تبریز؛

9/8 درصد افزایش تردد گردشگری آذربایجان شرقی در سال جاری

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تبریز بابیان اینکه از آذر ماه سال 93 اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگی استان در خصوص برنامه های نوروزی آغاز شده بود، تشریح کرد: در نوروز امسال 8 میلیون و 104 هزار و 170 خودروی گردشگری 8/9 درصد نسبت به سال قبل در تبریز افزایش یافته است.

 حق پرستدر گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: کلیسای تاریخی سنت استپانوس، پربازدیدترین مکان گردشگرینوروز 94 در استان آذربایچان شرقی بود که پس از آن رصد خانه مراغه ،موزه قاجار تبریزو روستای تاریخی کندوان جز پر بازدیدترین امکان گردشگری استان بودند.

فرزین حق پرست افزود: کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفا با ۵۲ هزار و ۸۵۱ نفر بازدید کننده در تعطیلات امسال، صدرنشین آثار و اماکن تاریخی و گردشگری پربازدید این استان بوده است.

وی ادامه داد: پس از آن رصدخانه مراغه با ۴۶ هزار و ۳۱۹ نفر، موزه آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۴ نفر، موزه قاجار با ۲۶ هزار و ۷۳۴ نفر و روستای تارخی کندوان پربازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مدت بوده اند.

وی با اشاره به اینکه از آذر ماه سال 93 اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگی استان آذربایجان شرقی در خصوص برنامه های نوروزی و ارائه خدمات به گردشگران آغاز شده بود، تشریح کرد: طی نوروز امسال 8 میلیون و 104 هزار و 170 خودروی گردشگری 8/9 درصد نسبت به سال قبل در استان آذربایجان شرقی افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: در کنار افزایش گردشگران نوروز سال 1394 آمار بازدیدکنندگان موزه های تبریز نیز 20 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی با پنج هزار اثر تاریخی و اماکن و ابنیه ها در 14 روز تعطیلات نوروزی سال 94 میزبان 324 هزار و 174 گردشگر داخلی و خارجی بود، افزود: نوروز ۹۴ بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر به استان آذربایجان شرقی سفرکردند.

فرزین حق پرست تعدادگردشگران خارجی نوروز 94 استان را 1500 نفر بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه قطار گردشگری اروپا از تبریز عبور می کند تلاش می شود با اقدامات لازم اقامت یک روز گردشگران این قطار در تبریز انجام گیرد و نیزبا توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از صنایع سود آور برای کشور است، اقدامات لازم جهت معرفی بیشتر استان به گردشگران خارجی جهت جذب بیشتر آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز ۲۰نمایشگاه صنایع دستی در نقاط مختلف آذربایجان شرقی برگزار شد، خاطر نشان کرد: علاوه بر راهنمایان گردشگری، شهرداری تبریز نیز ۱۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریدر خدمت گردشگران بودند.

وی با اشاره به بازدیدهای کنترلی ستاد هماهنگی سفر استان از اماکن اقامتی و دفاتر خدماتی نیز تصریح کرد: در این مدت دو هزار و ۴۰۰ مورد بازدید نظارتی انجام شد که از مجموع این بازدیدهای نظارتی به ۷۳ مورد تذکر و ۳۵ مورد اخطار کتبی منجر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه به عمده معضل گردشگری تبریز اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بازار تبریز ثبت جهانی شده است، با این حال تعطیلی برخی اصناف در ایام نوروز و خاص شایسته تبریز نیست و مانع توسعه گردشگری تبریز است که باید برای حل این معضل تدبیری اندیشیده شود و حل این معضل نیازمند همراهی و همدلی مردم است.

وی با بیان اینکه 23 الی26 بهمن ماه سال 93 حضور موفق سازمان میراث فرنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه گردشگری تهران و نیز دریافت نشان غرفه برتراز سوی غرفه استان آذربایجان شرق به عنوان نماینده ایران نمایشگاه گردشگری باکو نشانه جایگاه ویژه استان در کشوراست ،خاطرنشان کرد: تبریز پتانسیل های ویژه ای برای حضور در نمایشگاه های بین المملی گردشگری دارد و باید هر سال در این نمایشگاه ها برای معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری تبریز شرکت کنیم.

ديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از برگزاري نشست تخصصي شوراي راهبردي گردشگري سلامت کشور در تبريز خبر داد و گفت: اين نشست همزمان با برنامه‌هاي گرامي‌داشت هفته دولت روز پنجشنبه در تبريز برگزار مي‌شود.

وي برگزاري اين نشست يك روزه را با هدف بررسي فرصت‌ها و رفع موانع توسعه گردشگري سلامت با جمهوري آذربايجان در تبريز اعلام كرد.

حق‌پرست با تاكيد بر اينكه موضوع آسيب شناسي و استفاده از فرصت‌هاي موجود در زمينه گردشگري سلامت مهمترين چالش اين حوزه به شمار مي‌رود، اظهار داشت: در اين زمينه از مدت‌ها قبل جلسات و همفكري‌هايي انجام گرفته و اميدوارم با برگزاري چنين نشست‌هاي تخصصي در سطح ملیبتوانيم به راهكارهايي عملي در مديريت موضوع گردشگري سلامت دست يابيم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه از برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی استان آذربایجان شرقی اوایل مهر ماه امسال در نمایشگاه بین اللملی تبریز نیز خبر داد و گفت: جهت معرفی ظرفیت های بیشتر صنایع دستی استان آذربایجان شرقی که بیش از 80 نوع صنایع دستی در سراسر استان وجود دارد نمایشگاه ملی صنایع دستی استان آذربایجان شرقی اوایل مهر ماه امسال در نمایشگاه بین اللملی تبریز برگزار خواهد شد.

 فرزین حق پرست از سرمایه گذاران جهت خرید و نجات برخی خانه های تاریخی استان که بیشتر آن در دست اشخاص است، دعوت کرد تا با حمایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در حفظ و مرمت این امکان تاریخی که میراث گذشتگان و هویت شهر هستند، اقدامات موثرصورت گیرد.

  طبق ارائه آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی بیش از 400 خانه تاریخی در استان وجود دارد.

گفتنی است: طی سال 93 حدود 5 اثر وتعدادیاشیاء کشف شدهدر استان آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.