معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران گفت: این طرح، موضوعی است که بانک مرکزی در مصوبات سال 88 و 91 خود به صراحت تصریح کرده و حتی کارمزد خدمات هم به مبلغ 25 تومان در اختیار بانک‌ها قرار داده است، اما در حال حاضر هیچ یک از بانک‌ها این مبلغ 25 تومانی را به عنوان هزینه خدمات دریافت نمی‌کنند.

خانم بکلیان////////////////در حال حاضر فقط هزینه ارسال پیامک بانک کسر می شود نه کارمزد/ طبق مصوب بانک مرکزی باید کارمزد 25 تومانی دریافت شودولی اله فاطمی اردكانی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درخصوص سیستم پیامکی بانک‌ها و هزینه‌های آن گفت: پیامک یکی از سرویس‌هایی است که برای اطلاع رسانی آخرین تراکنش توسط بانک‌ها به مشتریان عرضه شده است که این طرح دو موضوع را شامل می‌شود؛ یکی کارمزدهای دریافتی برای ارائه این خدمت در سامانه‌های بانکی و دیگری هزینه ارسال پیامک است که در حال حاضر فقط هزینه ارسال پیامک دریافت می‌شود.

وی افزود: این طرح موضوعی است که بانک مرکزی در مصوبات سال 88 و 91 خود به صراحت تصریح کرده و حتی کارمزد خدمات هم به مبلغ 25 تومان در اختیار بانک‌ها قرار داده است، اما در حال حاضر هیچ یک از بانک‌ها این مبلغ 25 تومانی را به عنوان هزینه خدمات دریافت نمی‌کنند و فقط هزینه ارسال پیامک که برای بانک‌ها بسیار گزاف و سنگین شده است را از مردم اخذ می‌کنند.

بنابراین فقط هزینه ارسال پیامک توسط بانک‌ها دریافت می‌شود و این نکته وجود دارد که این هزینه به ازای ارسال هر پیامک نیست زیرا اگر بخواهیم هزینه تک تک پیامک‌ها را کسر کنیم حجم تراکنش‌های مازاد و ریز، موجب ناکارآمدی سیستم‌های بانکی خواهد شد.

فاطمی اردکانی در ادامه افرود: به همین دلیل یک متوسطی حساب می‌شود تا به صورت سالانه یا چند ماه یکبار مبلغی از مردم اخذ شود که هم برای هزینه پیامک است هم برای افزایش تعداد پیامک‌ها که امنیت حساب مشتریان را در پی خواهد شد، اخذ خواهد شد.

خوشبختانه سیستم ارسال پیامک در همه‌ بانک‌ها به قدری سریع عمل می‌کند تا اگر مشکلی برای حساب مشتری بود بلافاصله اطلاع رسانی شود تا فرد فورا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: بانک‌ها علاوه بر اخذ هزینه پیامک اجازه اخذ کارمزد هم دارند اما براساس شرایط فعلی، بانک‌ها تصمیم دریافت این کارمزد را ندارد اما تنها هزینه‌ای که شروع به دریافت آن از مشتری کرده‌ایم، هزینه‌ای است که از سوی بانک‌ها به اپراتور‌های تلفن‌های همراه پرداخت می‌شود.

سال پیش در بانک ملی حدود 4 میلیون مشتری از این سرویس استفاده کردند و با توجه به اینکه تعداد مشتریان به 8 میلیون نفر افزایش داشته پیش‌بینی ما این است که تا 50 میلیارد تومان هزینه این سیستم شود که پرداخت این هزینه علاوه بر هزینه‌های جاری و توسعه‌ای، برای بانک بسیار سخت است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران تصریح کرد: در صورتی که اگر این مبلغ را به تعداد مشتریان فعال تقسیم کنیم پرداخت سالانه 10 هزار تومان در طول یک سال، در مقابل هزینه‌های روزانه کم است اما در کلان برای یک سازمان بزرگ از بودجه‌های جاری آن بسیار فراتر است که جلوی توسعه و امنیت را خواهد گرفت و می‌توان اخذ این مبلغ و کمک مردم به بانک‌ها به نحوی برای توسعه بیشتر این خدمات و افزایش امنیت حساب‌ها کمک به سزایی شود.

از مشتریان جدید هزینه سالیانه دریافت می‌شود

ولی الله فاطمی اردكانی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در ادامه گفت: برای مشتریانی که از گذشته این سیستم را داشتند اگر علاقمند به ادامه دریافت این سیستم باشند در دو مرحله هزینه دریافت خواهد شد؛اما افرادی که برای اولین بار این سیستم را دریافت می‌کنند در ابتدای فعال سازی این سرویس یک مبلغ سالیانه دریافت می‌شود که تا یک سال اعتبار دارد و مبلغی که در حال حاضر در نظر گرفته شده است، 10 هزار تومان برای یک سال است.

وی درخصوص آگاهی مشتریان از دریافت هزینه سرویس پبامک، گفت: مشتریانی که از قبل دارای این سرویس بودند در ابتدا فرمی را پرکرده‌اند که در آن فرم از طرف مشتری این نکته ذکر شده است که هزینه این سرویس را پرداخت خواهیم کرد اما در سال‌‌های گذشته این هزینه دریافت نمی‌شد اما با توجه به افزایش این پیامک‌ها و هزینه‌های آن مجبور به دریافت این هزینه‌ها از مشتریان  خود شده‌ایم که از آن‌ها مجوز لازم را داشته‌ایم اما هر یک از مشتریان که مایل به دریافت این سرویس نیستند می‌توانند با ارسال عدد یک به شماره پیامک بانک انصراف دهند.

فاطمی اردکانی در پایان تاکید کرد: اما ذکر این نکته ضروری است که باز هم برای همه‌ مشتریان پیامک رایگان در شرایط ضروری ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، ملی ، پیامک ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
اینهمه پول ما پیش بانک میمونه سودشو میخورن بس نیست؟اقتصاد مقاومتی به ضرر مردم تموم شد انگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
چطوری میشه غیرفعال کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
من برای فعال کردن پیامکم به بانک رفاه رفتم گفتن ده هزار تومن هزینه داره منم خیلی شیک و مجلسی ده میلیون حسابمون بستم .
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۲۳:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
جالبه من سرویس پیام کوتاه بانک ملی ام خیلی وقته فعال است و در زمان های واریز اکثرا پیام نمیاد و در زمان برداشت با تاخیر حداقل نیم ساعته پیامک میاد حالا برای این سیستم ابتدایی باید هزینه هم بدم.
Singapore
حسین
۱۷:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
من ک غیر فعالش کردم ...

این پولا خوردن نداره ...
Singapore
حسین
۱۷:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
من ک غیر فعالش کردم ...

این پولا خوردن نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۱۲:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
جالبه پس سود پولهای مشتریان که تو حسابهای جاری و پس انداز هست چی میشه اون وقت برای یک پیام اطلاع رسانی مشتریان باید هزینه پرداخت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
+
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
مثبت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
پول های ما برای بانک یک سرمایه است که سود ناچیزی در سپرده ها داده میشود.
و شرم آور است برای خدمات خود پول دریافت کنند.
هر بانکی این اقدارم را انجام دهد من حسابم را میبندم. نه برای 10000 تمن
برای این اقدام
Iran (Islamic Republic of)
علیش
۰۹:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
بانکهاکه هرکاری دوست دارندمیکنند دریافت هزینه پیامک هم روش.
آخرین اخبار