در مصاحبه با شبکه «پی بی‌اس»؛

ظریف: تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نیاورد/ می‌خواهیم با غرب براساس احترام متقابل گفتگو کنیم

وزیر خارجه ایران، تأثیر تحریم‌های غرب را در پیشبرد مذاکرات هسته ای رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه «پی بی‌اس» این عقیده را که تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره آورده است رد کرد. 

وی در گفتگو با چارلی روز مجری شبکه پی بی‌اس نیوز اظهار داشت: «اگر دولت آمریکا می‌خواست دشمن مردم ایران باشد... با اعمال تحریم موفق شده است.» 

ظریف افزود: ما می‌خواهیم با غرب بر اساس احترام متقابل گفتگو و تعامل داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم با غرب خصومت داشته باشیم.

چارلی روز گفت:همه می‌دانند که رهبر (معظم) ایران از قدیم دیدی منفی درباره آمریکا داشته است. 

ظریف در پاسخ گفت: مسئله این است که فقط رهبر معظم نیست که چنین دیدگاهی دارد؛ بلکه عموم مردم ایران چنین نظری دارند. عموم مردم ایران درباره نیات آمریکا بسیار تردید دارند؛ این یک واقعیت است. 

ظریف با اشاره به بی‌اعتمادی موجود میان آمریکا و ایران، ادامه داد: باید بدانیم و قبول کنیم که در این خصوص، زمینه‌های تاریخی وجود دارد و باید ببینیم از طریق همکاری برای حل این مسئله می‌توانیم دیوار بی‌اعتمادی را به تدریج از میان برداریم. لازم است ببینیم آیا آمریکا حاضر است با مردم ایران بر اساس احترام متقابل، برخورد کند. 

وزیر خارجه ایران در بخشی دیگر از این گفتگو تاکید کرد: وقتی آمریکا دیدگاه خود را درباره حق هسته‌ای ایران تغییر داد، ایران به مذاکرات بازگشت. 

چارلی روز از ظریف پرسید آیا شما اذعان می‌کنید که تحریم‌ها به اقتصاد شما خسارت زده است؟ 
ظریف گفت: «البته؛ اما تحریم‌ها دید و ذهنیت حکومت ایران را تغییر نداد. دولت ایران به کار خود ادامه داد و سانتریفیوژهای بیشتری ساخت.» 

وی ادامه داد: تحریمها جو و ذهنیتی را در میان مردم ایران ایجاد کرد که آمریکا نمی‌خواهد با آن‌ها رفتار خوبی داشته باشد و اینکه آمریکا می‌خواهد به آن‌ها فشار بیاورد. 

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما همیشه در مذاکرات حاضر بوده‌ایم؛ اکنون این آمریکاست که تفکر برچیده شدن کامل غنی سازی را کنار گذاشته است. اگر آمریکا ده سال پیش قبول کرده بود ایران حق غنی سازی دارد، ما این همه مسائل بیهوده و بی‌معنا را در این ده سال نداشتیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار