یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

تکرار تجربه موفق همکاری ایران و روسیه برای حل بحران یمن

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران و روسیه منافع مشترک زیادی با هم دارند و می‌توانند تجربه‌ای را که در حمایت از سوریه داشتند، در مورد یمن و حل بحران این کشور نیز به کار گیرند.

"احمد کاظم‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به زمینه‌های مشترک قوی برای همکاری میان ایران و روسیه در راستای حل بحران یمن گفت: وضعیت سیاسی حاکم بر خاورمیانه به گونه‌ای است که در بسیاری از بحران‌ها روسیه و ایران، دارای منافع مشترک بوده‌اند و برای حفظ این منافع در کنار هم قرار گرفته‌اند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در همه موارد، ایران و روسیه از برقراری صلح و ثبات و مقابله با بی‌ثباتی در منطقه حمایت و در این زمینه همکاری کرده و تاکنون تجربه‌های مشترک مفیدی نیز داشته‌اند که مهم‌ترین تجربه، مربوط است به زمان اعلام موضع مشترک در قبال سوریه و تاکید بر باقی ماندن بشار اسد در رأس قدرت.
 
وی با اشاره به امکان تکرار این تجربه مفید در مورد یمن اضافه کرد: ارائه طرح چهار‌ ماده‌ای از سوی ایران به سازمان ملل مبنی بر پایان ‌آتش‌بس، ارائه کمک‌های انسان دوستانه و از سرگیری گفت‌وگوهای فراگیر در یمن بین گروه‌های سیاسی این کشور، در راستای تلاش برای ایجاد و تقویت ثبات در این کشور و نیز در کل منطقه خاورمیانه است.
 
کاظم‌زاده در ادامه به قدرت روسیه در شورای امنیت و برخورداری این کشور از حق وتو هم اشاره و تصریح کرد که در پشت پرده بسیاری از تحولات در خاورمیانه، تلاش خزنده‌ای از سوی بدخواهان برای تغییر نقشه خاور‌میانه مشاهده می‌شود که این تلاش در برخی کشورها مثل عراق و سوریه آشکار و در برخی دیگر پنهان است در حالی که ایران و روسیه ثابت کرده‌اند که به دنبال ثبات در منطقه هستند زیرا ‌آن‌ها خطر را تشخیص داده‌اند.
 
وی در پایان گفت: اهمیت حل بحران‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه به ویژه در یمن، شاید برای روسیه بیشتر هم باشد چون مقامات کرملین می‌دانند عربستان در صورت پیروزی در یمن، جبهه بعدی را علیه سوریه تدارک خواهد دید و روس‌ها در سوریه منافع بسیار مهمی دارند که نمی‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند.
 
گفتنی است؛ حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان و میخائیل باگدانف نماینده پوتین در امور خاورمیانه، پیش از این در تماسی تلفنی، آخرین تحولات یمن را مورد بررسی قرار دادند. طرفین در این تماس، بار دیگر اقدام نظامی علیه یمن را تصمیمی نادرست خوانده و تداوم عملیات نظامی در این کشور را موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع دانسته و بر ضرورت تمرکز بر راهکار سیاسی برای حل بحران یمن تاکید کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار