بجنورد؛

فصل 7 کاوش در بنای عظیم خشتی بلقیس در خراسان شمالی آغاز شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس از آغاز فصل هفتم کاوش باستان شناسی در شهرتاریخی بلقیس خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان علیرضا نجفی با اعلام این خبر گفت: فصل هفتم کاوش باستان شناسی در داخل خود ارگ برای مشخص نمودن ساختارهای معماری داخل ارگ شروع شد.

وی افزود: همچنین ادامه کاوش در تپه منار مجموعه بلقیس برای بیرون آوردن ساختار معماری مسجد تاریخی شهر ادامه خواهد یافت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس با بیان اینکه کاوش های فصل هفتم در ادامه فصل ششم انجام میشود افزود:کاوش های انجام شده در فصل ششم شامل کشف ساختار معماری در داخل ارگ، دیاگرام های ارتباطی، مشخص شدن نوع کاربری، سبک معماری، نظام آب رسانی و تاسیسات بوده است که در فصل هفتم ادامه می یابد.

نجفی تصریح کرد: در صورت نتیجه بخش بودن وکشف آثار معماری با ارزش این ترانشه ها گسترش می یابد تا به یک سایت موزه تبدیل شود، که پس از کشف این ساختارهای معماری اقدامات حفاظتی آغاز و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص کشفیات و آثار تاریخی به دست آمده در طی چندین کاوش گذشته گفت: تاکنون بقاياي مسجد شهر، آب انبار، کوره سفال پزي و بناي عظيم خشتي مربوط به دوره قبل اسلام به دست آمده است.

مدير پايگاه شهر بلقيس ابراز اميدواري کرد:با ادامه کاوشها دراين فصل و فصل هاي ‌آتي شاهد يکي از بزرگترين و باغناترين سايت موزه هاي استان دراين مجموعه تاريخي باشيم.

شهر کهن اسفراين معروف به شهر بلقيس در 3 کيلومتري جنوب شهر کنوني اسفراين با وسعت حدود180 هکتار واقع شده است بقاياي اين شهر کهن در حال حاضر شامل ارگ و خندق پيرامون آن، شارستان ويرانه هاي معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شيخ آذري، قسمت صنعتي شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به يخدانها و يک گورستان وسيع در نزديکي دروازه شرقي مي باشد، اين مجموعه تاريخي با توجه به اهميت و غناي تاريخي و شهري قديم در سال 1388 به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مصوب و فعاليت مطالعاتي، مرمتي و باستان شناسي را شروع نموده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.