در نخستین کنفرانس ملی برند پایدار؛

سازمان مدیریت پسماند موفق به کسب نشان مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه های اقتصادی شد

در نخستین کنفرانس ملی برند پایدار سازمان مدیریت پسماند موفق به کسب نشان مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه های اقتصادی شد.

سازمان مدیریت پسماند موفق به کسب نشان مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه های اقتصادی شدبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، همایش ملی برند پایدار با رویکرد مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی برگزار شد.

در این همایش حسین جعفری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درسخنرانی پنل تخصصی با تاکید بر افزایش سطح مسئولیت پذیری شهروندان بعنوان مهمترین دستاورد کمپین آسمان آبی و زمین پاک، ارتقاء 12 درصدی تفکیک پسماند در مبدا طی برگزاری این کمپین را  تجلی نقش مسئولیت پذیری شهروندی در کنار مسئولیت سازمانی اعلام کرد.

جعفری با اشاره به این که  بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند هر یک از عملکردهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی از یکدیگر مجزا نبوده بلکه به منظور دستیابی به توسعه پایدار در یک جامعه، بالا بودن میزان کمی و کیفی هر یک از این سه نوع عملکرد در کنار و به موازات یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: متاسفانه در دنیای امروز مسائل سیاسی و اقتصادی، محیط زیست بشری را تا حد زیادی تحت الشعاع خود قرار داده به طوری که در مواردی محیط زیست پس از  سیاست و اقتصاد در اولویت های بعدی جای گرفته است.

وی در ادامه افزود: در این میان عملکرد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ها و شرکت ها برای جلوگیری و یا به حداقل رسانی آثار مخرب حاصل از این موضوع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد گردید.

جعفری افزایش آگاهی عمومی شهروندان از مسائل اقتصادی  و اجتماعی و تاثیر چند جانبه آن بر محیط زیست پیرامونشان را  از مهم‌ترین پیامدهای عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوزه اجتماعی و زیست محیطی در یک جامعه دانست و تصریح کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در کشورهای در حال توسعه همچون کشور ایران تعداد روزافزونی از مردم و مسئولان دریافته‌اند که نمی‌توان حفاظت از محیط زیست را امری تجملی دانست و در اولویت‌های دست چندمی قرار داد.

وی اضافه کرد: آنها در یافته اند که مبارزه برای حفظ محیط‌ زیست در عین حال امری پیچیده و دشوار است و نمی‌توان مسئولیت این امر خطیر را صرفاً بر دوش یک سازمان یا ترکیبی از چند نهاد دولتی قرار داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: تجربه جهانی نشان داده است که مردم، خود نقشی بسیار مهم و اساسی در جلوگیری از تخریب روزافزون محیط زیست و معکوس کردن این روند برعهده دارند و این مهم تنها زمانی جامه عمل به تن خواهد پوشید که سازمان های دولتی و بخش خصوصی با تغییر رویکرد خود در زمینه های مختلف، شرایط مناسبی را جهت آموزش، اطلاع رسانی و  فرهنگ سازی برای شهروندان فراهم آورند.

وی با اشاره به این که افزایش جمعیت در کشور و روند رو به رشد مصرف گرایی در میان مردم باعث شد تا مدیریت پسماندهای جامد شهری از پیچیدگی های خاصی نسبت به گذشته برخوردارشود، تصریح کرد: خوشبختانه در طول دهه گذشته مدیریت پسماند در سطح کشور با تحولات رو به رشدی از جمله در کلانشهرها روبرو بوده اما با این وجود مدیریت پسماندهای جامد شهری در کشور در مراحل آغازین راه خود قرار گرفته و مسیر طولانی را در جهت دستیابی به ثبات زیست محیطی پیش رو دارد.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر این که آگاه سازی شهروندان از خطرات موجود و آموزش و اطلاع رسانی مناسب جهت کاهش تولید پسماند و تفکیک صحیح پسماندها در مبداء تولید می تواند به عنوان راه حلی اساسی مطرح شود، یادآورشد: انجام این مهم علاوه بر نیاز به مشارکت داوطلبانه شهروندان (به عنوان تولیدکننده پسماند) به عملکرد مناسب و اثربخش سازمان های دولتی، نیمه دولتی و نهادهای مردم نهاد نیز بستگی دارد.

وی با اشاره به این که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت پسماند های جامد شهری کشور با آگاهی به این مهم، در طول سالیان گذشته تلاش کرده تا با رویکرد آموزش اثربخش کاهش تولید و تفکیک پسماندها در مبداء به شهروندان و ایجاد تحول در سیستم مدیریت پسماندهای جامد شهر تهران، از عملکرد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی قابل قبولی در این حوزه برخوردار باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران  اقدامات شاخص سازمان در حوزه اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را برشمرد و گفت:روزانه در شهر تهران در حدود 5500 تن پسماند خانگی و 1500 تن پسماند لجن و سرشاخه، بیش از 40000 تن پسماندهای ساختمانی و عمرانی و در حدود  85 تن پسماندهای بهداشتی و درمانی تولید و جمع آوری می شود.

وی با اشاره به این که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از ادغام دو سازمان بازیافت و تبدیل مواد و سازمان خدمات موتوری در سال 1389 تشکیل شده است که  وظیفه مدیریت این حجم وسیع از انواع پسماند را به صورت روزانه بر عهده دارد،اضافه کرد: از مهم ترین فرآیندهای پیش روی سازمان در این زمینه می توان  به آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، جمع آوری پسماندها، تفکیک پسماندها در مبداء، انتقال پسماند، پردازش پسماند، دفع پسماند و مراقبت های پس از دفع پسماند اشاره کرد.

گفتنی است در پایان این همایش ضمن قدردانی از کوشش‌های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماند و تلاش این سازمان در جهت جلب مشارکت های  مردمی،  لوح تقدیر و نشان مسئولیت پذیری اجتماعی  به  مدیرعامل این سازمان اهدا شد..

شایان ذکر است این همایش توسط موسسه پژوهش اتاق بازرگانی ایران برگزار و قریب به 60 موسسه و نهاد در این همایش برگزیده شده بودند که سازمان مدیریت پسماند مقام اول را در بخش مسوولیت اجتماعی با رویکرد محیط زیست کسب کرد.در این همایش از سازمان ها، شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی که علاوه بر فعالیت در حوزه خود در بخش مسوولیت اجتماعی نیز فعالیت داشتند، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، پسماند ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار