باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

یأس و استرس مهم‌ترین مخاطره اجتماعی کودکان تک سرپرست

خانواده مهم‌ترین عامل شکل‌گیری شخصیت افراد جامعه بوده که حضور فعال هر دو والد در آن امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، خانواده محل اولیه شکل‌گیری شخصیت کودک و زمینه‌ساز تحول‌های بعدی در او می‌باشد. از این رو حضور مستمر هر دو والد در خانواده و مشارکت فعال آن‌ها در قبول مسئولیت و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت رشد و پرورش کودکان حائز اهمیت است. اگر حضور یکی از والدین به علت فوت، طلاق و... در خانواده قطع شود، آثار عمیقی بر ذهن و روان کودکان باقی می‌گذارد. چنین شرایطی کودک را گرفتار زندگی ناخواسته‌ای می‌کند که خیلی زود یأس و استرس و بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی را تجربه خواهد کرد. این امر بر عملکرد تحصیلی، سازگاری اجتماعی و موقعیت‌های شغلی آینده آن‌ها اثر منفی پایداری خواهد گذاشت.

دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم آسیب‌شناس با اشاره به آسیب‌های پیش روی کودکان تک سرپرست اظهار کرد: از دلایل بروز تک سرپرستی در جوامع مرگ یکی از والدین و یا طلاق است که فرزندان این خانواده‌ها اگر مورد توجه قرار نگیرند با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبرو هستند.

وی گفت: اگر مادر تنها سرپرست خانواده باشد به علت عدم وجود پدر خانواده با مشکلات اقتصادی روبرو است و مادر برای تأمین نیازهای مالی قادر به حضور فعال در خانه نیست، از این رو فرزندان این خانواده‌ها از نظر شخصیتی دچار کمبودهای عاطفی و روحی شده و همین موضوع سبب عصیان‌گری و پرخاشگری در آن‌ها می‌شود.

قرائی‌مقدم با اشاره به اینکه آسیب‌پذیری کودکان تنها مربوط به کودکان تک سرپرست نیست، گفت: در بعضی خانواده‌ها هر دو والد حضور دارند ولی کودکان با سرپرست بد مواجه هستند و آن نیز سبب بروز مشکلات و آسیب‌های فراوانی برای کودکان می‌شود.

وی افزود: کودکان تک سرپرست آسیب‌پذیرتر از کودکان عادی هستند که اگر مورد توجه خاص قرار نگیرند زمینه ورود آن‌ها به بزهکاری، اعتیاد و حتی خودکشی مساعدتر است.

این آسیب‌شناس ادامه داد: کودکانی هم که از وجود مادر در خانه محروم هستند بیشتر با مشکلات روحی مواجه هستند که این موضوع سبب می‌شود در آینده در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور مشاورین در مدارس و حمایت اطرافیان در سالم‌سازی این کودکان از نظر اجتماعی، روحی و فرهنگی نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار