دکتر خلج با بیان اینکه در کشور گوشت گاومیش تولید می‌شود، گفت: با توجه به نیاز، واردات نیز انجام می‌شود که هیچ شبهه‌ای در خصوص ذبح شرعی این محصولات وجود ندارد.

دکتر خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: کیفیت تغذیه‌ای گاومیش و بوفالو کمتر از گوشت گوسفند و گوساله نیست و در کشور ما نیز این گوشت تولید می‌شود اما در مواردیکه گوشت تولیدی در داخل، پاسخگوی نیاز کشور نباشد ناچار به واردات هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: مجوز کمی تولید گوشت گاومیش را وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌کند و سازمان دامپزشکی نیز بر اساس ارزیابی خطر و بررسی وضعیت بهداشت دام کشور صادر کننده و حصول اطمینان از اینکه هیچ مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان و جمعیت دامی کشور با واردات آن محصول وجود ندارد، اجازه واردات می‌دهد.

خلج در خصوص میزان واردات گوشت گاومیش از کشور هند و اطمینان از سلامت این محصول گفت: در گذشته واردات این گوشت از کشور هندوستان به ایران بسیار زیاد بود اما در سال 93 واردات از هند بسیار محدود شد. این امر مربوط به مجوزهای صادر شده در سال 92 بوده است.

خلج بیان داشت: در پایان سال 93 تعدادی از تجار و تولیدکنندگان محصولات گوشتی تقاضای واردات این نوع گوشت از کشور هندوستان را داشتند که مجوز کمی آن را وزارت جهاد کشاورزی داده است اما سازمان دامپزشکی با ارزیابی خطر و مطالعات کافی، مجوز واردات میزان بسیار کمی از این محصول را صادر کرد و تمام ابعاد بهداشتی را مورد ملاحظه قرار داد و زمانی که سازمان دامپزشکی کشور مجوز بهداشتی برای واردات می‌دهد، مردم مطمئن باشند هیچ دغدغه‌ای در مورد آلودگی محصول وجود ندارد.

وی در خصوص شیوع جنون گاوی در کشور هندوستان گفت: کشور هندوستان از نظر جنون گاوی در گروه کشورهای قابل اغماض در این بیماری است. یعنی در حد کشور استرالیا و سایر کشورهای پیشرفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص ذبح شرعی این محصولات نیز گفت: در هر کشتاری نمایندگان ذبح شرعی و بازرسین بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور حضور دارند و اگر شرط اولیه ما که سلامت دام از نظر بیماری‌های اختصاصی دام و بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است محقق نشود، تولید در همان روز متوقف می‌شود. بنابراین هیچ نوع نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه حجم محموله تولیدی نیز بسیار کم است.

خلج از استفاده این گوشت‌ها در فرآورده‌های گوشتی تولیدی در داخل کشور خبر داد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۵:۱۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
کی گفته کیفیت گوشت بوفالو خوبه؟بخدا مورد استفاده نیست،کمترین کیفیت بین گوشت هارو بوفالو داره،
آخرین اخبار