یک یادآوری/ استراتژی منظم ایران؛

ترکیب قدرتمند حقوقی ایران در مقابل کارشناسان هسته‌ای غرب/ تهران تصمیم گرفت موضوع گفتگو تحریم باشد و همان شد

نکته جالب در مذاکرات هسته‌ای سه روزه در وین، حضور کارشناسان هسته‌ای و خلع سلاح در تیم مذاکره کننده طرف مقابل بود و این درحالی است که ایران تنها یا کارشناسان حقوقی و مربوط به تحریم‌ها حضور پیدا کرده و هیچ‌یک از اعضای سازمان انرژی اتمی در ترکیب تیم نبودند.

ترکیب حقوقی ایران در مقابل کارشناسان هسته‌ای طرف مقابل/ ایران تصمیم گرفت موضوع گفتگو تحریم باشد و همان شد(!)به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اولین دور رایزنی‌های هسته‌ای پس از بیانیه سوییس به منظور نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شهر وین  به مدت سه روز برگزار شد و همانطور که  " سیدعباس عراقچی " مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرد تصمیم ایران گفتگو بر روی موضوع تحریم‌ها بود.

نکته جالب در این دور از مذاکرات حضور کارشناسان هسته‌ای و خلع سلاح در تیم مذاکره کننده طرف مقابل بود و این درحالی است که ایران تنها یا کارشناسان حقوقی و مربوط به تحریم‌ها حضور پیدا کرده و هیچ‌یک از اعضای سازمان انرژی اتمی در ترکیب تیم نبودند.

این ترکیب نشان می‌دهد زمانی که ایران بر موضوعی تاکید می‌کند، از آن عدول نکرده و تمرکز خود را با جدیت حول محور مطروحه خواهد گذاشت، و اگر ایران به طور مثال می‌گوید در مذاکرات بحث‌های دفاعی خط قرمز ما است در نتیجه علی رغم تمایل طرف مقابل و نداشتن ابا در کارشکنی  ایران هرگز زیر بار مذاکره در این باره نخواهد رفت و فضای مذاکرات با در نظر گرفتن خطوط قرمز کشورمان پیش خواهد رفت.

پس از این سه روز مذاکره فشرده "سیدعباس عراقچی" معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه کشورمان گفت: کار روی نگارش متن را شروع کرده و ابتدا روی چارچوب کاری که می خواهیم انجام دهیم، بحث کردیم و سپس بحث نگارش را از موضوع مشخص تحریم‌ها آغاز کردیم. 

پس از قرائت بیانیه لوزان توسط وزیرامورخارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاخ سفید برداشت خود را از این بیانیه در قالب فکت شیتی منتشر کرد و هدف آن فضا سازی در این زمینه و مانور مقامات روی آن بود تا بتواند با تحت شعاع قرار دادن بیانیه بار دیگر خواسته‌های غیر متعارف خود را القا کنند.

این فضا سازی به حدی بود که دیگر نمی‌شد گفت این اقدامات، در راستای مصرف داخلی صورت می‌گیرد چرا که افراد حاضر در مذاکرات هسته‌ای از سوی طرف مقابل به گونه‌ای به فکت شیت اسناد کردند که علاوه بر روشن سازی مقامات ایرانی نیازمند شفاف سازی از سوی طرف مقابل  بود در نتیجه با در نظر گرفتن اولویت‌ها و مانوری در این فضا سازی بر  روی برخی موضوعات داده می‌شد، ایران ترجیح داد موضوع تحریم‌ها را اولویت قرار داده و در ابتدا بار دیگر مواضع در این زمینه را مرور کند.

همچنین پیش از این وزیر امورخارجه کشورمان گفته بود که طرفین با لیستی از اظهار نظرهای مقامات و مذاکره کننده‌گان وارد مذاکرات می‌شوند که نشان از اهمیت و حساس بودن این موضوع دارد.

عراقچی در این باره می‌گوید؛ با توجه به سوء تفاهماتی که در این مدت پیش آمده بود، با توجه به اظهارات ضد و نقیضی که از سوی طرف مقابل وجود داشت، اصرار ما این بود که باید حتماً یک تصویر روشنی در مورد تحریم‌ها وجود داشته باشد، لذا محور اصلی کار ما این بار تحریم‌ها بود و از بحث تحریم‌ها کار نگارش را شروع کردیم.

وی ادامه داد: موضع ما کاملاً مشخص است؛ توافقاتی که در ادوار گذشته بدست آمده و در جلسه لوزان در قالب یک بیانیه مشترک منتشر شده، کاملاً روشن است.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

امروز قرار است در حاشیه اجلاس بازنگریNPT تیم هسته‌ای کشورمان ملاقات‌هایی با "جان کری" همتای امریکایی خود و "فدریکاموگرینی" هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی دیگر از وزیران کشورهای 1+5 داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار