ملاوردی در نشست خبری:

دستاورد سوئیس جایگزینی سیاست تعامل با تقابل بود/ شاخص مشارکت سیاسی زنان زیر ۳ درصد است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به موفقیت بزرگ تیم هسته‌ای کشورمان در مذاکرات هسته‌ای لوزان گفت: این موفقیت بزرگ در راستای جایگزین شدن سیاست تعامل به جای تقابل بود.

دستاورد سوئیس جایگزینی سیاست تعامل با تقابل بود/ شاخص مشارکت سیاسی زنان زیر ۳ درصد است
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ شهیندخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز سه شنبه ۱۸ فروردین به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در محل شورای تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه این ایام فرصت مناسبی است تا وضعیت خودمان را نسبت به سیره فاطمی مروری کنیم، اظهار داشت: باید ببینیم تا چه اندازه توانسته‌ایم در زندگی و کار خود از نمونه عالی بشریت، حضرت فاطمه زهرا (س) بهره‌مند شویم و درس لازم را گرفته‌ایم.  
 
وی افزود: زنان ما از نظر نقش مادری، همسری و مسئولیتی که بر دوش دارند همچنین بی‌تفاوت نبودن نسبت به جامعه خود باید مورد توجه قرار بگیرند.  
 
ملاوردی با بیان اینکه امسال سال دولت و ملت همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، اظهار داشت: این نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری نشان از درایت، هوشمندی و دوراندیشی معظم له دارد که با توجه به چالش‌های موجود در کشور این شعار ضرورت دوچندان پیدا می‌کند و در جهت غلبه بر این چالش‌ها همکاری دولت و ملت را می‌طلبد. زنان بخشی از نیروی انسانی کارآمد و مبتکر بخش اعظم جامعه هستند، چرا که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که امیدواریم در سال جدید در حوزه زنان و خانواده همدلی بیش از پیش خود را نشان دهد و زنان به توانمندی و استعداد خود متکی باشند.  
 
وی افزود: امیدواریم اهداف عالی نظام که در سند چشم انداز توسعه مندرج است نائل آییم تا در جهت توانمندسازی و مشارکت حداکثری زنان در جامعه گام برداریم.  
 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به مذاکرات هسته‌ای لوزان تصریح کرد: در طلیعه سال ۹۴ موفقیتی را در کشور شاهد بودیم که آثار آن در امور زنان می‌تواند خود را نشان دهد و آن موفقیت تیم هسته‌ای ایران با تلاش‌های شبانه روزی و مدیریت ظریف و با هدایت مقام معظم رهبری و دعای خیر ملت و تدابیر رئیس جمهوری بود.  
 
وی افزود: این موفقیت در چارچوب مفهومی و تفاهمی به وجود آمد که امیدواریم در مراحل بعدی و تا سه ماه آینده و یا کمتر برنامه جامع اقدام مشترک به تصویب برسد، در واقع این موفقیت بزرگ در راستای جایگزین شدن سیاست تعامل به جای تقابل بود، کشور ایران با پیشینه تاریخی همواره نشان داده است که به دنبال جنگ، تقابل و خدشه دار کردن موقعیت بین المللی نبوده است و همواره در راستای عدالت و پیشرفت گام نهاده است.  
 
وی با اشاره به برنامه‌های چشم انداز توسعه ایران افزود: برای افق ایران ۱۴۰۴ که ۱۰ سال تا تحقق چشم انداز ۲۰ ساله باقی مانده است، امسال تدوین برنامه ششم توسعه را در دست داریم که باید در حوزه زنان این فرصت را مغتنم شمرد.  
 
ملاوردی در ادامه این نشست، به ارائه گزارش پیرامون برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده در هفته بزرگداشت زن و روز مادر پرداخت.  
 
وی اظهار داشت: این معاونت ستاد سیاستگذاری را برای برنامه ریزی این ایام تشکیل داده است و مکاتبه‌ای با دستگاه‌های اجرایی کشور داشتیم و استان‌ها نیز برنامه‌های خود را به وزارت کشور ارائه داده‌اند و پس از انتخاب عناوین برای هفته بزرگداشت زن، پس از تصویب آنان را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم.  
 
وی با اشاره به عناوین نامگذاری شده اظهار داشت: روز جمعه ۲۱ فروردین که مصادف با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) با عنوان زن سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی_ اسلامی، ۲۲ فروردین زن کرامت انسانی و حقوق شهروندی، ۲۳ فروردین زن سرمایه و اعتبار، مدیریت و مشارکت، ۲۴ فروردین زن اصلاح الگوی مصرف، ۲۵ فروردین زن سلامت، شادابی و امید، ۲۶ فروردین زن خانواده سالم، جامعه سالم و ۲۷ فروردین به تناسب شعاری که اعلام شده، زن تحقق عدالت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است.  
 
وی افزود: این شعار همیشه جاری و ساری است، در واقع عناوینی که از سوی مقام معظم رهبری برای نامگذاری هرسال انتخاب می‌شود، به این معنا نیست که فقط مختص‌‌ همان سال باشد، بلکه آغاز یک راه است، نه پایان. ما اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را در امسال نیز پیاده خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در راستای بهتر انجام شدن کار‌ها قدم برداریم.  
 
وی با اشاره به سفر استانی هیئت دولت در هفته آینده گفت: به علت این سفر برنامه‌های ما تحت الشعاع قرار می‌گیرد و از فردا در استانهای البرز برنامه‌هایی را داریم، همچنین در سازمان تامین اجتماعی برنامه‌ای به همین مناسبت برگزار خواهد شد، همچنین بزرگداشت بانوی انقلاب خدیجه ثقفی همسر امام راحل به مناسبت ششمین سالگرد درگذشتشان در سالن اجلاس سران همایشی برگزار خواهد شد.  
 
همچنین، همایش یاس مهربانی یکی دیگر از برنامه هاست که با همکاری با زیباسازی شهرداری تهران تندیس شهیده محبوبه دانش در روز ۲۴ فروردین در میدان ۱۷ شهریور پرده برداری می‌شود.  
 
همچنین، در روز ۲۵ فروردین دومین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت برگزار می‌شود.  
 
وی با اشاره به آمار کلی اجرا شدن برنامه‌ها، تصریح کرد: در مجموعه استان تهران برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده که بیشتر این برنامه‌ها مربوط به جشنواره، مسابقه، کارگاه آموزشی و برپایی نمایشگاه است که در مجموع ۱۰۰ هزار برنامه تدارک دیده شده که ۸۹ هزار آن مربوط به استان‌ها و ۱۷ هزار آن مربوط به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه هاست.  
 
در ادامه، ملاوردی درباره بیمه زنان خانوار اظهار داشت: این موضوع در سازمان تامین اجتماعی مطرح شده و ما در نشست‌های ماهانه برنامه‌ها را اولویت بنده کرده‌ایم و باید در دستور کار قرار بگیرد و در واقع امیدواریم امسال به نتایج مشخصی برسیم.  
 
وی همچنین درباره اشتغال زنان نیز گفت: برنامه ریزی در جهت توانمندسازی زنان و جذب نیروی انسانی با توجه به کمبود اعتبارات و بودجه پاسخگو نیست، بنابراین باید نرخ اقتصادی را افزایش دهیم تا آن‌ها را بتوانیم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی توانمند سازیم.  
 
وی افزود: در اولین آزمون استخدامی آن مواردی را که به چشم می‌خورد و تبعیض‌هایی که قائل شده است را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم در آینده بتوانیم در جهت مشارکت بیشتر زنان در جامعه گام برداریم.  
 
وی همچنین درباره وضعیت بیمه زنان خانوار نیز گفت: این موضوع در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد و ما لایحه آن را جداگانه ارائه دادیم و در قالب ماده ۲۷ قانون تامین اجتماعی مورد توجه است اما هنوز به نتیجه نرسیده و باید سازمان تامین اجتماعی این موضوع را بررسی کند و ما این سازمان را برای اجرایی شدن مجاب کرده می‌کنیم.

ملاوردی در مورد حضور بانوان در ورزشگاه نیز گفت: شورای عالی امنیت ملی در این راستا مصوبه‌ای نداشته که این امر تکذیب شده است برای ورزش والیبال سازوکاری در حال تعبیه شدن است و صورت جلسه‌ای در وزارت کشور به امضا رسیده اما هنوز ابلاغ نشده.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با رد نگاه ابزاری نسبت به زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها اظهار داشت: حضور زنان منجر به تلطیف می‌شود و نمی‌توان اسم آن را ابزار گذاشت و می‌توان سازوکار لازم را فراهم نمود و فقط باید جنبه شرعی و عرفی رعایت شود.

وی درباره برابری جنسیتی نیز تصریح کرد: این موضوع به شعاری در سازمان ملل و سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی تبدیل شده است و شاخص‌های مربوط به خود را دارد و در گزارش اخیر این سازمان وضعیت آن‌ها آمده است و در شرایطی که زن و مرد برابر نباشد نابرابری‌ها تعمیق می‌شود در این راستا عدالت ایجاب می‌کند که این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

ملاوردی افزود: توانمندسازی زنان و عدالت جنسی در تمامی جوانب زندگی زنان باید خود را نشان دهد در حال حاضر شاخص مشارکت سیاسی زنان زیر 3 درصد است که این شاخص باید در عمل بهبود یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان خاطرنشان کرد: این معاونت همواره در جهت به وجود آمدن زندگی ایرانی اسلامی تلاش کرده و خواستار این بوده که سیره فاطمی در زندگی مردم نهادینه شود اما این تنها وظیفه معاونت زنان نیست بلکه دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیز باید عزم خود را جزم کرده و در این راستا تلاش کند.


انتهای پیام/


برچسب ها: معاون ، موفقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار