با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور؛

کلید احداث آزادراه همدان-كرمانشاه زده شد

معاون اول رئيس جمهور در ابلاغ مصوبه هيأت وزيران برای احداث آزادراه همدان-كرمانشاه به طول 206 كيلومتر، اعلام كرد: تامين 100 درصد منابع مالی مورد نياز تا مرحله بهره‌برداری و تسويه كامل هزينه‌ها بر عهده و تعهد طرف مشاركت است و دولت هيچ گونه تعهدی در خصوص تأمين هزينه‌های اجرایی طرح نخواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي؛ متن مصوبه هيئت وزيران بدين شرح است:

1) وزارت راه و شهرسازي كه از اين پس "وزارت" ناميده مي‌شود مجاز است براي احداث آزادراه همدان-كرمانشاه حدفاصل همدان-سنقر-بيستون و كرمانشاه به طول حدود 206 كيلومتر و تأسيسات جانبي خاص و نگهداري و بهره برداري از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشاركت با شركت احداث، نگهداري و بهره برداري آزاد راه همدان-كرمانشاه كه از اين پس به اختصار "طرف مشاركت" ناميده مي‌شود، با رعايت ضوابط و مقررات زيست محيطي و ساير مقررات و آيين نامه قانون مشاركت اقدام نمايد.

2) تامين 100 درصد منابع مالي مورد نياز تا مرحله بهره‌برداري و تسويه كامل هزينه‌ها بر عهده و تعهد طرف مشاركت بوده و دولت هيچ گونه تعهدي در خصوص تأمين هزينه‌هاي اجرايي طرح نخواهد داشت.

3) انجام كليه امور پيمانكاري مرتبط با موضع مشاركت، پس از تصويب قيمت‌هاي پيشنهادي توسط وزارت و با تأييد صلاحيت پيمانكار/ پيمانكاران مربوط از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بر عهده طرف مشاركت خواهد بود.

4) دوران مشاركت معادل هجده و نيم سال شمسي مشتمل بر سه و نيم سال دوران احداث كامل و 15 سال دوران بهره برداري خواهد بود. گزارش هزينه-درآمد پروژه مورد تأييد وزارت و طرف مشاركت مبناي محاسبه دوران احداث و بهره‌برداري است.

5) سود قطعي مورد انتظار سرمايه گذاري طرف مشاركت حداكثر معادل سود سالانه سپرده‌هاي بلند مدت پنج ساله نزد بانك‌هاي دولتي به علاوه چهار درصد مي‌باشد و جزئيات آن از سوي وزارت در قرارداد مشاركت پيش بيني مي‌شود. مبناي محاسبه سود به ريال انجام مي‌گردد.

تبصره: چنانچه در اثر قصور طرف مشاركت و يا پيمانكار/پيمانكاران وابسته به طرف مشاركت، دور احداث بيش از سه و نيم سال به طول انجاميد، به زمان مازاد هيچ گونه سودي تعلق نخواهد گرفت. همچنين در صورتي كه به علت مذكور، عمليات عمراني تمام و يا قسمتي از پروژه قبل از خاتمه آن متوقف شود، ضمن آنكه هيچ گونه تعهدي در ارتباط با هزينه‌هاي انجام شده از سوي طرف مشاركت بر عهده وزارت نبوده، وزارت مي تواند قرارداد مشاركت را اصلاح و محدود نموده و باقي مانده عمليات اجرايي را به ديگر متقاضيان واگذار نمايد. در اين صورت پس از محدود شدن قرار داد مشاركت، سودي براي آورده سرمايه‌گذار محاسبه و منظور نگرديده و هر گونه اقدام در خصوص بازگشت اصل سرمايه، منوط به استهلاك كامل اصل و سود سرمايه‌گذار جديد خواهد بود. وزارت موظف است ضمانت‌هاي لازم براي اجراي مفاد اين بند را از طرف مشاركت اخذ نمايد.

6) صد درصد منافع حاصل ازبهره‌برداري آزادراه پس از كسر هزينه‌هاي نگهداري و بهره‌برداري، متعلق به طرف مشاركت بوده و صرف بازگشت اصل و سود سرمايه‌گذاري خواهد شد. همچنين مسئوليت نگهداري و بهره‌برداري از آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن به وزارت انتقال مي‌يابد. چنانچه به دليل دخالت دولت، تعرفه عوارض ضربدر ترافيك عبوري پيش بيني شده در گزارش هزينه-درآمد از طرف دولت با رعايت قوانين و مقررات مربوط قابل جبران خواهد بود و يا به مدت زمان بهره‌برداري اضافه خواهد شد.

7) بيمه، ماليات و ساير حقوق و عوارض ناشي از اجراي آزاد راه تابع قوانين و مقررات طرحهاي عمراني كشور مي باشد.

