غریبه‌هایی که در کنار هم زندگی را می گذرانند

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: سردی میان زن و شوهر است که ارتباط عاطفی بینشان ضعیف شده و در صورت ادامه و داشتن،منجر به طلاق عاطفی می شود.

زهرا زارع آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود با تکیه بر این اصل طبیعی می توان گفت، بین زن  و شوهر اختلاف وجود دارد و تا زمانی که این اختلافها بین زوجین فاصله زیادی نینداخته باشد و با گذشت و چشم پوش حل شود مشکلی پیش نمی‌آید.

 وی ادامه داد: در صورتی که زوجین به دلیل شرایطی نتوانند از هم جدا شوند مجبور باشند با هم زندگی کنند مسلما طلاق عاطفی را انتخاب می کنند.

این آسیب شناس به آمار بالای طلاق قانونی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ثبت بالای آمار طلاق قانونی می توان نتیجه گرفت آمار طلاق عاطفی در جامعه بسیار بالا است.

زارع ادامه داد: طلاق عاطفی می توان نوعی ثمره و نشان دهنده محدودیت های زوجین به دلیل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست که سبب خودداری از طلاق قانونی می شود.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: صدمه به فرزندان به خاطر سردی روابط و حتی بروز رفتارهایی منفی مثل روابط جنسی یا عاطفی غیر شروع بروز و گسترش بیماری های روانی و افزایش  خشونت و تنش از جمله پیامدهای طلاق عاطفی در زمینه های مختلف است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وجود فرزندان، نگاه منفی جامعه به فرزندان طلاق، مراقبت از فرزندان خردسال و توجه به نیازهای معیشتی فرزندان از دیگر عواملی است که زوجین به ویژه زنان از طلاق  اجتناب می ورزند.

 زارع اضافه کرد: همچنین نداشتن تمکن مالی خصوصا خانم ها برای ادامه زندگی، پایین بودن سطح در آمد و اشتغال زنان از دیگر شرایطی است که سبب می شود خانم ها شرایط بد زناشویی را از ترس از دست دادن رفاه و مقبولیت اجتماعی بپذیرند.

زارع با اشاره به اینکه پیشگیری یکی از راهکارهای اصلی بروز این زوجین قبل از ازدواج با شناخت پدیده در خانواده است بیان داشت: درک درست از یکدیگر زندگی زناشویی را  آغاز کنند و ترس را حرف دیگران، اجبار خانواده ، رفع نیازهای مالی  عاطفی و... دلایل مناسبی برای ازدواج نیست.

وی ادامه داد: آموزش زوجین در خصوص تفاوتهای فردی و ویژگی های زن و مرد روابط جنسی،  سازگاری، کنترل خشم، بروز احساسات فرزند پروری و... می تواند در این زمینه راه گشا باشد.

همچنین پس از ازدواج، ریشه یابی مشکلات کم کردن توقعات، درک متقابل، بیان احساسات حمایت منطقی و درست خانواده ها و اطرافیان، صحبت در مورد انتظارات و بیان خواسته ها و ناراحتی های، طولانی نشدن تنش ها و اختلافات، کمک گرفتن از مشاور و...می تواند در این راستا کمک کند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد:در صورت حل نشدن مشکلات و عدم تغییر نسبی، شرایط طلاق قانونی به نوعی یک راه خروج از این بن بست زناشویی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار