تاثیرات مخرب آفت کش ها بر مغز زنبورهای عسل

دانشمندان اعلام کرده اند که گروهی از آفت کش های مورداستفاده باعث نابودی جمعیت زنبورهای عسل شده و در نهایت برخی از گیاهانی که برای گرده افشانی نیاز به زنبورها دارند، در معرض خطر نابودی قرار می گیرند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از مهرگونه خاصی از آفت کش ها موسوم به «نئونیکوتینوئیدها» موجب از بین رفتن سلول های مغزی زنبور شده و در نتیجه آنها قادر به یادگیری، جمع آوری غذا و تولیدمثل نخواهند بود.

دانشمندان توصیه می کنند برای از بین بردن تاثیرات این آفت کش ها بر روی کلونی زنبورها، باید مصرف آن بر روی گیاهانی که از طریق زنبورها گرده اشانی می شود، کاهش یافته یا کاملاً حذف شود و دسترسی این حشرات به گیاهان دوستدار زنبورها افزایش یابد.

دکتر «کریستوفر کونولی»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقات پزشکی دانشگاه دونی بریتانیا، به همراه همکارانش برای انجام مطالعه خود، محلول شکر که در آن مقدار بسیار کمی آفت کش نئونیکوتینوئید، یعنی به اندازه ایی که معمولاً در گل ها یافت می شود، را به زنبورها خوراندند. سپس توکسین های موجود در مغز زنبورها را پیگیری کردند. آنها متوجه شدند که میزان آفت کش موجود در مغز زنبورها برای از بین بردن سلول های یادگیری کافی بوده است.

زمانی که توانایی مغز زنبور برای یادگیری محدود شود، زنبور قادر به انجام مهارت های مهم و کلیدی نظیر تشخیص وجود شهد و گرده از بوی ساطع شده از گل ها نخواهد بود. دکتر «کونولی» در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که آفت کش های نئونیکوتینوئید برای زنبورهای ما خطرناک هستند و ما باید از مصرف آنها بر روی گیاهانی که زنبورها بر روی آنها می نشینند خودداری کنیم. این مواد شیمیایی موجب نابودی اجتماع حشراتی می شوند که گیاهان برای تکثیر خود به آنها نیاز دارند.»

 انتهای پیام/
برچسب ها: عسل ، آفت ، گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار