فوتسالی ها در پی مربیان خارجی

کارنامه‌داران بی‌تیم، تیمهای بی‌مربی

بانزدیک شدن به آغاز رقابتهای هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتسال ایران زمزمه های انتخاب مربیان مختلف در تیم های لیگ برتری شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به آغاز رقابتهای هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتسال ایران زمزمه های انتخاب مربیان مختلف در تیم های لیگ برتری شنیده می شود. به همین جهت سیری در تاریخ فوتسال خواهیم داشت و کارنامه مربیان موفق تیم های بالای جدولی را بررسی می کنیم.
 
فوتسال رشته ای نوپا در جهان است که با سابقه ای حدود ۲۰ سال، حالا مورد توجه تمامی کشورهای مستعد قرار گرفته است. سابقه کم فوتسال تاریخ این رشته را بسیار مختصر تر از آنچه در نگاه اول دیده می شود کرده و دایره افراد و مربیان نخبه ایرانی این رشته آنچنان هم وسیع نیست و با نگاهی سطحی می توان به ارزشهای فنی نسبی مربیان پی برد.
 
جالب آنکه همین تعداد انگشت شمار مربی موفق در فوتسال نیز مورد بی توجهی مدیران کم سابقه و غیر فوتسالی باشگاه ها قرار می گیرند. باشگاه های زیادی در سالهای گذشته وارد فوتسال شده اند و نامی از آنها باقی نمانده است و گاهی مدیران این نوع باشگاهها اسیر برخی خبرسازی ها و زرق و برقها شده و فراموش می کنند که کارنامه مربیان مختلف را مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهند.
 
در سال گذشته هم که با توجه به موفقیت وحید شمسایی، پدیده مربی- بازیکنی باب شد و بسیاری از مربیان شایسته را از نیمکت های خوب لیگ به سکوهای تماشاگران و یا نیمکت تیمهای پایین تر منتقل کرد. مدیرانی که کار را به مربی – بازیکن ها سپردند دو نکته را در مورد موفقیت شمسایی فراموش کردند. اول آنکه شمسایی همیشه در فوتسال ایران استثنا بوده و دوم آنکه تیم قدرتمند فنی در کنار وحید شمسایی بار فنی تیم های او را افزایش داده و حتی در سالی که گذشت وزن فنی نیمکت تیم تاسیسات دریایی را می توان مساوی با سه یا چهار نیمکت از تیم های دیگر دانست. کاری که به عنوان نمونه در تیم دبیری هرگز شاهد آن نبودیم و با حضور اصغری مقدم درون زمین، سرپرست جوان این تیم و یا دیگر بازیکنان ذخیره هدایت تیم را برعهده می گرفتند که سرانجام به شکل گیری ضعیف ترین خط دفاع لیگ منجر شد.
 
در فاصله دو الی سه ماهه تا شروع لیگ برتر فوتسال وضعیت کادر فنی بسیاری از تیمها نامشخص می باشد و فقط سرمربی تیم تاسیسات دریایی تهران قطعی بوده و تیم های فرش آرای مشهد و فردوسی مشهد و آذرخش بندرعباس نیز به اختمال فراوان با همان کادر فنی به کار خود ادامه خواهند داد.  بدین ترتیب ۱۰ تیم لیگ برتر هنوز وضعیت مشخصی برای سال آینده ندارند و تنور مذاکرات مدیر – مربی داغ می باشد.
 
ازین رو بر آن شدیم تا مروری بر نامهایی داشته باشیم که در دوران چند ساله لیگ برتر فوتسال ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند.
 
لیگ فوتسال ایران تا سال ۲۰۰۳ غیر حرفه ای بود و در سال ۲۰۰۴ به لیگ برتر فوتسال ایران تغییر نام داد و در ده دوره گذشته با حضور ۱۴ تیم به شکل کنونی برگزار شده است.
 
از آغاز لیگ برتر فوتسال تا کنون به ترتیب تیم های زیر به عنوان قهرمانی در زمینه باشگاهی ایران دست یافته اند.
 
۲۰۰۴ – شن سای ساوه ( سعید تهمتن)
 
۲۰۰۵ – تام ایرانخودرو ( محمدحسن انصاریفرد )
 
۲۰۰۶ – شن سای ساوه ( ساویو سوسا از برزیل)
 
۲۰۰۷ – تام ایرانخودرو ( محمود خوراکچی )
 
۲۰۰۸ – فولاد ماهان اصفهان (‌علیرضا افضل )
 
۲۰۰۹ – فولاد ماهان اصفهان (حسین افضلی)
 
۲۰۱۰ – شهید منصوری قرچک ( رضا لک )
 
۲۰۱۱ – شهید منصوری قرچک ( رضا لک )
 
۲۰۱۲ – گیتی پسند اصفهان ( علیرضا افضل )
 
۲۰۱۳ – دبیری تبریز ( وحید شمسایی )
 
۲۰۱۴ – تاسیسات دریایی تهران ( وحید شمسایی )
 
البته به فهرست فوق می توان افتخارات بین المللی برخی از این مربیان را افزود. علیرضا افضلی و حسین افضلی هر کدام یک قهرمانی باشگاههای آسیا و رضا لک دو بار نایب قهرمانی در این مسابقات را تجربه کرده اند.
 
در ادامه فهرست مربیانی را که بیش از یک عنوان قهرمانی در فوتسال را تجربه کردند مشاهده می کنید:
 
۱- رضا لک ( دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی در لیگ برتر – دو نایب قهرمانی در جام باشگاههای آسیا- دو عنوان سومی در لیگ برتر _ یک بار صعود به لیگ برتر- حضور و قهرمانی در کادر فنی تیم ملی)

 
رضا لک سرمربی با اخلاق فصل پیش میثاق تهران پرافتخارترین مربی ایران است که دو بار با تیم کم ستاره منصوری قرچک به عنوان قهرمانی لیگ رسید و سابقه دو نایب قهرمانی در جام باشگاههای آسیا و یک نایب قهرمانی در لیگ را دارد، قبل از حضور در تیم منصوری توانسته بود تیم راه آهن تهران را به لیگ برتر فوتسال برساند ولی فصل گذشته در تیم میثاق سال سختی داشت و نتوانست رتبه درخوری برای این تیم کسب کند.
 
۲- علیرضا افضلی ( دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ برتر – یک قهرمانی آسیا – دو بار صعود به لیگ برتر )

 
علیرضا افضل به جز عناوین قهرمانی تا کنون موفق شده تیم های پست اصفهان و کاشی نیلو اصفهان را به لیگ برتر برساند اما او نیز در سال گذشته از سکوی تماشاگران مسابقات لیگ برتر را تماشا کرد. البته اتفاقات مربوط به تبانی سال ۹۰ کمی موفقیت های وی را تحت تاثیر قرارداده است.
 
۳ – وحید شمسایی( دو قهرمانی در لیگ برتر )
 
وحید شمسایی جوان در دو سال گذشته به عنوان مربی بازیکن به عنوان قهرمانی لیگ دسته یافته و در سالهای آینده می تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد اما حضور او در تیم تاسیسات دریایی قطعی است.
 
۴- حسین افضلی ( قهرمانی در لیگ برتر – قهرمانی در جام باشگاههای آسیا)
 
حسین افضلی بعد از قهرمانی با فولاد ماهان برهه ای در تیم گیتی پسند و فیروز صفه اصفهان و سپس در زمزم اصفهان حضور یافت اما نتوانست توفیق قبلی را تکرار کند و روزهای زیادی با وجود افتخارات خانه نشین باشد.
 
همچنین به این فهرست می توان حسین شمس و محمود خوراکچی را افزود که یک قهرمان در لیگ دارند اما نتایج نامناسب شمس در دبیری و سقوط تیم شهرداری ساوه با خوراکچی قهرمانی آنها در سالهای قبل از ۲۰۰۷ را تحت تاثیر قرار داده است.
 
سعید تهمتن و ساویو سوسا و محمد حسن انصاریفرد نیز دیگر مربیانی هستند که موفق به کسب جام شده اند اما هم اکنون در فوتسال ایران فعالیت نمی کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: فوتسال ، رقابت ، مربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار