اهواز؛

سالک،بیماری جدی ولی قابل پیشگیری

سالک نوعی بیماری پوستی است که به وسیله گزش و خونخواری پشه خاکی (آلوده به نوعی انگل ) منتقل است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛  مدیر بیماری های واگیردار مرکز بهداشت استان در خصوص بیماری سالک گفت :  سالک در بسیاری از مناطق کشور ما از جمله خوزستان شیوع بالایی دارد و سالانه حدود بیست هزار مورد مبتلا در کشور ثبت و گزارش میشود.
  
دکتر امیری در خصوص بیماری سالک اینگونه توضیح داد:
 
سالک توسط گزش برخی گونه های پشه خاکی آلوده  منتقل می شود. در ایران دونوع سالک وجود دارد:نوع شهری (نوع خشک)و روستایی (نوع مرطوب).

دوره پنهان (کمون ) بیماری :  در نوع شهری (خشک ) 2تا8 ماه ودر نوع روستایی (مرطوب) معمولا کمتر از 4 ماه است.

علائم بیماری :

چند هفته تا چند ماه پس از گزش پشه خاکی، برجستگی کوچک قرمز رنگی ظاهر می شود که به تدریج بزرگتر شده و مرکز آن زخم می گردد. ضایعات ممکن است متعدد باشند. در سالک روستایی ترشحات چرکی روی زخم وجود دارد ولی ضایعه سالک شهری معمولا خشک و بدون ترشح است . ضایعات معمولا بدون درد و خارش هستند ولی ممکن است توسط میکروبهای سطح پوست دچار عفونت های ثانویه گردند.

چرا سالک یک بیماری جدی است؟

ضایعه سالک به صورت یک زخم بد شکل ممکن است برای بیش از یک سال باقی بماند و موجب یک ضایعه ی ماندگار در محل گزش بشود ضمن اینکه در صورت ایجاد عفونت های ثانویه با باکتی ها موجب ایجاد عوارض منتشر می شود.

عادات رفتاری پشه خاکی:

پشه خاکی بیشترین فعالیت را در فصول بهار و تابستان و در هنگام غروب آفتاب دارد پشه خاکی روی کودها ، زباله ها ، لانه های پرندگان و اماکن مخروبه تخم گذاری کرده و تکثیر می یابد.پشه خاکی معمولا قسمت هایی در معرض گزش و بدون پوشش بدن (دست، پا و صورت) را مورد گزش قرار می دهد.

راه های پیشگیری:

جمع آوری و دفع زباله، نخاله های ساختمانی و تسطیح مخروبه ها، که مکانی مناسب برای تکثیر پشه های خاکی هستند.

-درمان به موقع بیماران
- معدوم کردن سگ ولگرد
-معدوم کردن موش های صحرایی
- استفاده از توری با منافذ ریز در پنجره ها  و پشت درها برای جلوگیری از ورود پشه خاکی به داخل خانه
- استفاده از پشه بندهای آغشته به حشره کش در طول شب
- استفاده از پماد و قلم های دافع حشرات در صورت خروج از منزل و هنگام فعالیت پشه پوشیدن لباس های آستین بلند در مناطق آلوده

درمان:

سالک شهری : مخزن این نوع سالک افراد بیمار می باشند و درمان آنها موجب کنترل بیماری می گزد بنابراین درمان افراد بیمار لازم است .
سالک روستایی:
فقط موارد خاص و با نظر پزشک نیازمند درمان هستند مثلا ضایعات روی صورت ضایعات بزرگتر از 3 سانتی متر و غیره.
درمان ممکن است چند هفته به طول بینجامد
پانسمان ضایعه در کنترل بیماری بسیار مهم است بنابراین لازم است محل زخم روزانه 1 یا 2  بار با آب و صابون شسته شده و سپس با بتادین یا پماد اکسیدزینک و یک قطعه گاز استریل پانسمان گردد.

دانش آموزان عزیز:
اطلاعات لازم در مورد سالک را در اختیار خانواده هایتان قرار دهید.
در صورت بروز بیماری یا مشاهده موارد مشکوک هر چه سریعتر به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی ، پایگاه های بهداشتی یا خانه های بهداشت مراجعه کنید.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.