در گفتگو با روزنامه «اکسپرسن» سوئد؛

بشار اسد: غرب از تروريسم به عنوان اهرم سياسی بهره می‌برد

رئیس جمهور سوریه در اظهاراتی اعلام کرد آمریکا و برخی کشورهای دیگر سعی می کنند از تروریسم به عنوان اهرم سیاسی بهره بگیرند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفتگوی ویژه با روزنامه «اکسپرسن» سوئد اعلام کرد آمریکا و برخی کشورهای دیگر سعی می‌کنند از تروریسم به عنوان اهرم سیاسی بهره بگیرند. 

خبرنگار اکسپرسن از بشار اسد پرسید؛ از سخنان شما اینگونه بر می‌آید که اندیشه وهابیت بستر اساسی حوادث یازدهم سپتامبر و دیگر حوادث تروریستی بوده است... آیا آمریکا که همچنان از عربستان حمایت می‌کند ارتباط میان وهابیت و تروریسم را نمی‌داند؟ 

رئیس جمهوری سوریه پاسخ داد: «این سئوال مهمی است... آمریکا در دهه هشتاد قرن گذشته گروههایی چون القاعده و طالبان در افغانستان را مجاهد می‌خواند، این توصیفی بود که بوش (بوش پدر) از آنان داشت اما پس از حوادث یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱، این گروه‌ها را تروریست خواندند.» 

وی ادامه داد: «مشکل ما با آمریکا و برخی از حاکمان غرب این است که فکر می‌کنند می‌توانند از گروه‌های تروریستی به عنوان اهرم سیاسی بهره بگیرند... تروریست مثل عقرب است وقتی فرصت پیدا کند نیش می‌زند... آنان (غربی‌ها) هم این واقعیت را می‌دانند... اما آن سال‌هایی که از تروریست‌ها به عنوان اهرم سیاسی سود می‌بردند نمی‌توانستند سطح خطر تروریسم را حدس بزنند و پیش بینی کنند.» 

خبرنگار روزنامه سوئدی از بشار اسد پرسید: چهار سال قبل ترکیه، قطر و عربستان شیوه خاصی را برای پیگیری اهدافشان پیگیری می‌کردند آیا هنوز هم این گونه است یا شیوه‌های دیگری را پیگیری می‌کنند؟ رئیس جمهوری سوریه پاسخ داد: «این کشور‌ها مستقل نیستند که یک روش ویژه را پیگیر باشند، روش‌های آنان‌گاه مبتنی بر تنگ نظری مفرط،‌گاه سیاست انتقامجویانه و‌گاه مبتنی بر نفرت است در نتیجه این سیاست‌ها گاهگاهی با سیاست‌های برخی کشورهای دیگر همخوانی دارد مثلا‌گاه شیوه‌های آنان در خدمت اهداف آمریکاست. سیاست عادی این کشور‌ها حمایت از تروریسم است. «

اسد در ادامه گفت: «ایدئولوژی وهابی ریشه و اساس تروریسم در جهان است، اگر این ایدئولوژی وجود نداشت در دهه‌های اخیر شاهد عملیات تروریستی در منطقه و جهان نبودیم... هر تروریستی در جهان از ایدئولوژی وهابیت الهام می‌گیرد.» 

بشار اسد در پاسخ به این پرسش که اخیرا تروریست‌ها مناطقی از سوریه را به تصرف خود در آورده‌اند، آیا این اتفاق بیانگر آن است که توان ارتش سوریه در مقایسه با قبل تحلیل رفته است؟ گفت: این اتفاق، طبیعی است، این اتفاق‌ها پیامد هر جنگی است، هر جنگی سبب تضعیف ارتش می‌شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار