره موشک‌های پیشرفته روسی که در اختیار انصارالله قرار گرفته درست باشد می‌تواند شرایط جنگ را تغییر دهد و این تغییرات باعث متأثر شدن تأسیسات نفتی عربستان و نیروی دریایی آن خواهد شد زیرا با توجه به اینکه استان‌های "تعز" و "عدن" در منطقه دریایی استراتژیک قرار دارد و ارتش عربستان در جنگ خارجی کم تجربه بوده این موشک‌ها توازن قدرت را برهم می‌زنند. 




آیا




به هرحال باید دید و منتظر ماند که آیا "انصارالله" موشک‌های پیشرفته روسی که دارای پتانسیل‌های هدف قرار دادن کشتی و ناو است را دارد؟ و آیا فرضیه‌ای که این موشک‌ها از کلاس "یاخونت" و "سانبرن" است صحیح بوده ؟ که البته تحولات دو هفته آینده "یمن" و احتمال حمله همه‌جانبه دریایی و زمینی ارتش عربستان سعودی، درستی یا نادرستی این فرضیه را نشان خواهد داد.
 

گزارش از : محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار