حسینیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛

کشورهای منطقه درصدد اتخاذ موضع دسته‌جمعی در قبال توافق هسته‌ای ایران هستند

یک کار‌شناس ارشد حوزه خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای منطقه تصمیم دارند که موضع انفرادی در رابطه با توافقنامه سوییس اتخاذ نکنند و در قالب شورای همکاری خلیج‌فارس تصمیمی را بگیرند.

"میرمسعود حسینیان" در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سکوت کشورهای عربی پس از حصول توافق، اظهار داشت: به طور کلی نگرانی اعراب و کشورهای منطقه از افزایش توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران، باعث شد که آن‌ها تلاش کنند تا مذاکرات را به شکست و ناکامی بکشانند. 
 
این کار‌شناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: به هرحال دیدگاه‌شان بدین شکل بود، که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، ایران در منطقه نقشش بیشتر و تاثیرگذار‌تر می‌شود و ممکن است، نقش آن‌ها کمرنگ‌تر شود.
 
حسینیان گفت: مقدار زیادی از طولانی شدن مذاکرات به دلیل، موضع و اعمال فشاری بود، که این کشور‌ها بر کشورهای مذاکره کننده وارد ‌‌کردند تا این گفتگوها به‌نتیجه نرسد.
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل، به‌دنبال تفاهم صورت گرفته، ما شاهد یک سکوت کلی در منطقه هستیم، گرچه برخی کشور‌ها مثل عراق و سوریه و لبنان از این توافق استقبال کرده‌اند و بقیه کشور‌ها هم ابراز امیدواری کرده‌اند که  این توافق در مسیر تقویت امنیت منطقه باشند. 
 
حسینیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای منطقه تصمیم دارند، که موضع انفرادی در رابطه با این توافقنامه اتخاذ نکنند و در قالب شورای همکاری خلیج فارس تصمیمی را بگیرند. 
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی برموضع عربستان از این تفاهم‌نامه، اظهار داشت: ریاض ابراز امیدواری کرده که این توافق باعث تقویت امنیت در منطقه و جهان شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: توافق ، سکوت ، کشورهای ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار