به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، فرید الدین محمد عطار فرزندابوبکر ابراهیم متولد كدكن از توابع نیشابور قدیم است .
شیخ عطار پس از طی تحصیلات مقدماتی در نیشابور به فراگیری علوم عربی و دینی مشغول گردید و پس از آن به مدرسه نظامیه نیشابور رفت و در آن مکان به تحصیل علوم عالی تر مشغول گردید .
عطار در همین سالها ازدواج کرد و حاصل ازدواج او پسری به نام حامد و یک دختر بود . اما عمر همسر وی دیری نپایید و پنج سال بعد، همسرش دار فانی را وداع گفت.
تنها پسرش نیز در سن 32 سالگی در گذشت . گفته اند: وی، مصیبت نامه را بالغ بر 7500 بیت در سوگ فرزند از دست رفته اش سروده است . مهمترین و مشهورترین مثنوی عطار، منطقالطیر است.
دکتر تقوی ،عطارشناس ویکی از محققان آثار ادبی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد درباره تاریخ تولد و وفات عطار گفت: بنابر گفته ها و شنیده ها (فروزانفر)،شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری بین سالهای 540تا 570 (ه . ق) متولد شده و در سال 618 (ه . ق) در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فاني را وداع گفته است .
این محقق خراسانی افزود: عطاردر طول حدود 8 دهه عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد و اند سالگی اشعارش را سروده است واز قراین پیداست که تا زمان وفات ،به کار طبابت می پرداخته است و گفته می شود که تالیف دو کتاب معروف خود مصیبت نامه و الهی نامه را در همان عطاری آغاز کرده است .
به گفته وی، عطار در میان سه شاعر برجسته تصوف ایرانی، مولوی، سنایی و عطار،کسی است که با هیچ درباری و بارگاهی رابطه نداشته است وبنا بر پژوهشهای دکتر شفیعی کدکنی 7 کتاب از آن عطار است و بقیه آثاری که به وی منسوب کردهاند، ربطی به عطار ندارد.
دکتر تقوی افزود: این شاعر و عارف بزرگ قرن ششم هجری قمری ، صاحب آثار گران سنگی چون مختار نامه، مصیبت نامه، الهی نامه،اسرار نامه،منطق الطیر، دیوان غزلیات و قصاید و تذکره الاولیاءاست که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن، درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست .
وی تصریح کرد:بجز اسرارنامه، سه مثنوی الهی نامه، مصیبت نامه و منطق الطیر دارای روایت داستانی واحدی است كه با مجموعه حكایات و تمثیل های فراوان آراسته شده است.
این عطار شناس ادامه داد: عطار نیشابوری ، روشنفكری متجدد و مقدس است كه با در هم پیچیدن تفكر اسطورهای و آرزوهای نوین نمونه والای اندیشمندی است كه پا در سنتها و اعماق و سر به سوی جهان های تازه كشیده است.
وی در رابطه با تاثیر آثار عطار برمردم گفت: با توجه با اینکه آثار ادبی جنبه ذوقی دارد و مردم به تناسب ارتباط روحی و معنوی برقرار میکنند ،اقبال مردم در دوره های مختلف متفاوت بوده است.
دکتر تقوی اظهار داشت: باتوجه به شواهد تاریخی ،عطار در دوره ی خود و بعد از خود از سرشناس ترین شعرا بوده که به او استناد کرده و وی را نمادشاعری دانسته اند.
وی با اشاره به اینکه شبستری یک قرن بعد شخصیت و اعتبار خود را از عطار می دانسته است گفت:مولانا و حافظ نیز به کرات از سروده های عطاردر اشعارشان استفاده کرده اند .
اکنون آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می آیند .این مقبره وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است.