کارشناس فرانس24:

قطر برای دهن‌کجی به آمريکا جنگنده‌های رافال را می‌خرد

کارشناس شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، علت تصمیم قطر برای خرید بیست و چهار فروند هواپیمای جنگنده رافال از فرانسه را رقابت با عربستان سعودی و دهن کجی به آمریکا دانست.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، فرانس بیست و چهار در مقدمه این تحلیل گزارش داد: فرانسه پس از چهارده سال انتظار، جنگنده های رافال را صادر می کند. اکنون پس از مصر و هند، قطر مشتری جنگنده های رافال شده و قرار است بیست و چهار فروند از این هواپیماها را خریداری کند. قرار است روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر، قرارداد فروش این جنگنده ها رسمیت یابد. ارزش این قرارداد شش میلیارد یورو است. به این ترتیب در کمتر از شش ماه، سه قرارداد بزرگ برای فروش رافال به امضا رسیده است. مصر بیست و چهار فروند، هند سی و شش فروند و اکنون قطر مشتری بیست و چهار فروند از این جنگنده ها هستند. مجموع ارزش فروش این هشتاد و چهار فروند هواپیمای رافال بیش از چهارده میلیارد یورو است. قرارداد امضا شده با مصر سه میلیارد یورو، با هند پنج میلیارد یورو و با قطر شش و سه دهم میلیارد یورو ارزیابی می شود که خبر خوبی برای اقتصاد فرانسه است. از زمان عملیاتی شدن جنگنده های رافال در ارتش فرانسه در سال دو هزار و چهار، صادرات این هواپیماها شش بار با شکست مواجه شده است. علاوه بر کشورهای مذکور، دست کم دو کشور دیگر یعنی امارات عربی متحده و مالزی نیز خریدار بالقوه رافال هستند. 
گوتیه ریبینسکی کارشناس شبکه در این خصوص که چرا کشور کوچک قطر چه از لحاظ وسعت و چه از لحاظ جمعیت اکنون در حال مسلح کردن خودش است گفت: زیرا قطر کشوری است که می خواهد عمیقا خود را از قیومیت دیپلماتیک، سیاسی و حتی دینی همسایه بزرگ سعودی اش رها کند. از مدتها پیش این روند در جریان است و قطر همچون قورباغه ای است که تلاش می کند خود را بزرگتر از گاو کند. قطر تلاش می کند و در این راه موفقیت هایی نیز بدست آورده است نه فقط دیپلماسی داشته باشد که به این کشور اجازه دهد به عنوان مثال در زمان گروگانگیری ها برای مذاکره مداخله کند و در زمان آزادی گروگانها گفته می شود که هیچ کس پولی پرداخت نکرده است اما می دانیم که قطر پرداخت کرده است و همچنین در قبال آمریکایی ها نیز دیپلماسی داشته باشد. صنعت آمریکا به طور گسترده از بازار قطر بهره می برد و از سوی دیگر قطر از سازمان های تروریستی همچون سازمان دولت اسلامی (داعش) حمایت می کند. همه اینها در رقابت فوق العاده شدید و گاه تنگاتنگ بین عربستان و قطر صورت می گیرد برای اینکه معلوم شود چه کسی بر این منطقه تسلط دارد.
این کارشناس در این باره که چرا صادرات رافال چهارده سال طول کشیده است گفت: ابتدا به این علت که این هواپیما بسیار گران است و فناوری اش جلوتر از زمانش است و اینکه کالای لوکسی محسوب می شود. در مقام مقایسه می توان گفت که خریدار رافال انگار در زمینه خودرو بهترین خودروها را خریده است. علاوه بر گران بودن قیمت، موضوع سلطه آمریکا نیز مطرح است. باید گفت آمریکا فکر می کرد که با به راه افتادن بهارهای عربی باید از قطر پیروی کرد و قطر نیز می گفت که باید از اخوان المسلمین پیروی کرد. زمانی که آمریکایی ها نتایج دولت اخوان المسلمین را بویژه در مصر دیدند به قطر پشت کردند و قطر امروز با خرید رافال به آمریکا می گوید که ما نیازی به شما نداریم و با دهن کجی به آمریکا می گوید که از فرانسه خریداری می کند.




انتهای پیام/
برچسب ها: قطر ، رافال ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار