شیراز؛

معرفی ترین‌ها و نخستین‌های ایران و جهان در فارس

سد ساسانی ایزدخواست نخستین سد قوسی جهان و قلعه ایزدخواست نخستین بنای طبقاتی جهان در استان فارس قرار دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه سد قدیمی ایزدخواست که به سد سربند نیز معروف است، نخستین نمونه سد قوسی در ایران و جهان است افزود: این سد در 7 کیلومتری شهر ایزدخواست در تنگه ای موسوم به گلوگاه که کم عرض ترین برش رودخانه بوده قرار دارد .

امیری ادامه داد: این سد در دوران ساسانیان بر روی رودخانه ایزدخواست بنا شده است.

وی بیان کرد: نخستین اثر تاریخی که در هنگام ورود به استان فارس از سوي اصفهان میتوان ديد، قلعه قدیمی ایزدخواست است که اولین بنای طبقاتی جهان محسوب می شود و شباهت زیادی به ارگ بم کرمان دارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه این بنای تاریخی متعلق به دوران ساسانی است افزود: این قلعه بر فراز صخره بزرگی قرار دارد و داخل آن خانههای بسیار کوچک با کوچههای بسیار تنگ و باریک ديده میشود.

امیری ادامه داد: یکی از ویژگی های خاص این قلعه، امنیت چشمگیر آن است که به دلیل خندق عمیق اطراف، یکی از دست نیافتنی ترین بناهای عهد باستان برای غارتگران و دشمنان بوده است.

وی گفت: آتشکده قلعه ایزدخواست، نخستین آتشکده ای در ایران است که پس از ورود اسلام به ایران به مسجد تبدیل شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: این قلعه باستانی، به لحاظ قدمت، نخستین قلعه خشتی جهان و به لحاظ وسعت، دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم است.

این آثار در شهرستان آباده قرار دارد فاصله مرکز شهرستان آباده تا شیراز 275 کیلومتر است .

انتهای پیام/ز

برچسب ها: معرفی ، ترین ها ، ایران ، جهان ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.