شیراز؛

پردیس کوروش الگوی اولیه باغ ­سازی ایرانی

باغ شاهي پاسارگاد که با نام پردیس کوروش معروف است به عنوان الگوی اولیه باغ­ سازی ایرانی به شمار می­آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛  مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه باغ شاهي پاسارگاد جلوه­گاه يکي از قديمي­ترين باغ­هاي ايراني است گفت : این باغ که با نام پردیس کوروش معروف است به عنوان الگوی اولیه باغ­سازی ایرانی به شمار می­آید.

امیری ادامه داد: باغ پر از درختان گوناگون، گلهای رنگارنگ و پرندگان بوده که کوروش آن را با سلیقه و نظر خود به صورت پردیسی بی­همتا در­ آورده بود.

وی گفت: این باغ با سیستم گردش آب در جوی­های سنگی که به آب­نما معروف است آبیاری می­شده است. آب­نماها جدای از آبياري پردیس، جنبه تزئيني و زيبايي ­بخشي باغ را نيز به خوبي انجام مي­داده است.

این مسئول افزود: دو سوی باغ دو کوشک طراحی و اجرا شده که از آنها جهت استراحت و تماشای فضای دل­انگیز باغ استفاده می­شده است. همه کاخها درون پردیس قرار داشته­اند، به گونه­ای که هر کاخ دارای فضایی سرسبز و آرام بخش پیرامون خود بوده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: باغ شاهي آب مورد نياز خود را از طريق انشعاب­هايي که از رودخانه پلوار جدا مي­شده تأمين مي­کرده است. آب­نماها از دو قسمت تشکيل شده است: جوي­هاي عبور آب و حوضچه ها.

امیری بیان کرد: در هر 9 و نیم تا 13 و نیم متر جوي يک حوضچه وجود دارد، که حوضچه­ها در ابتدا عمل تقسيم آب و آرام کردن سرعت آب در مسير جوي­ها را انجام مي­داده و دیگر اینکه موجب ته نشین شدن گل و لای موجود در آب می­شده است.

وی با بیان اینکه ابعاد دهانه داخلي اين حوضچه­ها 87 در 87 سانتيمتر و عمق آنها حدود 52 سانتيمتر است افزود: عمق و دهانه جوي­هاي سنگي حدود 25 سانمتيمتر و لبه حوضچه­ها و جوي­ها حدود 15 تا 16 سانتيمتر است.

این مسئول ادامه داد: نزدیک به یک هزار و 100 متر از آب­نماهای باغ کاوش شده و از زیر خاک بیرون آورده شده ­اند.

انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.