اصفهان؛

آغاز کوچ ییلاق بیش از 9 هزار خانوار عشایر به چراگاه های مناطق استان اصفهان

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان گفت: بیش از 9 هزار خانوار عشایر در قالب سه ایل بختیاری، قشقایی و عرب وارد چراگاه‌های استان شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، نجفی با اشاره به اینکه اواسط اردیبشهت ماه معمولا روزهای آغاز کوچ است و این جابه جایی‌ها تا مهرماه ادامه خواهد داشت، بیان کرد: هر ساله با فرا رسیدن بهار، فصل کوچ و جابجایی عشایر در استانهای کشور آغاز می‌شود و کاروان‌های عشایر از گوشه و کنار بار و بنه سفر می بندند و راهی مناطق ییلاقی می‌شوند.

 نجفی افزود: ایل عشایر در قلمرو 2 میلیون هکتار از مراتع استان در شهرستان‌های فریدون شهر، چادگان، فریدن، سمیرم، شهرضا و دهاقان مستقر می شوند

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان اظهار داشت: عشایر استان شامل 9 هزار و 605 خانوار با 53 هزار و 900 نفر جمعیت در غالب 3 ایل بختیاری، قشقایی و عرب وارد چراگاه‌های استان شدند.

وی با اشاره به اینکه امسال ورود عشایر به اصفهان 15 روز قبل از موعد مقرر آغاز شده تصریح کرد: خشکسالی و کمبود علوفه در استان‌های فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد، دلیل اصلی ورود زود رس هنگام عشایر به استان اصفهان بوده است.

نجفی افزود عشایر اصفهان با تولید 24 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه، گلیم، زیلو، حصیر کناره، خرجین و دست کش، یک سوم صنایع دستی استان را هم تولید می کنند، و همچنین عشایر با 1 میلیون راس دام در مدت 5 ماه در مراتع استان حضور دارند گفت: سالانه25 درصد گوشت قرمز استان معادل حدود 10 هزار تن را عشایر تامین می کنند.

گفتنی است: که كوچ نشینی كهن‌ترین شیوه زیست بشر است كه پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تكنولوژی لقب بگیرند.

عشایر به شیوه ای جذاب و باورنكردنی طی قرن‌ها و سال‌های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

مسكن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌های به جای آوردن جشن‌های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه‌های ایلات و عشایر است، بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است كه بر خلاف یك جا نشینان روستایی و شهری، در كوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه‌های خود هستند.

عشایر كوچ رو كه یكی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می‌آیند در همه نقاط ایران در حوزه‌های غرب و جنوب غرب،شرق و جنوب شرق، شمال غرب،شمال شرق و مركزی ایران ایلات و عشایر پراكنده شده اند


انتهای پیام/م

برچسب ها: آغاز ، کوچ ، ییلاق ، چراگاه ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.