زنی که پس از ضربه مغزی نابغه شد

در یک پدیده نادر پزشکی زنی پس از ضربه مغزی شدید به یکباره نابغه شد و ضریب هوشی او صدها برابر شده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ یک زن جوان که نخواست هویت او افشا شود اعلام کرده است، در جریان برخورد با یک تپه یخی در حین ورزش اسکی در زمستان سال 2015 دارای نیروی ذهنی منحصر به فردی شده است، که کارشناسان آن را سندروم ساوانت نام گذاری کرده‌اند.

گفتنی است، پزشکان علت دقیق این بیماری را هنوز کشف نکرده‌اند و تنها 50 مورد از آن را در دنیا شناسایی کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این زن در اثر برخورد با تپه و ضربه به سر خود دچار ضربه مغزی شده است و همینطور دچار در رفتگی کتف و شکستگی ترقوه نیز شده است.

او پس از این ضربه سهمگین دچار حالاتی مانند سرگیجه یا تهوع نبوده، اما به طرزی باورنکردنی پس از طی مدت زمانی کوتاه از این سانحه مغز او شروع بع یادآوری تمامی خاطرات عمر خود و نیز افزایش توان ذهنی، فنی و معماری شده است.

بر اساس تحقیقات تعداد انگشت شماری از مردم سراسر جهان پس از آسیب مغزی به طور ناگهانی دارای توانایی‌های هنری و ریاضی می‌شوند.

پژوهشگران اعتقاد داردن بر اثر سندروم ساوانت یک نیمکره از مغز جبران نمیکره سمت دیگر مغز را می‌کند، که دچار ضربه مغزی شده است و به این ترتیب توانایی‌های ذهنی چندین برابر می‌شوند.

متخصصان مغز و اعصاب پس از معاینات و انجام آزمایشات مختلف بر روی این زن سرانجام او را مبتلا به سندروم ساوانت شناسایی کرده‌اند.

با وجود هشدار پزشکان به اینکه ممکن است روزی این توانایی مضاعف از بین برود این زن از داشتن آن بسیار خوشحال است و امیدوار است، بتواند فعالیت‌های اجتماعی و فیزیکی بالایی داشته باشد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.