جبار آذین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جشنواره سی وسوم بضاعت نابسامان سینمای ایران در عرصه تولید بود/ تماشاگران فریب حاشیه‌سازان سینمای ایران را نمی‌خورند

منتقد سینما گفت: فیلمهایی که برای اکران 94 تنظیم شدند به دلیل دوری از ساختار حرفه‌ای و موازین اجتماعی فیلمهایی نیستند که بتوان در گیشه برای آنها استقبال مردمی پیش بینی کرد.

جبار آذین منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص آینده سینما در سال 94 گفت: در اصل سینمای 94 از فیلمهای داخل جشنواره فیلم فجر شکل می‌گیرد آنچه در جشنواره سی وسوم دیدیم نشان دهنده بضاعت نابسامان سینمای ایران در عرصه تولید فیلم بود اکثر فیلمهایی که توسط نسل جوان فیلمساز ما ساخته شده بود به دلایلی از جمله هماهنگ نبودن محتوا، نگاه فیلمسازان به جامعه ما و همچنین ضعف دانش‌آنها در زمینه ساخت فیلم حرفه‌ای نشان دهنده اوضاع سینمای کشور در سال 94 است.

وی افزود: فیلمهایی که در جشنواره فجر به نمایش درآمدند و برای اکران سال 94 تنظیم شده‌اند و به دلیل دوری از ساختار حرفه‌ای و موازین اجتماعی فیلمهایی نیستند که بتوان در گیشه برای آنها اقبال عمومی و استقبال گسترده مردم را امید داشت.

آذین ادامه داد: در اصل فیلمهایی که این روزها در پرده سینما رفته‌اند با آنکه اغلب گزیده بهترینهای جشنواره فجر بوده‌اند ولی نتوانسته‌اند با رقمهای میلیاردی آشنا شوند تنها فیلم موفقی که توانسته در تهران و شهرستانها از مرز میلیاردی عبور کند فیلم خوش ساخت جعفری جوزانی «ایران برگر» است.

وی ادامه داد:  بقیه فیلمها همچنان زیر فروش نامطلوبی قرار دارند در حالی که در سال پیش فیلمهای نوروز چندین برابر آثار نوروزی 94 فروش داشته‌اند این تفاوت نشات گرفته از ضعف  فیلمهای امسال است که علی‌رغم تندروی محتوایی بعضی از آنها و حتی فرهنگ ستیزی یکی دو اثر اما همچنان در محدوده کلیشه و تکرارا باقی مانده و از نوآوری و خلاقیت در فرم مضمون و ساختار فاصله بسیار دارند.

آذین افزود: مجموع این عوامل باعث می‌شود سینمای ایران از نظر گیشه افق روشنی را مقابل خود نداشته باشد چنانچه سینماگران ما با رعایت فرهنگ جامعه و احترام به باورهای سلیقه‌ای مردم و همچنین استفاده حرفه‌ای از ابزار سینما فیلم می ساختند کارشان با استقبال مردم مواجه می‌شد دلایل دیگری که می‌توان برای استقبال نکردن گسترده از فیلمها ذکر کرد گرفتاریهای اجتماعی مسایل سیاسی و تبلیغات ضعیف آثار سینمایی است.

این منتقد در خصوص ارایه آمار دروغ فروش فیلمها گفت: در این زمینه مشکل ما با کسانی است که از فیلمهای آنها استقبال نشده و سعی می‌کنند با جو سازی فروش بالا، مردم را به سالنهای سینما بکشانند و همچنین اعتباری برای خود بزنند ولی غافل از این نکته که حقایق دیر یا زود آشکار می‌شود و تفاوت رقم فروش ارایه شده از سوی سینمای و ارشاد دروغ آنها را فاش خواهد کرد.

آذین ادامه داد: تماشاگران ما به اندازه‌ای از درک و شعور بالایی برخوردارند که فریب جنجال سازان و حاشیه‌سازان سینمای ایران را نمی‌خورند و با آگاهی و درایت به تماشای فیلم می‌نشیند پس به فکر آن نباشیم که بخواهیم با ساخت فیلم برسر آنها کلاه بگذاریم.

این منتقد در خصوص نیاز مخاطبان و سینمای ایران به فیلمهای کمدی و چگونگی کمک به این مقوله گفت: این موضوع علاوه بر اینکه به سیاستگذاری سینمایی نیازمند است انگیزه و علاقه فیلمسازان را هم برای ساختار آثار کمدی می‌طلبد نداشتن نگاه نو به این نوع آثار و بسنده کردن به کلیشه‌ها، توجه افراطی به سینمای گیشه باعث شده که فیلمسازان ما به جای نوآوری و ساخت آثار کمدی سالم و اجتماعی با استفاده از نمونه کمدی کلاسیک که این روزها زیادی ارتباط با اجتماعی روز جهان دارد و اولویت قائل شدن برای مقوله تجارت در سینمای باعث شده‌اند که فیلمهای کمدی در سطح نازل تولید و ارایه شود.

وی افزود: تماشاگران سینما با دیدن فیلمهای به اصطلاح طناز و هجو و هزل به مرور از دیدن این نوع آثار دلزده می‌شوند و حتی از نظر مادی فیلم و فیلمساز را به شکست می‌کشانند لذا لازم است به ژانر کمدی به صورت جریان مستمر سینمایی توجه شده و در این زمینه آثار منطبق با باورهای و سلایق مردم ب دور از بی‌احترامی سیاه نمایی و تلخ گری آثاری ساخته شود و این نیازمند حمایت مادی و معنوی مدیران سینمایی و همت بلند سینماگران ما است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار