يك گردشگر هلندي در حرم مطهر رضوي:

معماری و آئینه‌کاری‌های حرم مطهر رضوي در دنيا نظیر ندارد

يك گردشگر از كشور هلند در حاشيه تشرف به حرم مطهر رضوي گفت: در جاي جاي حرم مطهر رضوي جلوه هاي زيبا و شگفت انگيز هنرهاي اسلامي و ايراني در معرض ديد مردم قرار گرفته است.

ويلن وان هورن كه همراه با گروهي از گردشگران اروپايي در قالب كارواني به حرم مطهر رضوي مشرف شده بود، در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهدافزود: وقتی که وارد حرم مطهر رضوی شدم، جلوه‌های معماری و آئینه‌کاری‌های این مکان مقدس برایم بسیار جالب و شگفت انگیز بود، اما یک حس خاصی که در چنین فضای مقدسی برایم جالب بود، این بود که در اینجا همه چیز خالص و یک‌رنگ است و آدم‌ها و فضاها به دور از هرگونه دروغ و نیرنگ هستند و واقعیت زندگی در این مکان مقدس جاری ‌است.

وي، كه براي دومين بار به مشهد مقدس سفر كرده است، گفت: نخستين باري كه در مشهد مقدس حضور يافتم، از حضور در اين شهر و حرم مطهر بسيار لذت بردم و هميشه آرزو داشتم يك بار ديگر بتوانم به اينجا بيايم.

وي با ابراز خوشحالي از اينكه به كشوري زيبا و با تاريخ و فرهنگ كهن به نام ايران سفر كرده است، گفت: ايران همواره به عنوان كشوري با تمدن شكوهمند در ذهن من جای دارد و كشوري با ادبيات بسيار غني است كه مي تواند در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي‌ با ساير كشورها همكاري‌هاي خوبي داشته باشد.

وي، سبك معماري حرم مطهر رضوي را بسيار زيبا و بي نظير برشمرد و افزود: آشنايي با جلوه هايي ديگر از هنرهاي اسلامي و ايراني برايم بسيار جذاب بود و اميدوارم شايسته آن باشم كه سهمي كوچك در شناساندن ميراث بزرگ فرهنگ اسلامي و ايراني به دنيا ايفا كنم.

اين گردشگر هلندي خاطرنشان كرد: راز و نياز با خداوند و زيارت قبور انسان هاي صالح و اولياء الهي در ديگر اديان و فرهنگ‌ها نيز ريشه دارد، اما در هيچ كجا معناي آن به گستردگي فرهنگ مسلمانان و به وي‍ژه شيعيان نيست.

وي بيان داشت: فضاي حاجت، نياز و نيايش با امام رضا(ع) روحاني است و هر فردي توانايي تجربۀ اين فضاي روحاني را در حرم امام رضا(ع) دارد، حال با هر نژاد و رنگ و مذهبي كه باشد.

گفتنی است: اين گروه از گردشگران در بازديدي سه ساعته از مجموعه موزه‌هاي آستان قدس رضوي ديدن كردند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.