دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد

گزافه‌گویی‌های طرف غربی ارزشی برایمان ندارد/به فرزندان انقلاب ایمان داریم

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای با بیان اینکه به فرزندان انقلابیمان ایمان داریم، اعلام کرد: آمریکاییها سایر کشورهای طرف مذاکره نیز بدانند در هر زمان که احساس شود زیاده خواهی هایشان از حد انتظار فراتر است، طرف ایرانی میز مذاکره را ترک خواهد نمود.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، دفتر تحکیم وحدت پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای بیانیه‎ای به شرح زیر صادر کرد.

اخیرا در رسانه‌ها نگرانی‌هایی در خصوص بیانیه لوزان مطرح شده است که بسیاری از آنها درخور توجه می‌باشد، اما با توجه به هوشیاری و ذکاوتی که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان سراغ داریم، به نظر نمی رسد متخصصین در حال مذاکره، به این امور واقف نباشند. آنطور که مشخص است، بیانیه لوزان، صرفا یک بیانیه مطبوعاتی بوده است، جنبه حقوقی ندارد و به طور قطع در آینده دغدغه‌ها و نگرانی‎های مردم عزیز ایران در توافق نهایی لحاظ خواهد شد.

ضمن تشکر از تلاشهای مجدانه و مسرانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای، اهم نکاتی که ایجاد دغدغه کرده بود و با توجه به بیانات اعضای تیم مذاکره کننده در توافق نهایی در نظر گرفته خواهد شد در ذیل می آید:

- غنی سازی در محدوده صنعتی برای رفع نیازهای صلح آمیز هسته‌ای راهی برای بی‌نیازی به بیگانگان است. در حالت حاضر و با فرض اینکه غیر از نیروگاه بوشهر، تاسیسات جدیدی ایجاد نکنیم، نیاز به 190 هزار سو غنی سازی داریم که برای رسیدن به این میزان غنی سازی نیاز به 190 هزار سانتریفیوژ IR1 یا 9500 سانتریفیوژ IR8 است. برای ملت ایران تضمین رسیدن به این مقدار غنی سازی مهم است و قطعا توافق نهایی این ضمانت اجرایی را خواهد داد که اگر این مقدار مواد غنی شده از خارج برای کشور تامین نشد توانایی تولید و غنی سازی 190 هزار سو را به سرعت و در داخل کشور داشته باشیم.

- با توجه به اینکه سایت فردو 90 متر زیر کوه ساخته شده است، کاربری و مزیتش به دلیل امنیت آن است. آن گونه که از بیانیه قرائت شده برمی آید، فردو به محلی برای تحقیقات فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد و در آنجا حتی تحقیق غنی سازی هم انجام نخواهد شد. هرچند انتظار ما از تأسیسات فردو غنی سازی است اما با توجه به مذاکرات و پذیرش تعلیق غنی سازی در این مرکز، انتظار می رود که حداقل زیر ساخت های آن برای بازگشت به حالت عادی حفظ شود و این تدبیر نیز اندیشیده شود که در صورت نقض تعهدات طرف مقابل سرعت بازگشت به حالت قبلی بسیار زیاد باشد تا طرف غربی نتواند تعهدات خود را نقض کند.

 - تجربه نشان داده است کشورهای 5+1 در تعهداتشان کارشکنی و بهانه گیری می‌کنند. چنانکه تجربه نیروگاه بوشهر بر این موضوع صحه می‌گذارد. با توجه به این مسئله و اینکه بازطراحی راکتور اراک زمان بر و پرهزینه خواهد بود، چنین پروژه زمان بری سبب معطل ماندن این راکتور شده و در واقع عملا نیاز کشور را بر طرف نخواهدکرد. مگر اینکه برای این باز طراحی جدول زمانی مناسب متقنی در توافق گنجانده شود که اقدامات هر طرف به طور دقیق در آن ذکر شده باشد.

- بازرسی‌های سرزده از تاسیسات ایران راه جاسوسی امنیتی و نظامی و در درجه پایین‌تر صنعتی را باز خواهد گذاشت که این امر نوعی مخاطره امنیتی به وجود خواهد آورد. با توجه به اینکه ممکن است نهادها و داورهای بین‌المللی تحت نفوذ لابی صهیونیست‌ها قرار داشته باشند، راه قانونی جاسوسی‌ها با رای داور بین المللی بازخواهد شد. این مسئله باید به نوعی مدیریت شود که علاوه بر اطمینان دهی به جهانیان برای صلح آمیز بودن مقاصد هسته ای، مسائل امنیتی کشور نیز تضمین شود.

 - تعلیق بخشی از تحریم‌ها به گزارش آژانس و راستی‌آزمایی تعهدات ایران موکول شده است. با توجه به اینکه این نهاد غیر قابل اطمینان و تحت نفوذ صهیونیست هاست، راه برای بهانه تراشی ها باز خواهد بود. ضمنا تعلیق به جای لغو از خطوط قرمزی است که نباید از آن عدول شود. اجرای تعهدات توسط دو طرف باید گام به گام و متفاوت باشد هر چند که ایده آل ما از این مسئله، اجرای بلافاصله تعهدات پس از امضای توافق نهایی است اما در صورتی که طرف مقابل اجرای تعهداتش را به راست آزمایی از ایران مشروط کرد طرف ایرانی هم می تواند اجرای تعهدات خود را گام به گام با طرف غربی پیش ببرد نه اینکه ایران تمام تعهداتش را انجام دهد سپس طرف غربی بخواهد تعهداتش را اجرایی کند

 - قطعا در توافق نهایی تعهدات طرف غربی به صورت دقیق با مشخصات واضح و با زمان بندی معین ذکر خواهد شد. از  جملات کلی، قابل تفسیر و مبهم پرهیز می شود چرا که این مسئله باعث سوء استفاده های فراوان در توافق ژنو شد.

 در پایان از تلاشهای شبانه روزی تیم مذاکره کننده هسته‌ای تقدیر کرده و اعلام می‌داریم که به فرزندان انقلاب ایمان داریم و گزافه گویی‌های طرف غربی برای ما ارزشی ندارد. آمریکاییها سایر کشورهای طرف مذاکره نیز بدانند در هر زمان که احساس شود زیاده خواهی هایشان از حد انتظار فراتر است، طرف ایرانی میز مذاکره را ترک خواهد نمود و بی شک طرف غربی به این مذاکرات بیش از ما احتیاج دارد.

 اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار