منطقه آزاد اقتصادی ساحلی دریای خزر تشکیل شود

تدوین و تصویب سند مدیریت توسعه حاشیه خزر ضروری است و برای تعامل سازنده بین مناطق آزاد و ویژه کشورهای منطقه، یک مجموعه واحد تحت عنوان منطقه مشترک آزاد اقتصادی خزری با محوریت و الگوبرداری از منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شود.

منطقه آزاد اقتصادی ساحلی دریای خزر تشکیل شودبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مانا، استاندار گیلان در پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر که به میزبانی این منطقه در زیبا کنار در حال برگزاری است با ارائه پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد اقتصادی ساحلی کشورهای این دریا به بازرگانان پنج کشور حاشیه خزر، اظهار داشت: با عنایت به توانمندیهای کشورهای منطقه و تحولات سالهای اخیر، تدوین و تصویب سند مدیریت توسعه حاشیه خزر ضروری است و برای تعامل سازنده بین مناطق آزاد و ویژه کشورهای منطقه، یک مجموعه واحد تحت عنوان منطقه مشترک آزاد اقتصادی خزری با محوریت و الگو برداری از منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شود.

دکتر محمد علی نجفی با بیان اینکه از ۲۰ سال قبل با آستراخان روسیه تبادل اقتصادی داریم، افزود: نخستین نمایشگاه صنعتی ایران توسط گیلان در آستراخان برگزار شد و در همان سالها نیز خطوط کشتیرانی و هوایی، آستراخان به استان گیلان ایجاد شد و این درحالی است که این استان در بندر اکتائو قزاقستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای حاشیه خزر نیز فعالیت‌خوبی داشته است.

نجفی با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در بهتر شدن فضای بین المللی برای رونق تجارت خارجی کشورمان گفت : حضور گرم بخش خصوصی در نشست توسعه و سرمایه گذاری با رئیس جمهوری پاسخ روشن به سیاست های اقتصادی و دیپلماسی فعال دولت است که فضای بهتری را برای کار و تلاش و رونق اقتصادی ایجاد کرده است.

وی خواستار گسترش روابط اقتصادی بخش خصوصی گیلان با همه کشورها شد و تصریح کرد: آماده استقبال از سرمایه گذاران خارجی و داخلی هستیم و زمینه این روابط را بصورت گسترده فراهم می‌کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه تقویت تشکل های غیردولتی جزء راهبردهای اصلی ما است، گفت برگزاری این نشست در منطقه آزاد انزلی نشان دهنده پیوند خوب بین این دو بخش است و باید از فرصت منطقه آزاد انزلی برای تقویت بخش خصوصی در سطح منطقه بهره گیریم.

دکتر محمد علی نجفی به تجارت گیلان با کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و برگزاری این اجلاس را فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های مختلف گیلان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارزیابی کرد و گفت: توسعه تجارت گیلان با کشورهای حاشیه خزر به عنوان استان معین در خدمت منافع ملی کشور است و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این کشورها در ساخت راه آهن رشت به آستارا که به نفع روابط اقتصادی همه طرفها می باشد استقبال می‌کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به منابع نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر، اظهار داشت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و دولت ایران برای توسعه روابط خود را با شرکای حاشیه خزر عزم جدی دارد.

نجفی با اشاره به ظرفیت ۳ درصدی ذخایر نفت و ۵ درصدی ظرفیت گاز جهان در آسیای میانه، افزود: منابع انرژی در کشورهای حاشیه خزر دارای اهمیت‌های زیادی است چراکه بازارهای مصرف جهانی به دنبال جایگزین برای نفت و گاز خلیج فارس است و ذخایر نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر و بستر این دریا، از بهترین جایگزینهای ممکن ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور تولید کننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت و گاز است، خاطرنشان کرد: آماده ترانزیت نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر هستیم، و راهبرد کشورهای خزر در منطقه با توجه به وضعیت اقتصادی جهان برد برد است.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی گیلان، تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی یک ظرفیت بزرگ برای افزایش مبادلات تجاری است.

پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر با میزبانی سازمان منطقه آزاد انزلی از روز گذشته با حضور ۴۰۰ فعال اقتصادی کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و کشور مدعو تاجیکستان، به منظور توسعه همکاریهای بازرگانان حوزه خزر با محوریت این منطقه آغاز و در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.