جشن 150سالگی شاعر برنده نوبل

ایرلندی‌ها امسال با صدها برنامه فرهنگی و هنری سالگرد تولد «دبلیو.بی ییتس» شاعر سرشناس برنده نوبل ادبیات را جشن می‌گیرند.


 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، صدوپنجاهمین زادروز ویلیام باتلر ییتس شاعر بزرگ ایرلندی که در سال 1923 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد،‌ به زودی در زادگاه او و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود.
 
دولت ایرلند به همین مناسبت بودجه‌ای 500 هزار یورویی را برای گرامی‌داشت زندگی و آثار این شاعر برنده نوبل اختصاص داده است. دولت این کشور از ماه‌ها پیش مبلغ بودجه را اعلام کرده و از نهادهای مختلف برای معرفی پروژه‌های فرهنگی در سطح داخلی و بین‌المللی دعوت کرده است.
 
بیش از 40 کشور برای برگزاری صدها برنامه در بزرگداشت ییتس اعلام آمادگی کرده‌اند. برگزاری کنسرت شعرخوانی‌، نشست‌های ادبی و نمایش فیلم از جمله این برنامه‌ها هستند.
 
نمایشگاهی با نام «ییتس 2015» در سنگاپور و کنفرانس‌هایی در بوداپست، وین و لندن برپا می‌شود. ایرلندی‌ها ییتس را شاعری می‌دانند که کارهایش هم مورد پسند عموم جامعه است، هم مناسب حال خوانندگان خاص.
 
تمبرهایی به یاد صدوپنجاهمین سالگرد تولد این چهره ادبی، به همراه سکه‌هایی 15 یورویی در این روز از سوی دولت ایرلند چاپ و ضرب می‌شود. همچنین فستیوالی‌ چهارروزه در سیلگو برای بزرگداشت نام او برگزار می‌شود.
 
ویلیام باتلر ییتس که شعرهایش جزو محبوب‌ترین قطعه‌ها در میان ایرلندی‌هاست‌، متولد 13 ژوئن 1865 است. او که شعرهایش الهام‌بخش دیگر شاعران و نویسندگان بوده‌، در سال 1939 درگذشت. آثار این شاعر که یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن بیستم محسوب می‌شود، شامل مضامین عاشقانه و سیاسی است.
 
به گزارش گاردین‌، «کلینت ایست‌وود» در «عزیز میلیون دلاری» و «استیون اسپیلبرگ» در فیلم «هوش مصنوعی» از شعرهای ییتس استفاده کرده‌اند. همچنین بسیاری از کارهای این شاعر برنده نوبل الهام‌بخش موسیقی‌دانان معاصر شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نوبل ، شاعر ، هنرمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار