کری: ما از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم

وزیر خارجه آمریکا در کنفراس بازنگری معاهده ان.پی.تی گفت:ما از هر زمان دیگری به توافق جامع به ایران نزدیکتریم.

کری: مساله یمن را در ديدار با ظریف بررسي می کنمبه گزارشسرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل رویترز، جان کری با بیان اینکه پنج به علاوه یک با ایران درباره شماری از پارامترها  گرد هم آمده اند، افزود: اگر این توافق نهایی و اجرایی شود، به جامعه جهانی این اطمینان  را می دهیم که برنامه اتمی ایران صلح آمیز است.

وی تصریح کرد: کار دشوار هنوز به پایان نرسیده است و برخی مسائل اساسی هنوز لاینحل باقیمانده اند اما ما حقیقتا از هر زمان دیگری در رسیدن به یک توافق جامع که به دنبال آن هستیم، نزدیک تریم.

وزیرخارجه امریکا مدعی شد، از روز نخست ما بر روی این موضوع تمرکز کردیم که ایران بازگردد و به تعهداتش بر اساس معاهده ان پی تی عمل کند.

کری گفت: ما از ابتدا گفته ایم که هرگونه توافق با ایران تنها نباید بر اساس قول و حرف باشد بلکه باید بر اساس شواهد باشد.این موضوع باید بر اساس راستی آزمایی باشد که در بطن معاهده ان.پی.تی و جریان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

کری همچنین خواستار آن شد که همه طرف‌ها نقش خود را در کاهش خشونت‌ها و تشویق به مذاکرات ایفا کنند. وی گفت آینده یمن باید توسط یمنی‌ها تعیین شود و نه طرف‌های خارجی.

جان کری گفت:امروز ظرفیت تاریخی لازم برای پیشرفت به طرف این سرانجام وجود دارد.آمریکا و متحدان ما در گروه پنج به علاوه یک با ایران درباره شماری از پارامترها گرد هم آمده اند که اگر نهایی شود و اجرایی شود می تواند تمامی راههای احتمالی رسیدن ایران به تسلیحات اتمی را سد کند و به جامعه جهانی این اطمینان را بدهد که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز است.

من می خواهم که شما بدانید که کار دشوار هنوز به پایان نرسیده است و برخی مسائل اساسی هنوز لاینحل باقیمانده اند اما ما حقیقتا از هر زمان دیگری در رسیدن به یک توافق جامع که به دنبال آن هستیم به هم نزدیک تریم و اگر ما بتوانیم به آن برسیم تمامی جهان امن تر خواهد شد.

لازم است در اینجا این موضوع را یاد آوری کنم که ان.پی.تی همیشه در کانون این مذاکرات بوده است.از روز نخست ما بر روی این موضوع تمرکز کردیم که ایران بازگردد و به تعهداتش بر اساس این معاهده عمل کند و اگر مذاکرات به فوریت موفقیت آمیز بود آنگاه این موضوع به منزله اثبات قدرت دیپلماسی در مناقشات و تقویت حاکمیت قانون باشد.ما از ابتدا گفته ایم که هرگونه توافق با ایران تنها نباید بر اساس قول و حرف باشد بلکه باید بر اساس شواهد باشد.این موضوع باید بر اساس راستی آزمایی باشد که در بطن معاهده ان.پی.تی و جریان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت:بدیهی است که راستی آزمایی در بطن معاهده ان.پی .تی قرار دارد.موضوع مهمی که ما می توانیم برای حمایت از جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی صورت دهیم این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ضمانتهای اجرایی آن را تقویت کنیم تا این آژانس بتواند به آنچه که برای اجرایی کردن توافقات به آنها نیاز دارد دسترسی داشته باشد.این موضوع سبب شده است که آمریکا تلاش کند تا پروتکل های الحاقی را از نظر جهانی تقویت کند و آنرا به عنوان معیاری جهانی برای عمل به تعهدات مطرح کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: جان کری ، ایران ، ظریف ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار