سنندج؛

به صدا در آمدن زنگ کمبود آب شرب در سنندج

در گذشته استان کردستان به سرزمین آبشارها و رودخانه های خروشان، چشمه های طبیعی و چشمه سارهای جوشان معروف بود و با میانگین 500 میلیمتر بارش در سال، از استان های پر آب کشور بود اما این استان متاسفانه اکنون با کم آبی روبرو است و سنندج مرکز آن اکنون حتی با مشکل کمبود آب شرب رو به روست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، با توجه به اینکه کل کشور در وضعیت تغییر اقلیم قرار دارد، استان کردستان نیز از این قضیه مستثنی نبوده و بارندگی‌های آن کاهش یافته و سنندج مرکز آن اکنون یکی از سه شهری نخستی است که در کشور با بحران جدی آب مواجه شده است.

در سالیان اخیر استان کردستان با کاهش بارندگی ها دچار کم آبی به ویژه در زمینه آبیاری اراضی کشاورزی شده بود اما امسال این مشکل به آب شرب شهروندان نیز رسیده و زنگ خطر را در این زمینه به صدا در آورده است.

آب شرب مورد نیاز مردم شهر 450 هزار نفری سنندج مرکز استان کردستان از سد قشلاق در 12 کیلومتری این شهر تامین می شود و اکنون با کاهش ذخیره پشت این سد، مردم سنندج با کمبود آب آشامیدنی مواجه شده اند.

علیرضا تخت‌شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان به کاهش 53 درصدی رواناب‌ها در سطح استان کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به این مسئله، آبگیری سد قشلاق سنندج اتفاق نیفتاد و حجم آب پشت این سد به شدت کاهش یافت.

وی با اشاره به تامین 96 درصد آب شهر سنندج از سد قشلاق، گفت: تمهیداتی برای جلوگیری از جیره بندی آب در سنندج اندیشیده شده که ایجاد ایستگاه پمپاژ سیار آب بر روی سد قشلاق یکی از همین راهکارها است.

اما مسئولان علاویه بر این راهکار می گویند مردم باید برای جلوگیری از سهمیه‌بندی آب 20 درصد از مصارف غیرضروری خود را کاهش دهند.

شاه نظري مدير عامل شرکت آب منطقه اي کردستان نيز با بيان اينکه هم اکنون 115 ميليون متر مکعب آب در سد و حدت وجود دارد که فقط مي توانيم از 7 ميليون متر مکعب آن استفاده کنيم گفت : اميدواريم بتوانيم تا 45 روز آينده سامانه پمپاژ از کف سد و حدت را فعال کنيم.

تخت شاهی مدير عامل آب و فاضلاب شهري استان کردستان نيز از تکميل تصفيه خانه شماره 2 سنندج خبر داد و گفت : اين تصفيه خانه با ظرفيت 30 ميليون متر مکعب هم اکنون داراي پيشرفت 98 درصدي است.

به عقیده کارشناسان کاهش بارندگی ها ، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در کنار مصرف بی رویه آب به ویژه در بخش کشاورزی و شرب، از دلایل اصلی بحرانی شدن وضعیت منابع آبی کشور و استان کردستان است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: آب ، کمبود ، مشکل ، بحران ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.