در گفتگو با "سی‌سی‌تی‌وی"؛

صالحی: قدرت‌های جهانی لغو سريع همه تحريم‌ها را پذيرفته‌اند/ بر خطوط قرمز خود در مذاکرات تاکید می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد قدرت‌های جهانی موافقت کرده‌اند در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران همه تحریم‌ها را بسرعت لغو کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تلویزیون چین گفت قدرت‌های جهانی موافقت کرده‌اند در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران همه تحریم‌ها را به سرعت لغو کنند.

وی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «سی‌سی‌تی‌وی» گفت: در صورت تصویب مجلس ایران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌توانند از برخی مراکز غیرهسته‌ای ایران در چارچوب شرایط مشخص بازدید کنند.

صالحی تاکید کرد: ایران از منافع ملی خود محافظت و در ادامه گفتگو‌ها بر خطوط قرمز خود تاکید خواهد کرد.

صالحی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه سی سی تی وی مبنی بر اینکه آیا ایران اجازه خواهد داد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات غیرهسته‌ای دیدار کنند؟ گفت این موضوع مطرح و بررسی شده است. همانگونه که گفتم، شرط تحقق این موضوع توافق درباره همه مسائل است و تا زمانی که درباره همه مسائل مصالحه نشده است، توافقی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در پروتکل الحاقی این فرصت و امکان وجود دارد که از برخی سایت‌ها بازدید انجام شود اما این به تفاهم و توافق وابسته است.

خبرنگار شبکه سی سی تی وی در ادامه از صالحی پرسید موضع ایران در قبال «آر ان دی» (توسعه و تحقیق) چیست؟ زیرا کاخ سفید اخیرا فکت شیتی (برگه نکات کلیدی) منتشر و اعلام کرد تا ده سال تحقیقات در بخش غنی سازی و توسعه در ایران محدود خواهد بود. آیا توافقی در این خصوص وجود دارد؟

صالحی گفت: همانگونه که قبلا هم گفته‌ام توافقی در این خصوص نیست؛ اما درکی در این خصوص وجود دارد که باید زمان دستیابی حدود یک سال باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: ما برای نمایش اراده و آمادگی ایران به طور داوطلبانه معیار یک سال زمان برای دستیابی به نقطه فرار هسته‌ای را پذیرفته‌ایم. بنابراین در چارچوب، ایده یک سال زمان برای دستیابی به نقطه عطف هسته‌ای، فعالیت‌های خود را در بخش غنی سازی اورانیوم محدود کرده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار