عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تاثیر تهدید به فرصت کار ساده‌ای نبوده و ابر مدیریت می‌خواهد و در عین حال ما باید بدانیم که تیم مذاکره کننده در یک شرایط سخت هستند و باید منصفانه مسائل را مطرح کنیم.

تبدیل تهدید به فرصت کار ساده‌ای نیست/ تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید گل‌های عقب افتاده خود را در دوره های گذشته جبران کند
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،"محمد خوشچهره" عضو هیأت رئیسه دانشگاه تهران در همایش تراژدی هسته‌ای که عصر امروز یکشنبه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه فنی دانشگاه تهران برگزار شد به بررسی تاثیر تعلیق تحریم‌ها بر اقتصاد پرداخت.

وی گفت: تلاشی که صورت گرفته در راستای منافع ملی و مصالح ملی کشورمان بوده است و اگر این تهدیدهایی که متوجه نظام است شفاف سازی شود یک گام به جلو است. 

خوشچهره تصریح کرد: بعد از رکود سال 2007 در آمریکا بحث پیرامون مداخلات دولت مطرح شد، امروز گفته شده اصل دخالت پذیرفته شده است، مداخلات دولت در اقتصاد اصلی است پذیرفته شده بوده و همه آن را قبول دارند اما مسئله اصلی بر سر شیوه مداخلات است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تحلیلمان برای محیط ملی باید استراتژی باشد و همچنین باید تاثیرات محیط بیرونی را بر داخل مشاهده  کنیم، بنابراین تحریم از مسائل تهدید است. 

وی اضافه کرد: تهدید فی نفسه قابل قضاوت نیست، بستگی به مدیریت تهدید دارد، تبدیل تهدید به فرصت کار ساده‌ای نیست، و ابر مدیریتی می‌خواهد این در حالی است که استفاده از گزینه‌های  نظامی هزینه‌هایی را ایجاد می‌کند که به مراتب بیشتر از سایر اقدامات است.
  
خوشچهره تصریح کرد: اولا ما باید بدانیم که نتیجه مذاکرات چیست و از طرفی باید انصاف را در تشخیص محیط داشته باشیم و از طرفی هم باید بگوییم که آیا این نتایج به دست آمده مطلوب است، در محیط اقتصادی جهانی نظریه و شرایط بر مبنای اقتصاد رقابتی نیست. 
وی ادامه داد: اقتصاد رقابتی در عرصه جهانی وجود ندارد ولی در کشوری جلوه آن در کشورهای دیگر متفاوت است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت:‌ تیم مذاکره کننده ما در یک شرایط سخت هستند، ممکن است اشتباه کنند اما در این شرایط باید منصافانه مسائل را مطرح کنیم. 

وی اضافه کرد: باید تصور کنیم که تیم مذاکره کننده به یک بازی رفته که چندین گل عقب است این در حالی است که باید گل‌های خورده را جبران کند و در این مسیر منافع ملی که اساس کار است را دنبال کند. 

خوشچهره گفت: مهم‌ترین دستاورد مذاکرات ادبیات دیپلماسی بود و به دنیا فهم شد و نمره بالایی به آن می‌دهند که این خود یک دستاورد مهم است. 

وی تاکید کرد: برخی به شدت ذوق زده شده‌اند و می‌گویند که ما همه چیز را به دست ‌آورده‌ایم که این افراط است و برخی می‌گویند همه چیز از دست رفت که این تفریط است. 

خوشچهره تصریح کرد: هر دولتی که به روی کا‌ر آمد نسبت به دولت قبل وابستگی به نفت را نسبت به  گذشته افزایش دادهاست، وابستگی به نفت یعنی اینکه خودمان را در شرایطی قرار دادیم که تحریم ها بر ما اثر گذارد. 

وی افزود: بحث محیط اقتصادی ما یک محیط اقتصادی خاص در اوج تقابل است، اقتصاد ما به واسطه تحریم‌ها پیچیده شده است اما این را باید گفت که با برداشته شدن تحریم‌ها هیچ اتفاق بنیادی نیز به طور آنی اتفاق نخواهد افتاد اما تغییرات را مشاهده خواهیم کرد. 
 
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: برخی معتقدند عوامل بیرونی تاثیر گذار بوده و تحریم‌ها تاثیر نداشته است اما در عین حال برخی عوامل درونی را عامل می دانند اما  در عین حال باید گفت که هر دوی این عوامل تاثیر گذار بوده‌اند. 

خوشچهره در پایان خاطر نشان کرد:‌باید شفاف سازی علمی و منطقی صورت گیرد  آن هم فارغ از هر گونه حب و بغض و در عین حال معیار ما باید مسائل داخلی باشد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: همایش ، خوشچهره ، تیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار