کرمانشاه؛

حمام توکل کجاست؟

حمام تاریخی «کهنه» یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های محله گرگون کنگاور بوده است که در میان مردم این محله به حمام «توکل» معروف شده است.

به گزارشتوکل جایش کجاست؟خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه، حمام تاریخی«کهنه» که یکی از حمام های تاریخی وقدیمی درمیان مردم کنگاور بوده است که درضلع غربی معبد آناهیتا وضلغ جنوبی راسته پالاندوزها درمحله گرگون کنگاور قراردارد در میان این مردم به نام حمام «توکل» معروف شده است.

حمامی که به حمام توکل معروف است دارای سربینه‌‌ای هشت ضلعی با قطر585*575 سانتیمتر بوده و صفحه‌ای درهر ضلع این حمام ساخته شده است که به عنوان رختکن این بنا محسوب می‌شود.

همچنین در گرمخانه  که در وسط شمال شرقی راهروی ورودی این بنا قرار دارد که این راهرو  به حمام گرم راه پیدا می‌کند، که به صورت ال بوده است و در سمت راست این راهرو طاق گهواره‌ای وجود دارد که به شکل مستطیل ساخته شده است.

گرمخانه از دو قسمت تشکیل شده است که وسط آن گنبدی مدور بوده و اطراف گنبد طاق‌های جناغی را شامل می‌شود که در ضلع شمالی این بنا خزینه آب گرم وجود داشته و در سمت غرب این بنا خزینه آب سرد که جدیدا محل وارد شدن به خزینه آب گرم را برداشته و تبدیل به دوش نموده‌اند وخزینه آب سرد هم به خلوتگاهی تبدیل شده است.

و همچنین طاق هلالی در این بنا وجود دارد که به تنورخانه حمام معروف است که این تنورخانه در ضلع شرقی گرمخانه به شکل مستطیل طراحی شده است.

این حمام قدیمی مربوط به دور‌ه صفوی بوده است که در تاریخ 16آبان ماه 1379 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.