8) وزارت موظف است در قرارداد مشاركت منعقده، نحوه استيفاي حقوق دولت را در صورت خودداري و يا ناتواني طرف مشاركت در اجراي مفاد قرارداد به گونه‌اي پيش‌بيني نمايد كه در اجراي پروژه‌ و تكميل آن خللي به وجود نيايد.

9) طرف مشاركت موظف است قبل از تأسيس شركت احداث نگهداري و بهره‌برداري آزادراه همدان-كرمانشاه و انعقاد قرارداد مشاركت نسبت به اخذ گواهي صلاحيت و اهليت سرمايه‌گذاري از سازمان سرمايه‌گذاري‌ها و كمك‌هاي فني و اقتصادي اقدام و به وزارت ارائه نمايد. اجراي مفاد اين تصويب‌نامه منوط به ارائه گواهي مذكور به وزارت خواهد بود.

10) چنانچه پروژه مذكور خارج از مفاد قانون مشاركت و آيين نامه مربوطه و در چارچوب ماده 6 قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي مصوب-1381- و ماده 15 آيين نامه قانون ياد شده انجام پذيرد، اجراي طرح موصوف صرفا با اخذ مجوز از سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصاد و فني ايران به عنوان مجوز سرمايه‌گذاري خارجي تحت پوشش قانون و به همراه قرارداد دو جانبه في‌مابين سرمايه‌گذاري خارجي و وزارت در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداري و واگذاري و الزامات مرتبط با آن قرارداد انجام خواهد شد.

11) از تاريخ تصويب اين تصويب نامه، تصويب نامه شماره 172096/ت/47368 ه- مورخ 1/9/90 لغو مي‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۴:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
الان چند ساله این پروژه تکمیل نشده واقعا خیلی کارتون خوبه بیست ساله دیگه هم این آزاد راه تموم نمیشه واقعا خیلی خیلی خسته نباشین با این کارتون ‌.بابا ایران که پول کمی نداره این همه پول رو چکار میکنین
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۴:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
الان چند ساله این پروژه تکمیل نشده واقعا خیلی کارتون خوبه بیست ساله دیگه هم این آزاد راه تموم نمیشه واقعا خیلی خیلی خسته نباشین با این کارتون ‌.بابا ایران که پول کمی نداره این همه پول رو چکار میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
آزاد راه همدان قزوین هم ان شاءالله زده بشه تا مردم غرب کشور راحت چهار ساعته برن شمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۳۱ تير ۱۳۹۵
از چه تاریخی برایه افتتاح آزادراه شروع به کار کارمیکنند?
Germany
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
انشا الله حذف گردنه های خطر ناک و وقت گیر اسد اباد همدان را هم در این پ روژه لحاظ شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
گلاب گلاب بیدگل.مردمان همدون باوفا.غارغار علیصدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
راست میگه من اهل همدانم میدانم راه غار علیصدر چقدر بده خودم فقط یکبار رفتم اونم بخاطر جاده باریک اونه نمیدانم مسئولان همدان چرا فکری بحال آ نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام
تو رو خدا از درباره ی آزاد راه همدان-قیدار-زنجان یه گذارش تهیه کنید این طرح قرار بود دو ساله تموم بشه تا یکی از بهترین راه ها باشه تا مسافرا راحتی داشته باشن ولی متاسفانه نزدیک به 6 ساله این طرح رو همین جوری ول کردن و رفتن

تو رو خدا یه گزارش مختصر تهیه کنید ببینیم این طرح بلاخره چی شد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
بیایید اینگونه طرح ها را در همدان که شاهراه منطقه میباشد بیشتر مطالعه شود شاید کیسهای مناسب دیگری مانند غار علیصدر کمی درموردش فکر کنید چه توریسمی چه درآمدی
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۴:۱۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
برای جذب توریسم و ایران گردی و همدان گردی بیایید همین طرح را برای غار علیصدر اجرا کنید غار علیصدر را دریابید کیس خوبی برای کسب درامد و توریسم است
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
ازاراه غار تهران وغرب کشور
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۳:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
تکلیف آزاد راه ساوه همدان هنوز خوب معلوم نیست ..
عوارضیش گرونه !
محورهای ارتباطی امکان گردشگری از جمله تویسرکان /گنجنامه/روستای علیصدر پر از مشکل و همه اش مسیر حادثه شده
Iran (Islamic Republic of)
حمید احسانی
۱۳:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
با سلام و خسته نباشید از کلیه مسئولین علی الخصوص نماینده محترم شهرستان سنقر و کلیایی که با پیگیریهای مستمر توانستند سنقر را پس از چندین سال از بن بست خارج نماید انشاالله که هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
تورو به خدا همین کار را برای غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان انجام دهید تا به مردم این محدوده و هم توریسم گردی کمک شود شما اگر یکبار به غار بروید بخاطر راه آن دفعه دوم نمیروید
آخرین اخبار