باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

توطئه تجزیه عراق ریشه در رؤیاپردازی رژیم صهیونیستی دارد

با تجزیه کشورهای همسایه رژیم صهیونیستی قدرت این رژیم افزایش و بر عکس قدرت این کشورها کاهش می‌یابد و به همین علت اسرائیل به هر طریقی می‌خواهد نقشه‌های شوم خود را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "جو بایدن" به حمله آمریکا به عراق رأی مثبت داد ولی در سال ۲۰۰۶ پس از افزایش خشونت‌ها در عراق طرحی بر مبنای فدرالیزه کردن عراق و تقسیم آن به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین مطرح کرد که با مخالفت دولت جرج بوش مواجه شد.

با رای کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا به پروژه تجزیه عراق و تقسیم کردها و اهل تسنن در این کشور به‌عنوان 2 کشور، بار دیگر در ذهن عراقی‌ها پروژه غربی ها و تلاش جهت تقسیم کشور و تحقق طرح جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تجزیه عراق را بر اساس مبانی فرقه‌ای و نژادپرستانه زنده کرد.

توطئه تجزیه عراق ریشه در رویاپردازی رژیم صهیونیستی دارد

شایان ذکر است؛ طرح تقسیم عراق در 3دهه گذشته توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده است، این طرح صهیونیستی از واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که امروز عراق در آن شرایط قرار گرفته است، این طرح در نشریه "کیفونیم" در فوریه سال 1982 در قدس اشغالی از سوی یک سازمان جهانی یهودی به‌عنوان طرح‌های استراتژیک اسرائیل منتشر شد و خواستار تجزیه تمامی کشورهای همسایه فلسطین اشغالی "از نیل تا فرات" بود.

این بهترین طرح برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی است، در گذشته هم اسرائیل قصد داشت از این طرح برای غلبه بر فسطینیان استفاده کند اما خوشبختانه به مرحله اجرا نرسید.

شاید غربی‌ها با تجزیه عراق، سوریه و یمن می‌خواهند راه را برای تجزیه فلسطین باز کنند و دیگر بهانه‌ای برای این کار در نظام بین الملل وجود نداشته باشد و البته با تجزیه این سه کشور سطح مقاومت در بین جوانان و رزمندگان فلسطین کاهش یابد و آنها هم به هدف شومشان برسند.

این سند در فصل اول خود که مربوط به عراق است، می‌نویسد: «عراق کشوری مملو از منابع نفتی است که گرچه درگیری‌های داخلی در آن وجود دارد، اما این کشور در اولویت درگیری با اسرائیل قرار دارد و تجزیه آن برای اسرائیل مهم به شمار می‌‌رود، تجزیه عراق از این منظر حتی از تجزیه سوریه نیز مهمتر است، چرا که عراق در کوتاه‌مدت خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل» است.

با تجزیه کشورهای همسایه رژیم صهیونیستی قدرت این رژیم افزایش و بر عکس قدرت این کشورها کاهش می‌یابد. موقعیت جغرافیایی و قدرت مانور عراق برای رژیم صهیونیستی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل با دستان پشت پرده این رژیم می‌خواهد قدرت این کشور را در سطح منطقه کاشه دهد. 

توطئه تجزیه عراق ریشه در رویاپردازی رژیم صهیونیستی دارد

اکنون اسرائیل از نیروهای داوطلب مردمی در عراق ترسیده است و آن را قدرتی ویرانگیر می داند که می تواند از ریشه حیات آن را به خطر بیندازد، اکنون در همه محافل صهیونیست می‌شنویم که نسبت به نیروهای داوطلب مردمی هشدار می‌دهند و آن را به مثابه خطری شیعی که قابل گسترش است و می تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند، جا می زنند. برای همین ذهن متوهم امریکایی به سرعت دست به کار شده است و تلاش دارد نیروهای داوطلب مردمی را از میدان مبارزه برای آزادسازی الانبار و موصل دور کند، برای همین امریکا شرط گذاشته در صورتی حاضر به قبول پاکسازی این دو استان از لوث داعش است که نیروهای داوطلب مردمی در این مناطق وارد نشوند و اقلیمی سنی به وجود بیاید. در مقابل می‌پذیرد که به ارتش عراق سلاح بفرستد و قرارداد تحویل جنگنده‌های اف 16 را اجرا کند، مساله ای که سبب شد عراق به فکر یافتن جایگزینی برای سلاح های امریکایی بیفتد.

غربی‌ها باید بدانند ملت عراق این همه خون نداد که امریکا صرفا به فکر اجرای طرح‌های خود باشد و اهداف خود را در پشت پرده دنبال کند. عراق باید از تجربه تحریم کوبا که بیش از 50 سال طول کشید اما به هیچ نتیجه ای نرسید و کوبا از آن علیه امپریالیست امریکایی پیروز خارج شد، درس بگیرد. ملت مومن و بااراده عراق می‌تواند شوکت امریکا را بشکند و آن را وادار به تجدید نظر در طرح‌های شیطانی‌اش علیه عراق کند.  توطئه تجزیه عراق از مدت‌ها پیش به اجرا گذاشته شده بود.

در سال 2007 مجلس سنای آمریکا شرط اساسی عقب‌ نشینی نیروهای این کشور از عراق را تجزیه آن به 3 کشور کوچک دانست. آن‌ها از مسعود بارزانی خواستند تا همه پرسی را برای تعیین سرنوشت اقلیم کردستان عراق انجام دهد و پایتخت این اقلیم را استان مملو از نفت، کرکوک معرفی نماید. این طرح از سوی آمریکا و برخی گروه‌های عراقی با استقبال مواجه شد و این طرح فقط مبتنی بر تجزیه عراق نبود

توطئه تجزیه عراق ریشه در رویاپردازی رژیم صهیونیستی دارد

**اسناد روزنامه تایمز در تقسیم کشور عراق

در این راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی مفصل و 8 صفحه ‌ای که چند روز پیش منتشر کرد، به جزئیات طرح آمریکایی تجزیه عراق به 3 کشور اشاره کرد که یکی از آن‌ها در شمال و کردستان عراق ایجاد می‌‌شود و دولت دوم مخصوص اهل تسنن است که در مجاورت سوریه شکل می‌گیرد و دولت سوم متعلق به شیعیان است که در جنوب عراق بر پا می‌شود و بخش‌های وسیعی از این کشور را شامل می‌شود. (مجله تایم که بیشتر دیدگاه ‌های دولت آمریکا را تشریح می ‌کند)، در این گزارش از پیوستن مناطق کردنشین در سوریه به دولت کٌرد عراق استقبال کرده و از پیوستن برخی مناطق سنی نشین در شرق سوریه به دولت سنی عراقی‌ها استقبال می‌کند.

این مجله از نحوه توزیع مناطق بین کردها و اهل تسنن  و شیعیان نقشه‌‌های مفصلی را منتشر کرده، در این طرح کرکوک در دولت کرد قرار دارد؛ اما در مرزهای دولت سنی قرار گرفته است. دولت شیعی نیز در مرزهای جنوبی تا کویت گسترده شده تا راه را بر پیوستن برخی مناطق شیعه نشین در شمال شرق عربستان به خود باز بگذارد.

شاید توسعه مناطق تحت کنترل دولت شیعی در نقشه مجله تایم با هدف فریب دادن شیعیان صورت می گیرد تا به آنها القا کند در مقابل کوتاه آمدن از بغداد، مناطقی از عربستان به آنها داده خواهد شد.

تمامی این جزئیات ثابت می‌کند که پروژه‌ ای صهیونیستی- آمریکایی با هدف تضعیف عراق و تجزیه و فروپاشی این کشور به عنوان آغازی بر تجزیه و فروپاشی تمامی منطقه عربی کلید خورده است.


در بخشی از طرح بایدن آمده بود: « ایالات متحده باید فعالانه از یک راه حل سیاسی در عراق بر اساس مواد نهایی قانون اساسی حمایت کند؛ راه حلی که سیستمی فدرال را به وجود آورده و ایجاد مناطق فدرال را به رسمیت می شناسد و منطبق با خواسته های مردم عراق و رهبران آنها است » .

به رغم مخالفت های گاه و بیگاه بایدن اما این طرح مورد توجه سایر سیاستمداران و اصحاب مطبوعات قرار گرفت و از آن تقسیم عراق به سه منطقه را برداشت کردند ؛ یک منطقه برای اهل سنت، یک منطقه برای شیعیان و منطقه ای هم برای کردها . بایدن خود نیز به دلیل این برداشت مقصر شناخته بود.

 در مقاله ای که بایدن در سال 2006 نوشت طرح را چنین توصیف کرد: « این ایده – همچون مورد بوسنی – در پی یک عراق متحد با غیرمتمرکز کردن آن است که به هر گروه قومی –  مذهبی مثل کردها، اعراب سنی و اعراب شیعه فرصت اداره امورات خاص خود را می‌دهد در حالی که دولت مرکزی مسئول منافع مشترک است ... » !.
 
در سپتامبر 2007 این طرح در سنا به رأی گذاشته شد و با رأی 75 سناتور از جمله 26 جمهوری خواه تصویب شد . این اقدام غیر الزام آور نمی توانست رییس جمهور را مجبور به اقدام کند چرا که تنها اراده سنا را بیان می کرد . هیلاری کلینتون و کریس داد به طرح بایدن رأی دادند در حالی که اوباما و مک کین اصلاً رأی ندادند.

توطئه تجزیه عراق ریشه در رویاپردازی رژیم صهیونیستی دارد

**اختلاف طرح اوباما و بایدن در عراق

طرح اوباما، خواهان عقب کشیدن یک یا دو لشگر از عراق طی یک ماه بود تا بدین ترتیب تمام ارتش آمریکا طی 16 ماه این کشور را تخلیه کنند . طبق این طرح نیروهای باقی مانده « برای انجام مأموریت های ضد تروریستی هدفمند علیه القاعده در عراق و حمایت از پرسنل نظامی و دیپلماتیک آمریکا » در این کشور باقی می مانند . تلاش دیپلماتیک برای گرد هم آوردن تمامی همسایگان عراق به معنای حفظ ثبات در منطقه است . در طرح اوباما تقسیم ذکر نشده است. 

با طرحی که اوباما در عراق داشته، شاید موافقت طرح تجزیه عراق تا پایان ریاست جمهوری وی اجرایی نباشد و باید تا زمان انتخابات بعدی در آمریکا صبر کرد، در حقیقت به رویکرد رئیس جمهور بعدی ایالات متحده دارد.

در حادثه Town Hall در جولای 2007  اوباما گفت : « طرح تقسیم ممکن است بهترین راه حل نباشد اما همچنان برخی مسائل وجود دارد . ما آنها را بر عراقی ها تحمیل نمی کنیم . عراقی ها خود باید تصمیم بگیرند... اگر دولت عراق بر این باور است که می تواند یک دولت متحد تشکیل دهد پس باید چنین کنند . اگر آنها خواهان یک « تقسیم نرم» هستند باید چنین کنند . اگر می خواهند که ما کشورشان را ترک کنیم ، ما هم می توانیم چنین کنیم اما آنها باید مجموعه ای از تصمیمات را اتخاذ کنند».
 
بایدن با توجه به بخشی از « مسایلی» که در صفحه وب سایت‌ش مربوط به عراق بود، می پذیرفت که این طرح وجود داشت و از سوی سنا تایید شده بود اما هیچ بحثی از تقسیم در امتداد مرزهای فرقه ای به میان نیاورده است .


به نقل از المدی پرس: "مقتدا صدر" روز جمعه با صدور بیانیه‎ای با اشاره به اینکه حضور نیروهای تجاوزگر و اقدام آنها برای عملیات نظامی داخل خاک و آسمان عراق این موضوع را می‎طلبد که پس از اینکه ارتش عراق زمام مناطق اشغال شده را در دست گرفت، دیگر در این جنگ دخالت نکنیم، از دولت عراق خواست تا اجازه دخالت آمریکا و متحدانش را با هدف تجزیه این کشور ندهد.

رهبر جریان صدر عراق در بخش دیگری از بیانیه خود، آمادگی گردان‌های السلام و نیروهای مردمی برای در اختیار گذاشتن مناطق آزاد شده به ارتش عراق در زمانی که از پانزده روز تجاوز نکند را ابراز داشت و بر نقش‎آفرینی ارتش در مرحله آتی و آزادی مناطق اشغال شده موصل تاکید کرد. بیشتر 


گزارش از: سمانه عیوضی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار