محبی به باشگاه خبرنگاران خبر داد:

سگ‌کشی یک معضل بزرگ روانی است/ باید از تکرار ماجرای سگ کشی در شیراز جلوگیری شود

نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران گفت: سگ‌کشی یک معضل بزرگ روانی است که مسئولان و سازمان‌های مختلف به ویژه سازمان محیط زیست و صدا و سیما باید مردم را از اثار مخرب آن در جامعه آگاه سازند.

 پیام محبی کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ،با اشاره به اینکه سگ‌کشی یک معضل بزرگ روانی است و باید از تکرار ماجرای سگ کشی در شیراز جلوگیری شود اظهار کرد: مراجع تقلید برای پیشگیری از آثار مخرب سگ‌کشی در ایران اقدام به صدور فتوا در خصوص سگ‌کشی کرده‌اند اما صدور فتوا به تنهایی می‌تواند معضل بزرگ سگ کشی در ایران را برطرف کند. 

وی ادامه داد: سگ‌کشی یک معضل بزرگ روانی و اجتماعی است  که برخی بی مهابا به خود اجازه می دهند می‌تواند یک جاندار دیگر را مورد آزار قرار دهند و متاسفانه در ایران با موارد مختلف برخورد نامناسب با حیوانات به ویژه حیوانات اهلی و شهری بوده‌ایم، که در بسیاری از موارد افراد جامعه برای مقابله با عقده‌های درونی خود اقدام به رفتارهای ناپسند با حیوانات می کنند به طوری که ادامه این روند خطر انقراض حیوانات و نقض حقوق حیوانات و بی‌توجهی به قوانین اسلام را به دنبال دارد. 

وی تصریح کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات حق تعرض به حقوق موجودات دیگر را ندارند و ادامه این معضل خطری بزرگ برای تهدیدهای انسانی در جامعه است. 

محبی با اشاره به اثرات منفی بهداشت سگ‌های گلوله خورده و یا لاشه سگ‌ها در سطح شهر گفت: بطور قطع وقتی یک سگ زنده در شهر پرسه بزند به لحاظ بهداشتی ، آثار مخرب کمتری از سگ گلوله خورده و یا زخمی دارد چرا که وقتی سگ‌ها مورد اصابت گلوله قرار بگیرند، در جا تلف می‌شوند و بعضا با زخم باز و خونریزی در شهر پرسه می‌زند که این امر انتشار آلودگی بیشتر ی را در پی دارد از این رو مطالب قانونی برای رفتار با حیوانات در قوه قضاییه و دادگستری تدوین و صادر شود. 

وی افزود: قانون‌گذران باید در خصئوص موضوع برخورد با حیوانات طرحی را در مجلس ارائه دهند به طوری که لایحه و طرح‌هایی برای پیشگیری از نگهداری برخی از حیوانات در خانه در مجلس بررسی می‌شود باید در خصوص رفتار با حیوانات شهری این اقدام نیز انجام شود. 

محبی در پاسخ به موضوع برخورد و  راهکار مناسب برای مقابله با حیوانات رها شده در معابر و منظر شهری و در خصوص گسترش فرهنگ برخورد صحیح با حیوانات شهری تصریح کرد: در خصوص اینکه چگونه باید با حیوانات رها شده در منظر شهری برخورد شود می‌توان مهمترین راهکارها را در این خصوص تدوین و تنظیم کرد اما زمانی که بدون در نظر گرفتن جایگاه ویژه و سرپناهی برای حیوانات و رعایت حقوق آنها قسمتی از طبیعت را اشغال کردیم و هرگز این سوال را از خود نپرسیدیم حیوانات نیز دارای حقوق ، زندگی و محلی مناسب برای زندگی هستند، راه به جایی نخواهیم برد. 

محبی در پایان گفت: با در نظر گرفتن قانون برای رعایت حقوق حیوانات و تامین امکانات مناسب برای ادامه حیات آنها باید از تکرار ماجرای سگ‌کشی در شیراز جلوگیری کنیم. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
وظیفه شما حمایت از مردم حاضر در اعتراض به سگ کشی است.نه تمسخر انها.اخبار گفتن را از بیست و سی یاد بگیریدکه چندین بار این زجر کش کردن حیوانات را در اخبار بیان کردند.
United States of America
فاطمه
۲۰:۱۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام.در مجله خبری روز پنجشنبه در مورد سگ کشی در شیراز بیان شد که برخی از افرار حاضر در اعتراض به سگ کشی از یک طرف بام افتاده اند. افراد بی وجدانی که دستور کشتار سگها را با اسید میدهند و افراد بی وجدانتری که برای پول دستور را اجرا کردند از یک طرف بام نیفتاده اند؟ابه جای تمسخر افراد حاضر در اعتراض فرد مسول این ننگ و جنایت را به مردم معرفی کنید .جان هر حیوانی مانند انسان قابل احترام است.
آخرین اخبار