در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مطرح شد

دلایل تفکیک بخش ملی و بین الملل از زبان دبیر جشنواره فجر/ ریسک دیده شدن در سینمای جهان را پذیرفتیم

دبیر سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از دلایل تفکیک بخش ملی و بین الملل گفت.

دلایل تفکیک بخش ملی و بین الملل از زبان دبیر جشنواره فجر/ ریسک دیده شدن در سینمای جهان را پذیرفتیمبه گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست خبری جشنواره بین المللی فجر صبح امروز در موزه سینما برگزار شد.

در این نشست "علیرضا رضا داد" دبیر جشنواره، "سید احد میکائیل زاده" مسئول ارتباطات جشنواره و "آرش امینی" مدیر بین الملل جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشتند.

بنابر این گزارش پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی روح بخش از قرآن کریم، "احد میکائیل‌زاده" با خوش‌آمد گویی به اصحاب رسانه از رضا داد و امینی دعوت کرد که برای سخنرانی به جایگاه بیایند.

رضا داد پس از تشکر از اصحاب رسانه برای پوشش خبری جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: جهان امروز، جهان مالکیت رسانه‌ها است و در حوزه سینما اگر قرار باشد تأثیر بر مخاطبان سینما گذاشته شود از طریق رسانه‌ها انجام می‌پذیرد.

در واقع اهالی رسانه واسطه بین مردم و هنرمندان، بین منتقدان و هنرمندان و همچنین هنرمندان و مردم هستند. 

رضا داد افزود: در بخش ملی با تلاش اصحاب رسانه توفیقات خوبی حاصل شد و از اینکه توانستیم شرایط امکان ارتباط را برای اهالی رسانه و برای پوشش خبری خوب فراهم کنیم خوشحالم.

آنچه ما در این بازنگری و به قول برخی از دوستان سینمایی جراحی انجام دادیم مقداری از آن حاصل شرایط فردی و بخشی موقعیت پیرامونی بوده است. اگر بخواهیم در این مورد که تفکیک بخش ملی و بین المللی بوده است به صورت کج‌دار و مریض برخورد کنیم شاید مثل سالهای گذشته اتفاق خاصی در سینما نیافتد. همان طور که در زمانهای گذشته و با غیر رقابتی بودن بخش بین الملل اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتاد.

دبیر جشنواره با اشاره به زمان دبیری مرحوم سیف اله داد، بیان کرد: بخش بین الملل در آن زمان غیر رقابتی بود و تنها به مرور آثار سینمای جهان می‌پرداخت و در آن زمان سرعت و امکان دسترسی سریع مثل حالا برای فیلمهای سینمای جهان وجود نداشت. درحال حاضر هم امکانات سینمای ایران آنقدر مجهز نیست که بتواند همزمان با نمایش فیلمهای داخلی اکران فیلمهای سینمای جهان را هم داشته باشد چون تعداد سالنها محدود است و امکان پخش وسیع آثار سینمای جهان نیست ضمن اینکه تلویزیون هم محدودیت‌های خود را برای پخش فیلمهای خارجی دارد به همین دلیل جشنواره فجر فرصتی برای پخش و عرصه آثار سینمای بین الملل بود که در بخش مرور آثار نیز به مرور آثار سینماگران جهان می‌پرداخت.

رضا داد با بیان اینکه این دلیل یکی از دلایل تفکیک بخش ملی و بین الملل است، گفت: در آستانه جشنواره فجر، سینمای ایران در تب و تاب برگزاری جشنواره فجر است و اولویت آن آثار داخلی و اکران و داوری آنها بوده است.حاصل این تلاشها برای اکران آثار سینمای جهان اغلب مورد استفاده قرار نمی‌‌گرفت و سینمای جهان تحت الشعاع و در حاشیه سینمای ایران بود.

رضا داد با بیان این نکات اظهار داشت: در دهه هشتاد جشنواره فجر و نیز جشنواره‌های دیگر برای پخش آثار سینمای جهان به تکاپو افتادند ضمن اینکه در برخی از کشورها جشنواره‌ای که برگزار می‌شد سینمای جهان را در اولویت و سینمای داخلی را تحت الشعاع سینمای خارجی قرار می‌دادند و اهمیت آثار سینمای بین المللی بیشتر از داخلی بود.

دبیر جشنواره فجر سی و سوم با اشاره به تغییر مدیریت در جشنواره فجر بیان کرد: تغییر مدیریت موجب تغییر سلایق نیز می‌شود. طی بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که شرایط جشنواره فیلم فجر به اهداف بین المللی آن آسیب می‌زند. این موضوع را نه من انکار می‌کنم و نه مدیران سینمایی دیگر، چون اولویت جشنواره همیشه سینمای داخلی بوده و حاشیه آن بین الملل که امیدواریم با این تفکیک توجه به هر دو بخش در زمان خود انجام شود.

وی افزود: از آبان ماه سال 92 که برای جشنواره سی و دوم آماده می‌شدیم این ایده در ذهن بود که دو بخش ملی و بین الملل از هم جدا شود اما نمی‌خواستیم تغییرات شتاب‌زده و غیر اصولی باشد و فرصتها و تهدید‌ها در نظر گرفته نمی‌شد.

رضاداد با بیان اینکه فیلمسازان ما در عرصه جهانی موفق به دریافت جوایز معتبر شده‌‌اند، گفت: جایزه فرهادی و جوایز دیگر بین المللی باعث شد به ظرفیت‌های سینمای ایران پی ببریم، علی رغم اینکه در دهه هشتاد اعتقاد داشتند؛ ایران دیگر ظرفیتی برای جهانی شدن ندارد و اتفاقاً همین محدودیت‌های اقتصادی موجب نزدیک شدن سینمای ایران به سطح بین الملل شد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره مؤثر باید برگزار شود، تأکید کرد: تغییرات اساسی برای برگزاری بهتر جشنواره باید صورت بگیرد، در عرصه تفکیک بخش ملی و بین الملل می‌دانستیم که دیده شدن توسط سینمای جهان ریسک بزرگی است چون نقاط ضعف سینمای ایران به طور برجسته در آن مشخص می شود و همین موضوع باعث نگرانی ما می‌شد اما با شجاعتی که  ایوبی به ما داد توانستیم ریسک را بپذیریم و بخش بین المللی را تفکیک کنیم.

وی اظهار داشت: کارنامه سینمای ایران در بخش ملی و بین الملل نشان می‌دهد ظرفیت‌های انسانی در سینما وجود دارد و سینمای ایران در جهان شناخته شده است طبیعی است که در طول جشنواره و پس از پایان آن متوجه نقاط ضعف این دگرگونی خواهیم شد چون در نظر سنجی‌هایی که از سینماگران و منتقدان شده است از این جداسازی استقبال شد و همه منتظر نتایج آن هستند.

رضا داد در خصوص تغییر نام جشنواره از فیلم فجر به عنوان دیگر گفت: مفهوم فجر دیگر الزاماً به دلیل همزمانی برنامه‌ها با دهه فجر نیست و مفهوم کلی‌تری به خود گرفته است. در موقعیت‌های دیگری که همزمان با ایام دهه فجر نبوده است نیز این موضوع عنوان انتخاب شده است.

رضا داد به تفکیک بخشهای مختلف سینمای بین الملل پرداخت و گفت: به دبیرخانه جشنواره فجر 300 فیلم سینمایی ارسال شده است که به بخش‌های مختلف رقابتی، غیر رقابتی و بخش مرور آثار تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: در بخش رقابتی سه بخش زیر مجموعه‌ی سعادت یا جام جهان نما، جلوه‌گاه شرق و نگاه نو وجود دارند که در بخش سعادت یازده فیلم خارجی به علاوه سه فیلم ایرانی، در بخش جلوه گاه شرق 11 فیلم غیر ایرانی به اضافه سه فیلم ایرانی و بخش دیگر 12 فیلم غیر ایرانی و دو فیلم ایرانی حاضر خواهند بود. در بخش غیر رقابتی بخش ویژه که آثار مطرح و به روز سینما در این دسته قرار می‌‌گیرد را خواهیم داشت و دو بخش مستند و کوتاه را خواهیم داشت.در بخش مرور آثار، سینمای فرانچسکو رزی به نمایش در می‌آید و از دو کشور ترکیه و چین آثار را به انتخاب اکران خواهیم کرد. 

رضا داد با بیان اینکه دو فیلم خارجی قرار است به بخش جام جهان نما اضافه شوند، گفت: از میان فیلمهای ایرانی دو فیلم از بخش سیمرغ، دو فیلم از نگاه نو و دو فیلم در هنر و تجربه نمایش داده می‌شوند که به ترتیب تقسیم بندی فیلمهای خداحافظی طولانی و مزار شریف از بخش سیمرغ، فیلم 360 درجه و بدون مرز از نگاه نو و در بخش جلوه گاه شرق فیلمهای در دنیای تو ساعت چند است؟ و قندون جهیزیه نمایش داده می‌شوند و همچنین دو فیلم من دیه گو مارادونا هستم و اعترافات ذهن خطرناک من در بخش هنر و تجربه اکران می‌شوند.

دبیر جشنواره با اشاره به داوری بخش بین الملل گفت: در هر بخش 5 تا 6 جایزه خواهیم داشت که به تفکیک جنسیت خواهد بود. ضمن اینکه سه جایزه ویژه دیگر که به بازیگر زن مسلمان، جایزه ویژه مصطفی عقاد و جایزه ویژه استعداد درخشان اختصاص می‌یابد. 

وی افزود: در بخش بازیگر زن مسلمان، سه بازیگر زن مسلمان به داوری خانم مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی انتخاب خواهند شد و در جایزه ویژه استعداد درخشان کارگردان‌های زیر 35 سال یا فیلم اولی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. از میان داوران ایرانی، سید رضا میرکریمی و نیکی کریمی در بخش سینمای سعادت، منوچهر محمدی و نگار جواهریان در بخش جلوه گاه شرق به داوری خواهند پرداخت.

رضا داد با اشاره به دو بخش سینما حقیقت و فیلم کوتاه بیان کرد: این دو بخش همواره بر جشنواره تمرکز دارند اما قرار شده است در این جشنواره به طور موقت به شکل غیر رقابتی حاضر شوند. در بخش فیلم کوتاه دوستان ایده ای را مطرح کردند که برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود این ایده با عباس کیا رستمی مطرح شد و ایشان با همکاری خود کمک زیادی به این کارگاه‌ها کردند. کارگاه‌های آموزشی در کشورهای مختلف برگزار شده و قرار است در جشنواره فجر برای فیلم‌سازان خارجی برگزار شود. 

رضا داد گفت:‌ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 5 اردیبهشت ماه در پردیس ملت مه ویژه رسانه‌ها است آغاز خواهد شد و در 3 مکان پردیس آزادی، خانه هنرمندان و موزه سینما به مخاطبین مردمی اختصاص می یابد. 

وی اظهار داشت: قرار بر این است که تمام فیلم های خارجی با زیرنویس فارسی به نمایش دربیاید و در بحث دعوت از عوامل فیلم های غیر ایرانی در سال های گذشته با استقبال اندک مواجه بودیم، اما در جشنواره امسال عوامل بیش از 90 درصد فیلم ها قرار است دعوت را بپذیرند و در ایران حاضر باشند. 
 
