در گفتگو با بوستون گلوب مطرح شد؛

کری:مخالفت کنگره با توافق نهایی به معنای پایان تحریم‌های بین المللی علیه ایران است/ اظهارات نتانیاهو درباره ایران محقق نخواهد شد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: بر خلاف آنچه که اعضای کنگره تصور می کنند، توافق هسته ای ایران یک توافق خوب است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه "بوستون گلوب" اعلام کرد بر خلاف آنچه که اعضای کنگره تصور می کنند، توافق هسته‌ای ایران یک توافق خوب است.

به گفته کری، "من با این موضوع که کنگره در توافق نهایی با ایران نقش داشته باشد مشکلی ندارم، با این وجود آنچه که پیش روی ماست انتخاب میان این توافق یا یک توافق شدیدتر نیست. تنها انتخاب، نهایی شدن همین توافق و یا توافق نکردن است."

وی در ادامه افزود: "اگر روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس که همگی جزء قدرت‌های هسته‌ای جهان محسوب می‌شوند، این توافق را امضا کنند و همه کارشناسان آن ها هم اعلام کنند که این یک توافق خوب است، آنگاه در صورتی که کنگره بخواهد به دلایل سیاسی این توافق را لغو کند، همگی پا پس خواهند کشید. اگر پنج قدرت جهانی پا پس بکشند، این به معنای پایان تحریم های بین المللی علیه ایران خواهد بود."

کری در ادامه اذعان کرد: "اگر این کشورها گمان کنند ما یک توافق منطقی با ایران داشته ایم و کنگره تنها مخالف این توافق است، آنگاه هیچگاه به اعمال تحریم‌های خود علیه این کشور ادامه نخواهند داد. آنگاه آمریکا نخواهد توانست قدرت‌های جهانی را تحت کنترل خود داشته باشد."

وی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی افزود: "افسانه پردازی هایی که اخیرا از نتانیاهو خطاب به جمهوری خواهان شنیده ام، اینکه آنها (ایران) را تا حد مرگ تحت فشار قرار دهید و تحریم ها را افزایش دهید، محقق نخواهد شد."

کری ضمن اشاره به اظهارات اخیر مقامات کشورمان درباره توافق نهایی گفت، "اگر موضوعات مطرح شده با آنچه که بر سرشان به توافق رسیده ایم و آنچه که باید به آن بپردازیم، تفاوت داشته باشد، هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد."

کری در این گفتگو همچنین بر جنبه مهمی از توافق نهایی یعنی بازرسی نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: "ما 25 سال -که زمان بسیار زیادی است- صرف بازرسی روزانه چرخه سوخت هسته ای ایران کرده ایم؛ تمام اورانیوم از معدن تا آسیاب، کیک زرد، سانتریفیوژ و در نهایت پسماندها را بررسی کرده ایم."

وی در پایان مدعی شد: "اگر ببینیم ایران در این جهت (ساخت سلاح هسته ای) حرکت می کند، آنگاه ابتدا تحریم ها را باز می گردانیم و بعد فورا گزینه نظامی را اجرا خواهیم کرد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
اول سلام ؛ دوم آقای کری شما در حدی نیستی که درباره گزینه نظامی حرف بزنی. ما ایرونیا با تکیه به شریعت ناب محمدی (ص) پشت هر ظلم وجنايتي رو به زمین میزنیم و آماده رخست رهبر عزیزمون برای مقابله با تمام گزینه های روی ميزتون هستیم. امضا : جوان ایرانی
Germany
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مرگ بر اسراییل ومرگ بر امریکا جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
بس کنید اینهمه هارت . پورت رو.... گزینه نظامی دیگه به درد عمه ات میخوره...
-
علی
۱۰:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
بازی کنگره با دولت امریکا سیاسی وامتیاز گیری است
آخرین اخبار