دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد:

مطالبه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط فرهیختگان

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته معلم، بر مطالبه و پیگیری اجرای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" توسط همه نخبگان و فرهیختگان تاکید کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

فرارسیدن هفته معلم که امسال با نام معلم بزرگ عدالت و آزادگی حضرت امام علی «ع» عجین است، بار دیگر به همه دلسوزان آینده میهن اسلامی مان ارج و جایگاه رفیع معلم را یاد آوری می کند.

معلم به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت در همه مکاتب بشری جایگاهی رفیع داشته ولی جایگاهی که دین مبین اسلام به این عنصر ارزشمند و ذی‌قیمت بخشیده است در بین سایر مکاتب بی نظیر است و فرمایش پیامبر گرامی اسلام «ص» که فرمودند: همانا من معلم مبعوث شدم؛ گواه بر این جایگاه رفیع است.

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی «ره» نیز با الهام از این حدیث نبوی«ص» در بیانی نغز و شیوا جایگاه و منزلت معلم را در نظام جمهوری اسلامی تبیین فرمودند و به زیبایی ترجمان این حدیث را در جمله " معلمی شغل انبیاست" بیان کردند.

قشر فرهیخته معلم نیز در سال های پیش از انقلاب اسلامی در سنگر مبارزه با رژیم ستمشاهی در  صف اول بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همواره به عنوان مدافع اصلی نظام جمهوری پیشتاز عرصه‌های علم و عمل بوده‌اند که تعداد شهدای معلم در سال های بعد از انقلاب اسلامی، گواهی بر این سخن است.

در نگاه اسلام، انسان به هر اندازه که عالم‌تر و داناتر باشد نسبت به وضعیت جامعه خود حساس‌تر و مسئول‌تر است و به همین دلیل است که روز شهادت یک معلم مسئول و آگاه، یعنی استاد شهید مطهری «ره» در نظام جمهوری اسلامی "روز معلم" نام نهاده شده است؛ تا همگان بدانند که ایفای هر چه بهتر رسالت معلمی و آگاهی بخشی ، نیاز به ایثار همه داشته های معلم دارد و استاد شهید مطهری که جان خود را بر سر دفاع از کیان اسلام و قرآن در مقابل تحریفات و کج فهمی‌ها نهاد، نمادی بارز برای این ایثار و جانفشانی است.

با توجه به این جایگاه رفیع و والا در تمام قوانین و راهبردی مربوط به نظام تعلیم و تربیت و در راس آنها "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" برای معلم به عنوان کنشگر و فعال اصلی در نظام تعلیم و تربیت و جایگاهی بی بدیل در نظر گرفته شده است و به خوبی به این نکته توجه شده است که معلم توانمند، با انگیزه و آگاه می تواند نقایص و کاستی‌های سایر مولفه‌های تعلیم و تربیت را جبران کند و اگر گفته شود ساماندهی نظام تعلیم و تربیت وابستگی و پیوستگی فراوانی با اصلاح نگاه به معلم در همه ابعاد دارد، حرف گزافی گفته نشده است.

این نگاه اصولی و برآمده از مطالعات علمی و آزموده شده در عرصه های عملی خوشبختانه در همه ابعاد و اجزای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" جریان دارد و اگر به فضل الهی و همت همه مسئولان و دست اندرکاران این سند در همه ابعاد آن اجرایی شود، شاهد یک جهش شگرف و بزرگ در همه ابعاد جامعه خود خواهیم بود و بنا براین مطالبه اجرای جامع و بدون کاستی "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" باید به یک مطالبه ملی و همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن نکوداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و همه معلمان شهید و گرامیداشت آغاز هفته معلم و تبریک این هفته به معلمان و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت، بر اجرای کامل و جامع "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" توسط مسئولان و دست اندرکاران و پیگیری و مطالبه اجرای این سند توسط همه نخبگان و فرهیختگان تاکید می‌کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار