مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو خبر داد

تصویب راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته در وزارت نیرو

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری از مصوبه شورای آموزش، پژوهش و فناوری وزارت نیرو برای راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته زیر نظر پژوهشگاه نیرو خبر داد.

تصویب راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته در وزارت نیروبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسین بنکداری" با بیان اینکه موتورهای الکتریکی از جمله مهمترین اجزای خطوط تولید صنایع مختلف مانند نیرو، نفت، فولاد، سیمان و حمل و نقل هستند، اظهار داشت: موتورهای الکتریکی عضو مهمی از سامانه‌ها و تجهیزات تجاری و خانگی که روزانه با آنها سر و کار داریم، به شمار می‌روند و بر اساس برآوردهای به‌عمل آمده در کشور ما بیش از دو میلیون موتور الکتریکی در محدوده توانی یک کیلووات تا چند مگاوات در خطوط تولید صنایع مختلف و بیش از 60 میلیون موتور الکتریکی در منازل مسکونی در حال فعالیت است که مصرف انرژی الکتریکی آنها بیش از 40 درصد از مصرف انرژی الکتریکی کل کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین قیاس و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت موتورهای الکتریکی در افزایش بهره‌وری انرژی کشورها، سالانه هزینه‌های زیادی توسط کشورهای پیشرفته صنعتی صرف تحقیق و توسعه برای کسب این فناوری با هدف کاهش مصرف انرژی، کیفیت و دوام آنها صرف می‌شود.

بنکداری تصریح کرد: تاکنون فناوری‌های مختلفی از موتورهای الکتریکی با توجه به تنوع کاربردها، ابداع و به بازار مصرف جهانی عرضه شده است که در این بین فناوری‌های جدید موتورهای الکتریکی به‌دلایل مختلف کمتر به کشور ما راه یافته‌اند و یا استفاده از آنها نهادینه نشده است.

وی افزود: سند راهبردی و نقشه راه موتورهای الکتریکی پیشرفته با هدف رفع چالش‌های کشور در زمینه تحقیق، توسعه فناوری و تولید صنعتی موتورهای الکتریکی پیشرفته و با هدف افزایش بهره‌وری مصرف انرژی الکتریکی در موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنایع مختلف، در جلسه سیزدهم شورای آموزش، پژوهش و فناوری وزارت نیرو تصویب شد. 

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو تصریح کرد: به منظور اجرایی شدن سند راهبردی و نقشه راه مذکور، «مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته» در محل پژوهشگاه نیرو و با استفاده از پتانسیل های موجود، راه‌اندازی خواهد شد. این مرکز توسعه فناوری درسطح ملی کمک خواهد کرد که دانش و فناوری موتورهای الکتریکی موردنیاز صنایع مختلف در قالبی نظام‌مند و با همکاری سایر ذینفعان و دست‌اندرکاران کسب شده و مورد استفاده قرار گیرد. 

بنکداری درباره اهداف کلان «مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته» گفت: این اهداف در بخش صنعت، خانگی و کشاورزی شامل کسب فناوری مناسب با هدف کاهش مصرف انرژی به میزان حداقل 4,300 گیگاوات ساعت در بخش صنعت؛ کاهش مصرف انرژی به میزان حداقل 9,900 گیگاوات ساعت در بخش خانگی و کاهش مصرف انرژی به میزان 1,200 گیگاوات ساعت در بخش کشاورزی خواهد بود.

وی یادآور شد: اهداف کلان مرکز مذکور در بخش تحقیق و توسعه شامل کسب دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای توان بالا و كسب دانش فني و توليد انواع موتورهاي كِشنده تعریف شده است.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو در پایان گفت: انتظار می‌رود که مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته با تشکیل شبکه‌ای شامل شرکت‏های صنعتی، دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی بتواند زمینه لازم برای انتقال دانش فنی، بومی‌سازی، تحقیق و توسعه، آینده‌ پژوهشی، استانداردسازی و تولید صنعتی موتورهای الکتریکی پیشرفته موردنیاز صنایع مختلف را فراهم سازد تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی موجب تحقق خودکفایی کشور در زمینه‌های مرتبط شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار