پیوند سعودی-صهیونیستیِ مورد علاقۀ اوباما/ هراس آمریکا از باختنِ آخرین برگ برنده

پس از ایران، غزه، لبنان، عراق و سوریه، این بار هراس آمریکا از شکسته شدن موج توطئه‌های پشت پرده برای ناامن کردن منطقه و به‌دست آوردن منافع چندگانۀ بلند مدت، بیشتر شده است.

پیوند سعودی-صهیونیستیِ مورد علاقۀ اوباما/ هراس آمریکا از باختنِ آخرین برگ برندهبه گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رسانه‌های سعودی، مانند العربیه و الحدث، هفته گذشته از مورد هدف قرار گرفتن نقاطی از سوریه توسط جنگنده‌های اسرائیل خبر دادند.

شبکه‌ الحدث گزارش داد: "حمله جدید اسرائیل به سوریه هم بی‌پاسخ ماند." الحدث اضافه می‌کند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع ارتش سوریه و حزب الله در منطقه قلمون، مخازن موشک‌های اسکاد را هدف قرار دادند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، در این‌ باره، این‌گونه تحلیل می‌کند که به عقیده کارشناسان امنیتی، بازداشتن یک کشور یا یک گروه از تجهیز دفاعی و پیشرفت‌های امنیتی، غیر ممکن است، اما در عوض، باید سعی کرد فرصت استفاده از دستاوردها را از آنها گرفت.

البته رژیم صهیونیستی، طبق معمول، از بیم واکنش‌های طرف مقابل، از هرگونه اظهارنظر رسمی درباره جنایات خود طفره می‌رود. این رژیم، از آغاز ارسال تروریست‌های غربی و عربیِ داعش به سوریه، 11 حمله هوایی به خاک آن کشور داشته است.

جروزالم پست، امروز نوشت: "اسرائیل مجبور است خود را برای مقابله با ایران مقتدر در منطقه آماده کند. ما باید برای ایستادن در مقابل ایران، بیشتر از گذشته، با مصر، عربستان و سایر اعراب خلیج فارس متحد شویم."

در این میان، آمریکا می‌کوشد تا نقش خود را به‌عنوان رهبرِ حلقۀ وصل رژیم صهیونیستی با سایر هم پیمانان منطقه‌ای برای دستیابی به مقاصد بزرگتر آینده، بیشتر از قبل ایفا کند. در حالی که دشمن، تاکنون نتوانسته از جریان تروریست‌های تکفیری غربی و عربی به نتیجه مطلوب برسد، باختن در میدان تازۀ نبرد، چندان برای آنها قابل تحمل نیست.

به پیشواز آل‌سعود در نسل‌کشی جبهۀ مقاومت یمن

پس از ایران، غزه، لبنان، عراق و سوریه، این بار هراس آمریکا از شکسته شدن موج توطئه‌های پشت پرده برای ناامن کردن منطقه و به‌دست آوردن منافع چندگانۀ بلند مدت، بیشتر شده است.

همزمان با تعهد کم‌سابقه آمریکا برای همکاری اطلاعاتی و لجستیکی با رژیم آل‌سعود در تجاوز به یمن، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ گزارش می‌دهد که جنگنده‌های اسرائیل در تجاوز سعودی به یمن شرکت دارند. به گفته این وبسایت مشهور بین‌المللی، این اولین بار است که اسرائیل و اعراب، این‌چنین واضح به ائتلاف با یکدیگر درآمده‌اند و از افشای آن نیز هراسی ندارند. 

به گزارش پایگاه خبری مستقل آمریکایی کنسرسیوم نیوز، آمریکا که احتمال به خطر افتادن عملیات ائتلافیِ سعوی-صهیونیستی را می‌داد، ناو خود را به منطقه تحت درگیری رساند تا از محاصره کامل یمن اطمینان حاصل کند و مجدداً به سعودی‌ها برای ادامه حملات هوایی و ایجاد بحران انسانی در آن کشور، چراغ سبز نشان دهد.

رابرت پاری، تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار سابق آسوشیتد‌پرس، می‌گوید هر چه بیشتر پیش می‌رویم، شاهد آن هستیم که دولت اوباما به‌جای نگرانی درباره بحران وخیم انسانی در یمن و کشته‌شدن ده‌ها تن از مردم این کشور، بیشتر در طرف شاهزاده‌های سعودی ایستاده است که در یک ماه گذشته به‌طور مداوم سوار بر جنگندهای آمریکایی به بمباران بی‌امان شهرها پرداخته‌اند و همچنان بر آمار تلفات مردم بی‌دفاع افزوده‌اند.

به گفته این کارشناس باسابقه آمریکایی، "به نظر می‌رسد آمریکا بیشتر نگران حساسیت‌های عربستان سعودی، به‌عنوان یکی از کشورهای ثروتمند منطقه است. یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، در گفتگو با نیویورک تایمز اذعان کرده "برای ما مهم است که سعودی‌ها بدانند دست حمایت ما همیشه بر شانه آنها قرار دارد."

"پاری" اضافه می کند که خانواده سعودی از دیرباز، روابط پیچیده‌ای با القاعده داشته است، به‌طوری که از برخی شاهزادگان آنها نیز به‌عنوان حامیان ویژه آن گروه تروریستی نام برده می‌شود. آل‌سعود، که بزرگترین حامی و اشاعه‌دهنده وهابیت محسوب می شود، به جای تمرکز بر تهدید القاعده و امثالهم، می کوشد تصویری را ارائه دهد که گویی اوضاع فعلی یمن، یک جنگ نیابتی در حیاط خلوت سعودی‌ها است.

"رابرت پاری" معتقد است به دنبال تلاش‌های تبلیغاتی و ادامه پروپاگاندای جنگ، نتانیاهو نیز به کمک آل‌سعود آمده و می‌کوشد با همکاری کنگره و تکیه بر لابی قدرتمند اسرائیل، همه توجه‌ها را از القاعده و محصول جانبی آن یعنی داعش به سمت ایران معطوف کند.

در 3 مارس 2015، یعنی 23 روز قبل از تجاوز عربستان به یمن، بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا حاضر شده بود و از حضور ایران در یمن صحبت کرد. البته این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی یا امنیتی از جمله "گراهام فولر"، از مقام‌های سابق سازمان سیا، اظهارات نتانیاهو را در این باره مضحک می‌خوانند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آل سعود ، آمریکا ، یمن ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار