این روزها یکی از مشکلاتی که گریبانگیر آبزیان بویژه ماهیان خاویاری خلیج گرگان شده است فاضلاب‌های شهری است.

 به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، ماهیان خاوریاری دریای خزر اگر از تور قاچاقچیان جان سالم به در ببرند، از گرفتاری فاضلاب ‌های شهری در امان نخواهند بود. 

بر اساس گفته ساکنان منطقه تمامی فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی وارد خلیج گرگان می شود به گونه ای که حیوانات نیز از آب آلوده آن در امان نیستند. فاضلاب‌هایی که علاوه بر ماهیان خاویاری سلامت مردم منطقه را نیز تهدید می‌کند.

 و حالا خلیج گرگان ذخیره‌گاه ماهیان خاویاری در محاصره فاضلاب‌هایی است که بدون هیچ مانعی از بندر ترکمن به این منطقه وارد می‌شوند.
 
بیانی رئیس محیط زیست شهرستان ترکمن در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به معضل بوجود آمده اظهار کرد: طی چند روز گذشته گزارش‌هایی در این خصوص به ما رسیده است و موارد لازم به دستگاه متولی ابلاغ شده و ما همچنان در حال پیگیری هستیم چرا که موضوع تخلف است. 

ورود فاضلاب به این خلیج در حالی آژیر قرمز را برای صیدی ارزشمند به صدا در می‌آورد که به گفته بیانی تنها 30 تا 40 درصد فاضلاب شهری به تصفیه‌خانه وارد می‌شود و این یعنی 70 درصد این فاضلاب ها روانه خلیج و دریای خزر می‌شود. 

با وجود اثبات آلودگی زیست محیطی فاضلاب‌ها بعضی از مسئولین از جمله بلاشی کارشناس ازمایشگاه این استان معتقداند وضعیت به نسبت خوب است. 

اما بیانی در ادامه اعلام کرد: گزارشی درخصوص تلفات ماهیان خاویاری و مشکلات آنان ارائه نشده است. 

عقیلی‌نژاد مسئول ماهیان خاویاری استان گلستان در همین خصوص گفت: به هیچ وجه تا به این لحظه با موضوعاتی همچون تلفات و مرگ و میر ،موارد مرتبط با آلودگی استان گلستان برخورد نکرده‌ایم. 

بیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا تاکید کرد: 6 هزار سیفون قرار داده‌ شده است که 4 هزار عدد از آنها نصب شده و مرحله بعدی در حال انجام است. 

در پایان باید خاطر نشان کرد که ورود فاضلاب‌های شهری به دریای خزر تنها بخشی از 5 میلیون تن مواد آلاینده‌ای است که از استان‌های شمالی وارد این دریا می‌شود و اگر اقدام مناسبی در همین خصوص صورت نگیرد وضعیت هر روز خطرناکتر خواهد شد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.