تحولات یمن؛ در حال بروز رسانی...

حمایت سفیر جیبوتی در ریاض از تجاوز عربستان به یمن/ کمک 274 میلیون دلاری عربستان به دولت مستعفی یمن/ تماس اوباما با پادشاه عربستان درباره بحران یمن

جنگنده‌های سعودی به نیروهای انصارالله در کاخ ریاست جمهوری تعز حمله کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره، در درگیری‌های مناطق مختلف شهر تعز در جنوب یمن، بیش از بیست نفر از نیروهای انصارالله و 5 نفر از شبه نظامیان هوادار منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن کشته شدند.

این شبکه گزارش داد: درگیری‌ها در خیابان چهلم و منطقه "وادی القاضی" و "مرور" در تعز متمرکز بود و نیروهای لشکر 35 ارتش هوادار منصور هادی با کمک نیروهای قبایل توانستند در این شهر پیشروی کنند.

جنگنده‌های ائتلاف موسوم به عربی همچنین ساختمان تشریفات کاخ ریاست جمهوری تعز را که در کنترل نیروهای انصارالله است هدف قرار دادند.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز اعلام کرد:در درگیری ها در خیابان چهلم و مناطق "وادی القاضی" "مرور" و "حصب" در تعز، 30 نفر از نیروهای انصارالله  و 42 نفر از نیروهای هوادار منصور هادی کشته شدند.

نارضایتی کشورهای حوزه خلیج فارس از دعوت بان کی مون به آتش بس

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع دیپلماتیک در سازمان ملل گزارش داد برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از دعوت بان کی مون برای توقف آتش بس فوری از سوی تمامی طرفهای درگیری در یمن ناخرسند هستند.

این خبرگزاری گزارش داد: انتظار می رود این مسأله در نشستی که با دبیرکل سازمان ملل برگزار می شود، مطرح شود. بان کی مون روز پنج شنبه خواهان برقراری فوری آتش بس در یمن شده بود.


تماس تلفنی اوباما با پادشاه عربستان 


خبرگزاری رویترز گزارش داد کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در تماسی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان به بررسی تحولات یمن پرداخت.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: اوباما و ملک سلمان تأکید کردند رسیدن به راه حلی سیاسی با مذاکره برای تحقق ثبات دائم در یمن امری ضروری به شمار می رود.

کاخ سفید همچنین بر پایبندی آمریکا به امنیت عربستان تأکید کرد.


100 حمله در 24 ساعت گذشته

از سوی دیگر"احمد عسیری" سخنگوی ائتلاف عربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته اعلام کرد تعداد حملات هوایی در 24 ساعت گذشته به 100 حمله رسیده است.

وی همچنین با تأکید بر ادامه حملات در شهر صعده در شمال یمن مدعی شد: داده های اطلاعاتی  نشان می دهند تحرکاتی از سوی حوثی ها و حامیان آنها برای انجام اقداماتی در مرزهای جنوبی عربستان شکل گرفته است.

عضو دفتر سیاسی انصارالله: پاسخ ما همگان را شگفت زده خواهد کرد

از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله  در سخنانی گفت: برخی ما را  سرزنش می کنند که در پاسخ به تجاوز صورت گرفته به یمن تعلل می کنیم، اما ما صبری راهبردی را پیش گرفته ایم.

وی در ادامه افزود: در صورتی که تصمیم به پاسخ بگیریم ، این پاسخ از لحاظ خسارات بسیار متفاوت تر از سال 2010 خواهد بود. وی گفت چگونگی پاسخ به این تجاوز همگان را شگفت زده خواهد کرد.

وی با استقبال از حضور سازمان ملل در گفتگوهای یمن اعلام کرد: ما موضعمان را در قبال آغاز گفتگو رها نکردیم و از حضور سازمان ملل نیز استقبال می کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: درست است که لحن سخنان خالد بحاح معاون منصور هادی آرام بود؛ اما وی تنها از تجاوز به یمن صحبت کرد و خواهان توقف آن نشد.

محمد البخیتی همچنین اعلام کرد تلاشهایی برای توقف جنگ یمن و ایجاد یک راه حل از سوی ایران و روسیه صورت گرفته، اما عربستان با آن  مخالفت کرده است.

وی با هشدار به مصر و پاکستان درباره شرکت در تجاوز به یمن نیز گفت: هرگونه تجاوز زمینی به یمن از سوی مصر و پاکستان سبب خواهد شد  ارتش این کشورها با پاسخ جدی روبرو شود.

کمک عربستان به دولت مستعفی یمن

خبرگزاري فرانسه در خبري فوري گزارش داد عربستان سعودي اعلام کرد کمک‌هايي به ارزش 274 ميليون دلار در اختيار (دولت مستعفي) يمن قرار مي دهد.

بمباران مسجدی در صنعا 


از سوی دیگر روز گذشته جنگنده‌های سعودی مسجدی را در صنعاء بمباران کردند. 

در ادامه تجاوز به یمن ، روز گذشته مجتمع‌های مسکونی و زیرساختهای حیاتی و ساختمان‌های دینی در مناطق مختلف هدف حملات قرار گرفت و شمار بیشتری از غیر نظامیان به شهادت رسیدند و یا زخمی شدند.

در همین حال شبکه تلويزيونی الجزيره اعلام کرد افراد مسلح قبايل حضرموت کنترل بلندي‌های نفت خيز « حضرموت» را به دست گرفتند.

پاسخ شورای سیاسی انصارالله به شورای امنیت

شورای سیاسی انصارالله شب گذشته در بیانیه ای به قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت پاسخ داد.
در بیانیه شورای سیاسی انصارالله آمده است:  قطعنامه شورای امنیت درباره یمن تناقض آشکاری با قطعنامه های قبلی این شورا داشته و روند سیاسی را در این کشور نادیده گرفته است.

شورای سیاسی انصارالله همچنین متذکر شد: قطعنامه شورای امنیت متمایل به عملیات توفان قاطعیت بوده و تجاوزی را که به رهبری عربستان و دولت آمریکا در یمن انجام شده است نادیده می گیرد.

ضبط سلاح های ریخته شده برای القاعده به وسیله انصارالله

پایگاه خبری العهد با انتشار تصاویری، از ضبط سلاح هایی که جنگنده های سعودی برای کمک به القاعده و شبه نظامیان هوادار منصور هادی ریخته اند خبر داد.
 این سلاح ها به دست انصارالله افتاده است.


کمک 274 میلیون دلاری عربستان به دولت مستعفی یمن/ پاسخ شورای سیاسی انصارالله به شورای امنیت/ تصاویر سلاح های ریخته شده به وسیله جنگنده های سعودی برای القاعده
کمک 274 میلیون دلاری عربستان به دولت مستعفی یمن/ پاسخ شورای سیاسی انصارالله به شورای امنیت/ تصاویر سلاح های ریخته شده به وسیله جنگنده های سعودی برای القاعده

حمایت سفیر جیبوتی در ریاض از تجاوز عربستان به یمن
شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد سفیر جیبوتی در ریاض امروز در سخنانی تأکید کرد کشورش حریم دریایی و هوایی خود را برای حمایت از عملیات عربستان در یمن باز کرده است.
"ضیاء الدین سعید بامخرمه" در گفتگو با این شبکه اعلام کرد کشورش از روز اول از این ائتلاف حمایت کرد و حریم هوایی و دریایی خود را برای انجام علمیات توفان قاطعیت باز کرد.
وی در ادامه افزود: جیبوتی پذیرای 5 هزار آواره یمنی بوده است که از این میان سه هزار نفر جیبوتی را ترک کرده و 2 هزار نفر در جیبوتی ساکن هستند.

بسته شدن ورودی های شهر عدن
در همین حال شبکه الجزیره گزارش داد نیروهای انصارالله امروز ورودی های شهر عدن را بستند.
ادامه حملات جنگنده های سعودی در یمن
شبکه المیادین نیز گزارش داد جنگنده های سعودی به کوه فج عطان در غرب صنعا پایتخت یمن  6 حمله هوایی انجام داده اند.
این شبکه همچنین اعلام کرد درگیری های خیابانی در مناطق "قلوعه" و اطراف منطقه "معلا" و "شیخ عثمان" در شمال عدن در جریان است.
این شبکه به نقل از خبرنگار خود گزارش داد : جنگنده های ائتلاف عربستان دکل های برق را در کوه استراتژیک "هیلان" در استان مأرب هدف قرار دادند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار