سنندج؛

ریزگردها بلای جان جانداران در استان کردستان

گرد و غباری که از کشور عراق می آید، چند سالی است که میهمان ناخوانده کردستانی ها شده و آسمان این استان را غبار آلود کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، کانون اصلی این گرد و غبار بیابان های عراق و سوریه است. 

بر اساس اعلام محیط زیست استان کردستان وضعیت آلودگی هوا در فروردین ماه سال 94  شامل 20 روز هوای سالم ، 8 روز آلودگی کم و 2 روز هوای ناسالم است.

محمد طالب حیدری مدیر کل هواشناسی استان کردستان در خصوص وضعیت این ریزگردها گفت: کمبود بارندگی و رطوبت هوا همراه با الگوهای فصلی باد در منطقه‌، شرایط آلودگی ذرات معلق را در استان کردستان، به ویژه در فصل‌های گرم سال، ایجاد کرده‌اند.

چاره خواه از  کارشناسان اداره کل هواشناسی استان کردستان در این باره افزود: متاسفانه ورود گرد و غبار به استان بر روی کاهش میزان بارش ها تاثیر منفی داشته است و گرد و غبار بصورت مستقیم سبب بروز بیماریهای تنفسی در انسان و سایر پستانداران می شود و بطور غیر مستقیم می تواند عاملی برای انتقال بیماریها به شمار رود.

بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه  آلاینده های موجود در هوا آثار زیانبار متعددی بر جسم و روح افراد بر جای می گذارد، می گویند: پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد و بروز بیماری های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و سرطان از جمله تاثیرهای مخرب و غیرقابل جبران آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.

علاوه بر انسان پدیده گرد و غبار بر منابع طبیعی و محیط زیست گیاهی و جانوری نیز تاثیرات مخربی گذاشته است.

رئیس کل جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: گرد و خاك مي تواند در فرآيند فتوسنتز، تنفس و تعرق گیاهان اثر منفی داشته باشد و گازهاي سمي همراه با گرد و غبار نیز از طريق روزنه های گیاه وارد آن شوند.

کریم ذوالفقاری گفت: تاثیرات این ریزگردها بر روی گياهان باغباني بيشتر از زراعی است که مهمترین این اثرات شامل کاهش سطح تولید، کاهش انرژی نورانی خورشید ،کاهش سرعت رشد گیاه ، اختلال در تنفس، بروز تنش در گياه ، افزایش و انتقال آفات و بیماریها و بروز انواع بیماریهای گیاهی، زرد شدن تدريجي و ريزش برگها است و در صورت تداوم پديده گرد و غبار ،كاهش اثر آفت كش ها در اثر نفوذ كمتر را به همراه دارد.

 یکی از راهکارهای حل این مشکل پیشنهادسازمان محیط زیست کشور درخصوص کمک ایران به کشور عراق است.

حیدری مدیرکل هواشناسی استان کردستان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین اقدامی که مسئولین باید برای جلوگیری از افزایش گرد و غبار انجام دهند، این است که جلوی خشکسالی اراضی استان گرفته شود و با درختکاری باعث افزایش فضای سبز شویم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.