درگفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران؛

شان ریت: آرزوی المپیکی شدن والیبال ایران را دارم

نگاه دبیر کل AVC به والیبال ایران مثبت است و با آن چهره آرام و خندانش که خاصه مردم آسیای شرقی است در خصوص میزبانی خوب تهران اطمینان خاطر دارد و دوست دارد سرو قامتان کشور را در المپیک 2016 ببیند.

شانریت: آرزوی المپیکی شدن والیبال ایران را دارمشان ریت دبیر کل کنفدراسیون والیبال آسیا در سفر کوتاه مدتی که به تهران داشت و در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به سوالات زیر پاسخ داد؛

-پیش‌بینی شما از مسابقات قهرمانی مردان آسیا چیست؟

ما امسال می‌خواهیم هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا را برگزار کنیم من به نمایندگی از طرف صالح‌ بن ناصر رییس کنفدراسیون والیبال آسیا در این مراسم قرعه کشی مهمترین رویداد والیبال قاره شرکت کردم. این مسابقات اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که تیم‌ها در این پیکارها وضعیت خود را برای راهیابی به المپیک 2016 برزیل محک می‌زنند. هر یک از تیم‌ها این‌ شانس را دارد که المپیکی شود.

-چرا از قاره آسیا در مسابقات جام جهانی فقط 2تیم حاضر می‌شوند؟

مسابقات جام جهانی ژاپن نخستین ایستگاه تیم‌ها برای کسب جواز المپیک است. از آسیا 3تیم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارد که ژاپن به دلیل میزبانی یکی از سهمیه‌ها را به خود اختصاص داده و با توجه به رنکینگ و رده کشورها در جهان تیم‌های ایران و استرالیا در قاره آسیا از رنکینگ بالاتری برخوردارند و به همین خاطر قرار شد به نمایندگی از قاره کهن این 2تیم به ژاپن بروند.

-چرا برای انتخاب بهترین تیم آسیا تا پایان مسابقات قهرمانی مردان صبر نکردید؟

اگر می‌خواستیم تا پایان مسابقات جام ملت‌های منتظر بمانیم٬ دیگر فرصتی برای آماده‌سازی تیم‌ها به منظور حضور قدرتمند در پیکارهای جام جهانی ژاپن باقی نمی‌ماند. ما می‌دانیم تیم‌های استرالیا و ایران بهترین بازیکنان را در ترکیب خود دارند و حرفه‌ای‌‌‌‌ّها باید از قاره آسیا به المپیک راه پیدا کنند. من صمیمانه آرزو می‌کنم که تیم ایران المپیکی شود و ما بتوانیم از آسیا در ریو تیم قدرتمندی داشته باشیم.

-قرعه‌کشی را چطور دیدید؟

ما بر پایه نتایج به دست آمده در مسابقات گذشته و همچنین رده‌بندی جهانی تیم‌ها را سیدبندی کرده و قرعه‌کشی را انجام دادیم. برای گروه‌بندی‌های مختلف٬ آسیا را به 3 قسمت مرکزی٬ غربی و شرقی تقسیم کردیم با توجه به این مساله در تمامی گروه‌ها تیم‌های قوی و نه چندان قوی خواهیم داشت و از مسابقات مرحله مقدماتی حساسیت رقابت‌ها رفته٬ رفته افزایش پیدا می‌کند. به خصوص در یک چهارم نیمه نهایی وفینال شرایط بازی‌ها به اوج خود خواهد رسید. به نظر من نتیجه قرعه‌کشی منصفانه و خوب بود.

-آیا فکر می‌کنید ایران در این میزبانی عملکرد خوبی داشته باشد؟

بله٬ با توجه به شرایط میزبانی‌های تهران در دور‌ه‌های گذشته ما ایمان داریم در این رقابت‌ها یکی از بهترین‌ میزبانی‌‌های والیبال را شاهد باشیم.

-آیا کسب سومین قهرمانی متوالی ایران را در این مسابقات پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به نتایج به دست آمده ایران در قهرمانی جهان ملی‌پوشان ایرانی این فرصت را دارند که امسال هم مدال طلا را به دست آورند.

-کنفدراسیون چه قدمی برای این‌که قهرمانی قاره بتواند سهمیه المپیک را به دست آورد. برداشته است؟

همان‌طوری که داورزنی هم گفت فقط ایران خواهان این مساله نیست بلکه کشورهای آسیایی دیگر مثل ‌استرالیا٬‌ کره٬‌ چین و... هم از ما خواستار این مساله هستند که قهرمان قاره به المپیک راه پیدا کند ولی با توجه به قراردادهای مالی که در سال‌های گذشته دور میان فدراسیون جهانی والیبال و کشور ژاپن بسته شده نمی‌توان در حال حاضر کار خاصی انجام داد و باید این روند را ادامه داد.

-تا چه اندازه جای ایرانی‌ها را در کرسی‌های AVC خالی می‌بینید؟

از آنجایی که انتخابات کمیته‌های کنفدراسوین والیبال آسیا هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود ما این امیدواری را داریم با توجه به شرایطی که ایران دارد در مجمع عمومی که نوامبر 2015 برگزار خواهد شد تعداد نماینده‌هایش در کمیسیون‌های مختلف به خصوص کمیته ساحلی و مربیان بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار