مشهد؛

کاهش 30درصدی بیماری سالک در مشهد

سالک بیماریست که سال ها در ایران به خصوص در خراسان رضوی شایع است.

مسئول بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، درباره ی نحوه  شیوع این بیماری گفت: عامل بیماری سالک پشه ی خاکی است و همیشه در ایران بوده است.

دکتر نهبندانی افزود: . نخاله های ساختمانی و کال های بهسازی نشده و معابر خاکی می توانند در شیوع این بیماری تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی با تاکیدبر مسئله ی حاشیه نشینی شهر مشهد، ادامه داد: یکی از عوامل مهم در افزایش پشه ی سالک، حاشیه ی شهر و وجود زباله ها و نخاله های ساختمانی در آن مناطق است. هرچه معابر بهسازی و نخاله های ساختمانی کم شوند، پیش گیری بهتر صورت می گیرد.

مسئول بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی باتاکید براینکه برای جلوگیری از نحوه ی شیوع این بیماری باید آحاد جامعه وسازمان ها همکاری کنند گفت: در این زمینه با همکاری کارگروه سلامت استانداری، جلب حمایت همه ی دستگاه ها به ویژه شهرداری صورت گرفته است.

نهبندانی راه های پیش گیری از این بیماری به ویژه در فصل گرما را نصب توری برروی پنجره های منازل عنوان کرد و افزود: با توجه به گرمای این فصل ، سعی شود پوشش لباس ها به خصوص کودکان کامل باشد و هنگام خواباندن کودکان از پشه بند استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری سال های سال است که نه تنها در مشهد، بلکه در همه ی ایران وجود دارد و نمی شود توقع ریشه کن شدن داشت؛ اما روند کنترل این بیماری طی سال های گذشته رو به کاهش بوده است.

نهبندانی اظهار داشت: سالهای گذشته نیز شهرداری مشهد با جمع آوری نخاله های ساختمانی و سم پاشی کوههای آب و برق و نه دره این شهر اقدامات خوبی برای مبارزه با این پشه خاکی که ناقل ویروس سالک انجام داده است . در این طرح ماموران شهرداری با طرح سم پاشی را یصورت خانه به خانه اجرا کردند،همچنین آموزش ها و جلساتی در پارک ها و بوستان ها در این باره گذاشته شده که مجموع این اقدامات موجب کاهش 30 درصدی بیماری سالک در مشهد شده است.

از سال 88 شش هزار نفر دچار این بیماری بوده اند، به دو هزار نفر در سال 93 رسیده و امیدواریم در سال های آینده این آمار به تعداد انگشتان دست برسد.

انتهای پیام/س

  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.