تبریز؛

کمبود پوست خام مهم ترین مشکل صنعت تولید چرم

چرم گاو چرمی با دوام و مقاوم است که با وجود تولید الیاف پیشرفته، همچنان در بسیاری موارد همچون دستکش ایمنی در کاربردهای شیمیایی و پوشش حرفه‌ای موتورسواری از بهترین انتخاب‌ها است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان شرقی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزگفت: تولید سالانه 60 میلیون فوت مربع چرم رویه از توانمندی های صنعت چرم در استان است.

مسعود بنابیان افزود: ارزآوری دو میلیون دلاری ناشی از صادرت چرم زمینه ای مناسب برای توسعه و حمایت از این صنعت است.

وی از نقش بنیادین تجربه در صنعت چرم گفت و تشریح کرد: صنعت چرم آمیخته ای از هنر و تکنولوژی است و در این میان تجربه جایگاهی ویژه در مدیریت صنعت چرم دارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان شرقی یادآور شد: کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه از خریداران چرم استان محسوب می شوند.

بنابیان با اشاره بهمهم ترین مشکل در صنعت تولید چرم تاکید کرد: کمبود پوست خام مهم ترین مشکلات صنعت تولید چرم است.

لزوم بازار فروش برای صنعت خواهان توسعه

نایب رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان شرقیگفت: تولید سالانه 45 میلیون فوت مربع چرم اشبالت نیز گویای توانایی چرمسازان آذربایجان شرقی است.

محمد دبّاغی صدر افزود: در حالت کلی دو نوع چرم سنگین و سبک داریم که 85 درصد از چرم کشور در 320 کارخانه موجود در تبریز تولید و تامین می‌شود.

وی با معرفی توانمندترین شهر آذربایجان شرقی در تولید چرم تشریح کرد: تبریز توانمندترین شهرستان آذربایجان شرقی در تولید چرم است.

دبّاغی صدر از ضرورت بازار فروش برای توسعه صنعت گفت و ادامه داد: صنعتی که خواهان توسعه است باید بازاری برای فروش داشته باشد و در این میان اگر فقط بر بازرهای داخلی اکتفا شود، رُکود آن قابل پیش بینی است.

وی تاکید کرد: صادرات یکی از راه های رسیدن به توسعه است.

افزایش صادرات چرم بهانه ای برای پرِرنگ تر شدن در صادرات غیرنفتی

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در شرایطی حیوان زنده و گوشت به کشور وارد می شود این سئوال مطرح است که چرا اجازه واردات پوست خام به عنوان نیاز اصلی تولیدکنندگان چرم از جانب سازمان دامپزشکی صادر نمی شود؟!

احد امین کاظمی افزود: فقدان مراتع مناسب برای چراندن گاو را نیز باید از دیگر مشکلات رو در روی فعّالان صنعت تولید چرم بدانیم.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دامداری سنتی در کاهش کیفیت پوست دام ادامه داد: این مشکل باعث شیوع بیشتر بیماری‌ها در میان دام‌ها شده و بیماری‌های داخلی دام‌ها به شکلی مسقیم به پوست دام منتقل می‌شود و از کیفیت آن می‌کاهد.

امین کاظمی از برنامه های اتحادی در سال 94 گفت وتاکید کرد: افزایش صادرات چرم و همینطور محصولات چرمی از مهم ترین برنامه های اتحادیه در سال 94 برای پُررنگ تر در افزایش صادرات غیرنفتی تلقّی می شوند.

بر اساس این گزارش، صنعت چرم نیازی به حمات مالی دولت ندارد و فقط خواهان تسهیل در واردات پوست خام است.

جهت تولید این محصول استاندارد علاوه بر این که کیفیت ماده خام اولیه یعنی پوست خام بسیار موثر است، می توان چگونگی و شرایط انجام مراحل متنوع چرمسازی را نیز به نسبت بسیار قابل توجهی در حصول محصول استاندارد مورد نظر یعنی چرم دخیل دانست.

صنعت چرمسازی از جمله معدود صنایعی است که در آن یک ماده خام طبیعی طی مراحل مختلف تبدیل به یک محصول استاندارد می شود.

انتهای پیام/س

  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.