رضاداد با اشاره به جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها، بیان کرد: این جلسات به زبان انگلیسی خواهد بود که برای اهالی رسانه گوشی های ترجمه همزمان در نظر گرفته شده است. 
 
در ادامه آرش امینی مدیر بین الملل جشنواره فجر با اشاره به سینمای پردیس ملت به عنوان سالن میزبان رسانه‌ها بیان کرد: در بخش بازار تهران عرضه فیلم‌های خارجی برای خرید و فروش نخواهیم داشت، آثار فروشی در بخش جداگانه ای برای خرید متقاضیان قرار می گیرد، ضمن اینکه سرور اینترنتی قابلیت کامنت گذاری علاقمندان را خواهد داشت. 
 
وی با اشاره به مراسم افتتاحیه بازار تهران بیان کرد: دوشنبه هفتم اردیبهشت مراسم افتتاحیه کوچکی برای بازار فیلم تهران درنظر داریم، ضمن اینکه در بخش مرور آثار فیلم های فرانچسکو رزی بعلاوه یک مصاحبه توسط دکتر نوری با فرانچسکو رزی که 11 سال پیش انجام داده است، برای حضار به نمایش در می آید. 
 
امینی اظهار داشت: در بخش کارگاه های آموزشی یک نیازسنجی انجام شده است و ما به 6 مبحث پی بردیم که از میان آنها ایده پردازی، اصول و روش های تولید مشترک، اصول کارگردانی و هدایت بازیگران، اصول رزمی در فیلمسازی و اصول CJI برای سینمای فرانسه از این مباحث است. 
 
وی با بیان اینکه 18 تهیه کننده مطرح دنیا برای این جشنواره دعوت شده اند، گفت: این 18 تهیه کننده سابقه ساخت کار مشترک با کشورهای آسیایی را دارند، ضمن اینکه یک برنامه تور به همراه تهیه کنندگان ایرانی برای این تهیه کنندگان در نظر گرفته شده که از لوکیشن های فیلم های ایرانی و کویر بازدید خواهند داشت. امید است این همراهی به همکاری های بیشتری در سینمای ایران در ساخت اثر مشترک منجر شود. 
 
مدیر بین الملل جشنواره فجر بابیان اینکه کتابچه معرفی سینمای ایران برای کارگردانان خارجی منتشر شده است، گفت: بسیاری از فیلمسازان خارجی که تصمیم دارند با ایران کار مشترک تولید کنند، هیچ نشانی یا آدرسی از تولید فیلم ندارند. با ارائه این کتابچه به آنها بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد. 
 
وی با بیان اینکه سه سایت پیش فروش فیلم ها را از دوم اردیبهشت انجام می دهند، گفت: یکی دیگر از برنامه های جشنواره نشست مدیران سینمایی 15 کشور منطقه است که به میزبانی سازمان سینمایی ایران خواهد بود. 
 
امینی افزود: برای تولیدات مشترک کشورها موانعی وجود دارد که امیدواریم در این نشست موانع تا حدود زیادی برطرف و به تعامل بیانجامد. 
 
وی با بیان اینکه کشورهای روسیه، سوریه، تاجیکستان، قزاقستان، مصر، عراق، گرجستان و ... در این نشست حضور می یابند، گفت: دبیری این نشست برعهده علیرضا شجاع نوری خواهد بود. 
 
رضاداد در پاسخ به سوالی در خصوص پیشرفت جشنواره فجر گفت: برای جشنواره ها طبقه بندی در نظر گرفته شده است که بالاترین آن درجه A است. شاید با شرایط کنونی سینمای ایران صلاح به تلاش و رسیدن به این درجات نباشد. 
 
وی افزود: توفیقات اقتصادی برای کشورهای میزبان جشنواره ها مثل جشنواره کن وجود دارد، اما ظرفیت سینمای ایران برای برگزاری این جشنواره ها در این سطح کافی نیست. فکر می کنم برای رسیدن به درجه A آمادگی نداریم. 
 
رضاداد در خصوص رویکرد جشنواره بین المللی فجر پاسخ داد: در سینمای ایران برای داوری محدودیت هایی داریم، مثلا بعضی از بازیگرانی که مناسب داوری هستند در فیلم های این بخش حضور دارند و ما از داورهای دیگری برای قضاوت کمک گرفتیم. 
 
دبیر جشنواره شناسایی فیلم ها برای شرکت در جشنواره ها را یک امر رایج در دنیا معرفی کرد و گفت: ستاد برگزاری جشنواره حدود 300 فیلم رابرای داوری وانتخاب ارزیابی کرد، این در حالیست که کن بالغ بر 1500 فیلم را ارزیابی می کند. به نظر من اگر دایره شناسایی را وسعت دهیم، می توانیم فیلم هایی را بشناسیم که در آن معیارهای سینمای ایران در نظر گرفته می شود. 
 
رضاداد اظهار داشت: اگر به آنچه که معرفی سینمای ایران در موضوعات مختلف مورد نظر است توجه شود، ما در فراخوانی اعلام پذیرش فیلم ها همه آنها را عنوان کردیم، اما باید تدابیری اندیشیده شود و کارشناس مختلف برای حوزه های جغرافیایی در نظر گرفته شود که سازمان برگزاری جشنواره با شناخت و دانش نسبت به حوزه های مختلف جغرافیایی بتواند فیلمها را ارزیابی کند. تجربه 30 ساله من می گوید ما می توانیم با رعایت این نکات به جشنواره ای در تراز سینمای ایران و جهان برسیم. ما باید توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم اقتصاد سینما شکوفا شود، باید قبل از ایده به کار مشترک و تولید با کشورهای دیگر فکر کنیم. 
 
دبیر جشنواره همچنین عنوان کرد:اگر تولید توسط 3 یا 4 کشور انجام شود، امکان نمایش فیلم هابرای هر 4 کشور مهیا می شود و این ظرفیت خوبی است. 
 
رضاداد در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر پذیرایی وسیع از میهمانان خارجی گفت: در این خصوص چون دولت مسئولیت بخشی از کارها را به بخش خصوصی واگذار کرده است، هزینه زیادی بر گردن دولت نمی افتد، ضمن اینکه این هزینه ها در مقابل هزینه های برخی از سازمان ها برای میزبانی مبلغ زیادی نیست. 
 
وی با اشاره به امکان پخش فیلم های خارجی در پردیس های مجهز بیان کرد: یکسری بررسی توسط حبیب ایل بیگی برای پخش فیلم های خارجی انجام می شود. 
 
وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که در خصوص تقاضای دستمزد از سوی برخی از فیلمسازهای مطرح دنیا بود، گفت: تقاضای دستمزد توسط برخی از بازیگران و فیلمسازان مطرح جهان امری رایج در جشنواره هاست، اما من شخصا تمایلی به این کار ندارم که برای حضور افتخاری فیلمسازان و داوران پول پرداخت شود، اما در دوره های گذشته هر داور یا فیلمساز خارجی که پس از جشنواره از ایران رفته، با رضایت خاطر بوده است، حتی در صورتی که دستمزدی دریافت نکرده اند، درخواست ایران را برای دوره های بعدی پذیرفته اند. اخباری که در خصوص این دستمزدها و مبالغ زیاد شایع می شود، جذابیت های جشنواره است. 
 
دبیر جشنواره با اشاره به ممیزی فیلم های خارجی گفت: چون شرایط در فراخوان اعلام شد، اکثریت فیلم های ارسالی نیاز به ممیزی نداشتند، ضمن اینکه برای مهمانان خارجی از میان فیلم های ایرانی 35 اثر در نظرگرفته شده که یکی از آنها یکبار نمایش محمد رسول الله (ص) است. 
 
رضاداد در پاسخ به سوال خبرنگار لس آنجلس تایمز مبنی بر اینکه سینماگران فیلم های خارجی را فقط برای مشاهده می پسندند و برای رقابت با فیلم های خودشان آنها را نمی پذیرند، گفت: همه می دانید که انگیزه های اصلی شکل گیری سینما و ساخت فیلم ها چه بوده است، در همان آغاز عده ای از سینماگران دل مشغولی های دیگری بجز ساخت فیلم داشتند و به همین دلیل به دنبال برگزاری جشنواره رفتند. عمده ترین مشکل ما در این بحث محدودیت ظرفیت های نمایش است. سالن های ما محدود است و فیلم های داخلی را جوابگو نیست. ما چطور می توانیم تمام فیلم هایی که مربوط به سینمای بین الملل است در کنار سینمای ملی نمایش دهیم؟ به نظر من سینمای ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب ورشکسته است. باید تصدی گری دولت را کاهش دهیم و حضور جدی بخش خصوصی رادنبال کنیم، اگر شرایط 2000 سالن سینمای مجهز و قابل قبول ایجاد شود، می توانیم سینمای خارجی را جوابگو باشیم. 
 
وی با اشاره به مزایای تولیدات مشترک کشورها در سینما گفت: در این مورد هم هزینه ها کاهش می یابد و هم استفاده از تجهیزات حرفه ای سینماهای خارجی موجب پیشرفت سینما می شود. ما با فقدان سرمایه های کافی و فقدان سرمایه برگشتی برای هزینه های اعمال شده در فیلم ها مواجهیم که یکی از برنامه های ما در نشست مدیران سینمایی رفع موانع برای ایجاد صندوق مشترک در تولیدات سینمایی مشترک است. 
 
دبیر جشنواره با اشاره به سالن های سینمای کوروش گفت: آمادگی داریم که در طول سه روز پیش فروش بلیط ها به صورت اینترنتی، اگر استقبال بیش از حد مورد نظر ما بود، دو سالن سینما کوروش و سینمای مردمی را در نظر بگیریم. در جشنواره و نمایش فیلم های خارجی به نمایش اول مقید نیستیم، بلکه تعداد فیلم هایی که نمایش اول دارند چون با چارچوب مشخصی بوده، برنامه ریزی شده است. فقط محدودیت این است که فیلم های خارجی در شبکه های خانگی در اختیار ایرانیان قرار نگرفته باشد. 
وی با اشاره به چند فیلم آمریکایی در میان فیلم های خارجی گفت: فیلم های آمریکایی وقتی در سیستم شبکه خانگی قرارمی گیرند مطرح و پرطرفدار می شوند، اما سعی داریم فیلم هایی که در این شبکه توزیع شده را به نمایش درنیاوریم. 
 
رضاداد در خصوص پخش برنامه های ویژه جشنواره فجر از تلویزیون گفت: همکاران تلویزیون در جشنواره ملی فجر نیز تعامل خوبی با ما داشتند و درخواست تمایل ما هم بر ادامه این همکاری ها در بخش بین الملل است، چون این حرکت جهانی است و نباید سینمای ایران را تنها بگذاریم، ضمن اینکه ایوبی سه نامه را به مسئولان صدا و سیما مکاتبه کرده است. 
 
وی در خصوص زمانبندی جشنواره بین الملل فیلم فجر گفت: این زمان پیش بینی شده است،چون کمترین فاصله را با بخش ملی دارد و قبل از جشنواره کن برگزار می شود. واقعیت امر این است که زمان، شکل وکیفیت برگزاری جشنواره مسائلی است که در جلسات بررسی مورد ارزیابی قرار می گیرد. پیشنهادی که شد این بود که در دیماه جشنواره برگزار شود، اما آن زمان نیز سینما در تب و تاب جشنواره فجر است. در بررسی های بعدی و با کمک اصحاب رسانه زمان مناسبی برای این جشنواره در نظر گرفته خواهد شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار